Citaat:
T_ID schreef:
(Bericht 31137244)
De denkfout die je nu maakt is dat je alleen achterwaarts kijkt, terwijl wetenschap ook behelst dat wat plausibel is, als plausibel maar onbewezen wordt bekeken.
|
En dat is een geloof in een resultaat, en doet me enigszins denken aan religie. Niet dat het hetzelfde is, maar religie is ook onbewezen, en soms plausibel, en een innerlijke zoektocht en persoonlijke ervaring kan uitwijzen of er enige waarheid zit in wat ze ons proberen te leren.
Citaat:
Waar het fout gaat, is dat religieuzen vaker dan eens denken dat je óf alleen onomstotelijk bewezen feiten moet erkennen en de rest onzin vinden, óf elk fabeltje dat je tegen komt voor waar aan moet nemen (hun eigen religieuze methode).
En dat is een vals dilemma, je hoeft helemaal niet zo'n keuze te maken om gelijk te hebben in dat religie onzin is, en de wetenschap door zijn eigen definitie, een monopolie op waarheidsvinding heeft.
Religie en spiritualiteit hebben niets te vertellen, behalve fabeltjes en valse hoop dan. Daar zit hem het verschil nu juist. En wil je die stelling bestrijden, dan moet je eerst het gelijk van een religie en het bestaan van goden aantonen, en dat zal niet lukken.
|
Ik snap dat je op die conclusie komt als je alles van uit een beschrijvend perspectief bekijkt. Zo stapel je alle negatieve kennis die je hebt over religie, en die worden bevestigd op forums zoals deze, waarvan de religieuzen natuurlijk niet door de wetenschappelijke proef komen. Er gaan veel dingen mis met religie, er zijn veel dwalingen, en naar mijn idee zijn er veel mensen die hun eigen religie niet snappen. Daarom vind je religie onzin, omdat er veel onzinnige dingen worden gedaan in naam van religie. Dat snap ik, maar waar het mij om gaat is het belang van persoonlijke ervaring.
Religie kan geen gelijk hebben, maar wel een handleiding geven. Waarheidsbevinding is niet iets wat je kan uitdelen, waarheidsbevinding is een persoonlijke zoektocht, en religie kan slechts een richting aangeven. Verder zal men het zelf moeten doen, want niemand kan voor jou in de plaats wijsheid vinden. Verder hoef ik het bestaan van god niet aan te tonen, want dat is geen discussiemateriaal. Jij bekijkt religie alsof het een collectieve wetenschap is.
Citaat:
De vergelijking is dus simpelweg onterecht. Het klopt niet om wetenschap en religie te benaderen als twee middelen om kennis te vergaren. Dat is slechts jouw stelling, en geen onderbouwing op zich.
|
Ik spreek liever over religie als spiritualiteit, en dat betekend wijsheid vergaren. Wijsheid is een vorm van innerlijke kennis, maar het gaat niet over feiten die vaststaan. Het gaat over het begrijpen van het leven zoals zij zich voordoet, en niet over het beschrijven van leven zoals in wetenschap. Een wereldbeeld gefundeerd op alleen wetenschap is slechts een intellectuele overeenstemming met de werkelijkheid. Het is niet de ervaring van werkelijkheid. We vervangen het leven met (wetenschappelijke) denkbeelden, maar spiritualiteit gaat over het stopzetten daarvan, en hecht waarde aan directe ervaring. Zo is er een verschil tussen werkelijkheid beschrijven en werkelijkheid leven. Spiritualiteit gaat over leven, en dat kunnen we beoefenen, net als religie. Zo vergaren we kennis over het leven.
Citaat:
Je gaat uit van verkeerde voorveronderstellingen. De volgende regel ga je bijvoorbeeld door over 'de geest', terwijl er niet zoiets bestaat. Dat is cirkelredeneren met meerdere verzonnen religieuze symbolen die elkaars bestaan onderschrijven.
|
De geest is in mijn definitie een vertaling voor het woord 'mind'. Die bestaat natuurlijk wel want dat is het geheel aan bewustzijn, geheugen en denken. Je snelle veroordeling kwam in dit geval uit een theoretisch begrijpen, en niet uit een werkelijk zien. Dat is ook een verschil tussen wetenschappelijke kennis en weten. Door een teveel aan theoretische kennis kunnen we de werkelijkheid mislopen.
Citaat:
Hetzelfde met het 'innerlijk leven'. De psychologie is de wetenschappelijke discipline die daar over gaat, en alle metafysische overdrijvingen van ons bewustzijn, zijn en blijven onzin. Ook op het innerlijk blijkt de wetenschappelijke methode dus alle kaarten in handen te hebben, en religies geen.
|
De psychologie is nuttig voor mensen die problemen hebben, en om fenomenen te beschrijven. Verder kunnen we veel weten komen over onszelf door naar binnen te keren. Liever zie ik iets zelf, dan dat iemand het beschrijft.
Ik weet niet zo veel van metafysische overdrijvingen van bewustzijn, ik weet alleen dat er nog lang niet alles over gezegd is, zoals met zoveel dingen waarvan we ten onrechte alles denken te weten.
Alle kaarten in handen? Hoe kan theorie op tegen wat jij ervaart?
Citaat:
Dat ze out-of-hand roepen dat alle leven lijden is, en genot de oorzaak, is wel degelijk dogmatisch.
|
Dat is niet out of hand, dat is gefundeerd op oefening. Je hebt je er blijkbaar niet goed in verdiept: de boeddha stelde ook heel duidelijk dat je hem niet zomaar moest geloven, maar zelf moest controleren of het klopte wat hij zei. Het belang van persoonlijke ervaring is in boeddhisme centraal. Je kunt immers niet echt geloven wat je niet geloofd.
Citaat:
Dat is een massale onterechte veralgemenisering. Ook daar had je regels, en priesters die hun macht aan die regels ontleenden.
|
Toevallig ben ik thuis in Germaanse en Keltische culturen, en ik ben zoiets nog nooit tegengekomen. In de Edda staat hier niets over, geen dogma's. De stammen waren verdeeld, zij hadden wel dezelfde goden, maar geen gezamenlijke religieuze regels, dus je kunt niet spreken van een eenheid. De priesters waren wijze raadgevers, en het volk had hem of haar niet nodig om met de goden te communiceren, wel werden ze gerespecteerd door voor hun kennis. Ze hadden ook rechterlijke macht, maar wel in overleg met stamleiders.
Maar als je hier betere informatie over hebt hoor ik het graag.
Citaat:
Rituelen zijn een drogredenering omdat ze gebruik maken van de psyche en de macht der suggestie, beide normale verschijnselen waar niets bovennatuurlijks aan zit.
Maar die vlieger gaat niet op, doordat je door religie geen feiten kunt ontdekken.
|
Dan moet je je verdiepen in de kracht van intentie. Rituelen hebben die kracht duizenden jaren gebruikt om resultaten te behalen. En uiteraard is dat niets bovennatuurlijks.
Citaat:
Ze zijn eerder tegenovergestelden van elkaar dan dat ze op elkaar lijken. Zoals ik al stelde: die vergelijking is precies wat ter discussie staat. Je kunt hem niet als argument gebruiken totdat je aannemelijk maakt dat ze vergelijkbaar zijn.
|
Ik denk dat ik het nu aannemelijk heb gemaakt. Als dat niet zo is dan hoor ik dat graag.