![]() |
PO-natuurkunde
Ik moet voor natuurkunde binnenkort een praktische opdracht maken, we moeten een schakeling bouwen om hier vervolgens de weerstand(?) uit te berekenen.
We moeten het volgende opnemen in de schakeling: - Een voltmeter - Ampèremeter - Stroomsterkte-meter Ik heb echt geen flauw idee hoe ik deze drie moet aansluiten, we krijgen 16 kabels (lange en korte). Wegens ziekte kon ik bij de oefenpractica niet aanwezig zijn, mijn teamleider wil me ook geen andere mogelijkheid geven tot het maken van deze PO. We moeten daarna berekeningen uitvoeren. Zoals het berekenen van de weerstand e.d. Weet iemand hoe ik deze drie moet aansluiten aan elkaar als ik ze een na een wil uitrekenen? |
Een stroomsterktemeter is hetzelfde als een Ampèremeter. Een Voltmeter wordt aangesloten tussen de punten waartussen je de spanning wilt meten, en een Ampèremeter plaats je in serie in de draad waarin je de stroomsterkte wilt meten. Dit is het makkelijkste te onthouden door de Voltmeter als een parallel geschakelde weerstand met een hoge waarde en een Ampèremeter als een serie geschakelde weerstand met een kleine waarde op te vatten.
|
En dan maak je een grafiek met je meetwaarden, trek je een trendlijn die ook door de oorsprong gaat en dan bepaal je de steilheid van die lijn. De formule om de weerstand te berekenen is:
R = U / I R = weerstand (Ω = ohm) U = spanning (V) I = stroomsterkte (A) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:22. |