![]() |
Kwadraten afsplitsen i.p.v. ABC-formule
Ik vroeg me af hoe je kwadraten afsplitst in een formule die niet lekker uitkomt. Normaal los je deze op met de ABC-formule, maar aangezien die behoorlijk wat tijd inneemt lijkt me het handiger door kwadraten af te splitsen.
Neem deze formule; x2=5x+14 Hoe los ik deze op zonder de ABC-formule te gebruiken? Alvast bedankt. |
Ik zie niet helemaal in waarom x2=5x+14=>x2-5x-14=0 "niet lekker uitkomt", maar goed.
Om kwadraten af te splitsen moet je twee dingen onthouden, de som van de twee getallen moet het getal voor de x zijn, het product van de twee getallen moet de constante zonder x-term erachter zijn. Dan is het gewoon een kwestie van proberen (of inzicht, wat vaak komt na veel proberen): Product moet -14 zijn dus: -14|1 maar -14+1=-13≠-5 -7|2 -7+2=-5 dus klopt! Dus krijg je: x2-5x-14=(x-7)(x+2). |
Sorry, verkeerde formule.
Als je het product zou veranderen, in iets wat je niet zo op kan lossen? In x2=5x+1 of zo? Edit: of 2x2-x+3=0 ? |
VKV op je rekentoestel?
|
Wat je kunt doen is x2-5x+1 omschrijven naar:
Je haalt je tweede x-term dan binnen je kwadraat (werk maar uit dan zie je dat het klopt). Dit kun je dan weer schrijven als Waarmee je x opgelost hebt zonder ABC-formule. (of je de methode echt makkelijker/sneller vindt weet ik niet). (algemeen: Zomaar kwadraten afsplitsen gaat niet tenzij de uitkomst twee rationele getallen zijn, dwz. twee getallen die je als een breuk kan schrijven. |
Citaat:
|
Ik snap het, bedankt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33. |