Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Studeren (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=88)
-   -   Wat is het verschil tussen onderwijs in Nederland en onderwijs in Belgie? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1822284)

GOLD 12-12-2010 14:24

Wat is het verschil tussen onderwijs in Nederland en onderwijs in Belgie?

.

Sarah 12-12-2010 16:06

Ben je Nederlands of Belgisch? Want de belangrijkste verschillen zitten 'm in de niveau's en profielen/richtingen van de middelbare school, maar daarvoor is het wel handig om te weten welke kant van het verhaal aan je uitgelegd moet worden ;)

En verder is een algemeen verschil dat onderwijs er in Nederland meer dan in België op is gericht om te leren zelfstandig juiste informatie te zoeken, en in België meer dan in Nederland op dingen uit je hoofd weten.

GOLD 12-12-2010 16:08

.

Em. 12-12-2010 16:32

Frankrijk is inderdaad weer heel anders. Die zitten veel langer op school, eten daar tussen de middag warm (geloof ik), hun cijfers gaan tot twinting (ipv tien) ze beginnen op de middelbare in de zesde (?) en eindigen in de eerste, bovendien hebben ze een reuzegrote zomervakantie en verder niet zoveel vakantie. Of tenminste, dat wordt ons dan weer verteld.

GOLD 12-12-2010 19:29

Citaat:

Em. schreef: (Bericht 31162933)
Frankrijk is inderdaad weer heel anders. Die zitten veel langer op school, eten daar tussen de middag warm (geloof ik), hun cijfers gaan tot twinting (ipv tien) ze beginnen op de middelbare in de zesde (?) en eindigen in de eerste, bovendien hebben ze een reuzegrote zomervakantie en verder niet zoveel vakantie. Of tenminste, dat wordt ons dan weer verteld.

Dankjewel, ja van die punten-telling wist ik ook en dat ze van zesde klas beginnen,
van frankrijk kan je meer vinden dan belgie.

En volgens mij zijn de verschillen tussen belgie en nederland ook klein..

Leonoor 13-12-2010 18:57

Volgens mij bestaan er behoorlijke verschillen tussen Nederland en België?

In België kunnen kinderen vanaf 2,5 jaar naar school en duurt het kleuteronderwijs tot 6 jaar en begint het lager onderwijs met 6 jaar. In Nederland begint de basisschool met 4 jaar (en dan zijn er twee kleuterjaren, maar is sinds heel lang wel gewoon de basisschool) en heb je daarvoor de peuterspeelzaal. De leerplicht in België begint bij 6 jaar (tot 18 jaar), in Nederland bij 5 jaar (tot 16 jaar - en dan heb je tot 18 jaar de kwalificatieplicht). En de niveaus/richtingen in het secundair onderwijs (KSO, BSO, TSO en ASO) en het middelbaar onderwijs (VMBO, HAVO, VWO), maar ook de invulling van het hoger onderwijs. Ook in België gaan de cijfers t/m 20 (in ieder geval op de universiteit). Behoorlijk veel dus.

GOLD 13-12-2010 19:02

Citaat:

Leonoor schreef: (Bericht 31167548)
Volgens mij bestaan er behoorlijke verschillen tussen Nederland en België?

In België kunnen kinderen vanaf 2,5 jaar naar school en duurt het kleuteronderwijs tot 6 jaar en begint het lager onderwijs met 6 jaar. In Nederland begint de basisschool met 4 jaar (en dan zijn er twee kleuterjaren, maar is sinds heel lang wel gewoon de basisschool) en heb je daarvoor de peuterspeelzaal. De leerplicht in België begint bij 6 jaar (tot 18 jaar), in Nederland bij 5 jaar (tot 16 jaar - en dan heb je tot 18 jaar de kwalificatieplicht). En de niveaus/richtingen in het secundair onderwijs (KSO, BSO, TSO en ASO) en het middelbaar onderwijs (VMBO, HAVO, VWO), maar ook de invulling van het hoger onderwijs. Ook in België gaan de cijfers t/m 20 (in ieder geval op de universiteit). Behoorlijk veel dus.

oke maar op google of wat anders kan ik weinig vinden hoe kom jij aan die informatie?

Leonoor 14-12-2010 17:17

Deels wist ik het, maar ik heb gegoogled op 'onderwijssysteem Belgie' en op 'onderwijssysteem Nederland' om na te gaan of het klopte. ;) :)

GOLD 14-12-2010 17:21

Citaat:

Leonoor schreef: (Bericht 31171621)
Deels wist ik het, maar ik heb gegoogled op 'onderwijssysteem Belgie' en op 'onderwijssysteem Nederland' om na te gaan of het klopte. ;) :)

OK, maar toch doe ik het liever over Frankrijk en ik ben er nu mee bezig dus als ik wat tips kreeg zou het wel handig zijn :)

Scholier 15-12-2010 20:11

Kijk eens hier.
Hier staat behoorlijk wat informatie.
Je moet zelf de verschillen bedenken.

GOLD 18-12-2010 19:46

ik heb die site al gelezen.

Mutant_oud 23-12-2010 20:59

Groot verschil is dat in België een 5 op 10 (of 10 op 20 op hogescholen en uniefs) telt als een voldoende.

Scholier 23-12-2010 21:26

Citaat:

GOLD schreef: (Bericht 31184366)
ik heb die site al gelezen.

Fijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:36.