![]() |
Het Groot Dictee der Nederlandse taal.
Aanstaande woensdag, half negen op Nederland 1 is het weer zover. Aangezien er aardig wat mensen het dictee wel doen, even een topic.
Voor de mensen die niet weten wat het is: Citaat:
En natuurlijk voor de mensen die aanstaande woensdag mee gaan doen. Hoeveel fout denk je te gaan hebben? Wat ging er goed/fout? Vond je het makkelijk of juist niet? Ik weet dat het een tv-programma is, dus eigenlijk hoort het bij radio, televie en dinges, maar aangezien het programma vrij populair is toch hier maar een topic. Het gaat om het dictee en niet per definitie over het programma. |
Mja, denk dat ik wel weer mee ga doen, vind het wel leuk altijd. Ben niet heel slecht erin, maar ook geen hoogvlieger. Vorig jaar 29 fout geloof ik.
|
het is denk ik beter voor mijn zelfvertrouwen als ik niet mee doe.
|
Ik heb er nog nooit aan meegedaan en ik zal er dit jaar ook niet aan meedoen.
|
Citaat:
|
Laatste keer had ik weer eens 0 fout, dus ik denk dat ik dit jaar maar oversla.
|
Heb wel een paar keer meegedaan maar ik vind het veel te lang duren, heb er geen zin in.
|
Ik heb nog nooit meegedaan, terwijl ik wel een spellingspersoon ben, maar ik ben ook dit jaar niet van plan om mee te doen. Ik kan me gewoon leukere manieren bedenken om een avond te besteden.
|
Ik heb het nog nooit gedaan en heb ook niet het geduld om het te gaan doen. Ook mijn handschrift werkt niet echt mee dus ik moet heel langzaam schrijven wil ik het terug kunnen lezen en dan ben ik ongetwijfeld te laat klaar.
|
Ik vind het wel leuk, en doe meestal wel mee.
Ik word er wel soms chagrijnig van, want ik weet van mezelf dat ik heus goed ben in spelling, maar met dat dictee krijg je altijd van die onmogelijke 'hier moeten dertig streepjes of hoofdletters of juist niet' woorden, die dan allemaal als fout tellen, waardoor je alsnog veel fout hebt. Hoeveel fout ik meestal heb.... weet het eigenlijk niet, zo rond de 30? Maar ik tel er vast nog te weinig. :') |
Ik ga dit jaar misschien eens meedoen. Heb het nog nooit gedaan, vind Philip Freriks zo'n vervelende manier van praten hebben.
|
Ik doe bijna altijd mee en heb meestal rond de twintig fouten. Toen Wolkers het dictee gemaakt had, had ik er twaalf en dat is het beste. En hoeveel ik er dit jaar ga halen, ik heb geen idee.
|
Ik vind het leuk, ik heb ook vaak meegedaan, maar meestal komt het erop neer dat ik na twee zinnen al ophoud, want zo leuk is het nu ook weer niet :P
|
Het kinderdictee had ik 1 fout in :D Aanuit-knopje (nu expres fout geschreven, zodat mensen die het ook willen doen niet gelijk de goede spelling zien :P). Deze vond ik wel echt makkelijker dan andere jaren.
|
Ik heb dat klassieke muziekstuk gevonden wat je altijd hoort als het begint.
Voor de liefhebbers, het is Cello Concerto ('No. 3') in A major, Wq. 172: No. 3 van Carl Philipp Emanuel Bach. Ik was zelf namelijk aan het zoeken, misschien waren er meer. |
Oh, ik wilde altijd nog wel een keertje meedoen maar ik wist nooit wanneer dat was (en deed geen moeite om dat te weten te komen). Misschien dat ik dit jaar een keertje mee doe. Hoewel ik verwacht dat ik er absoluut niet foutloos doorheen zal rollen. Spelling is niet echt "mijn ding"(:D)
|
Citaat:
Er zitten veel verraderlijke woorden en samentrekkingen tussen die je eigenlijk nooit gebruikt, en waarvan je maar net moet weten hoe je ze schrijft, zoals 'vroegeenentwintigste-eeuwse niet-gelovigen', 'harrypotterbrilletje', 'automatischepiloottoestand'. Wel jammer vind ik dat eigenlijk, want per gemiste spatie of streepje is het alweer een fout volgens mij, en hoeveel mensen weten nou hoe je dat soort woorden schrijft? Om een beeld te krijgen, hier wat dictees van de afgelopen jaren: 2009 2008 2007 |
Uit het dictee van 2009: "Tweemaal ’s weeks gaat ze een dagje statten"
Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Het gaat om 'de stad ingaan', dan ga je niet staTten schrijven. Daarom is dat hele dictee al dikke epic fail. |
Citaat:
He, effe lekker statten! |
Citaat:
|
Die had ik toen ook fout inderdaad.
|
Ik had vorig jaar 2 fouten, al raak ik erg gestresst van de stem van die man :o
Dit jaar ben ik te lui geloof ik. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
2 fout is echt zeldzaam. Zeker gezien de irritante regel dat je meerdere fouten in een woord kan maken.
|
Ja sommige mensen die rekenen wat soepeler. Ik reken ook meerdere fouten in een woord, gewoon elke letter die fout is als is een fout. Maar sommige mensen rekenen woorden of woorddelen. :p
Ik doe wel mee, maar later via uitzendinggemist denk ik. Dat komt me altijd beter uit. |
Maar wat betreft die regel, ik heb er de laatste keer op gelet, en er wordt niks over gezegd? Ik weet soms niet hoeveel fout ik moet rekenen, en dan doe ik er uit balsturigheid gewoon maar eentje per woord, anders blijf je aan de gang, met woorden als harrypotterbrilletje.
Als je dat schrijft als Harry Potter-brilletje, is dat dan 5 fout ofzo? :s (2 voor de hoofdletters, 2 voor de spaties en een voor het streepje?) Ja doei. Zo vind ik er niks aan! :p |
Citaat:
en hoezo is het harrypotterbrilletje?harry potter is een eigennaam. |
Citaat:
|
Maar een harrypotterbrilletje is geen eigennaam.
|
Citaat:
Ik denk het 4 fout is, twee hoofdletters, 1 spatie en 1 streepje-ipv-aan-elkaar. |
Ik doe weer mee! Hartstikke leuk :). Vorig jaar had ik geloof ik 28 fout, vond ik een klein beetje teleurstellend. Hoop het iets beter te doen dit jaar.
|
Citaat:
En 'harrypotterbrilletje' vind ik ongelooflijk lelijk... |
Ik ben het ook gewoon niet eens met statten. Je gaat naar de stad, en je maakt er een werkwoord van dus je voegt -en of -ten toe, voila, stadten. Hoe komen ze nou bij statten? Welke regel gebruiken ze daarvoor?
|
Nog nooit meegedaan. Ik zou wel willen, alleen heb nooit tijd/geduld. O, en ik weet zeker dat ik duisent fout zou hebben als ik meedeed.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Holy shit. Wat een belachelijke woorden!
|
Citaat:
|
21 fout. Hm. Mijn doel was onder de twintig.
|
:'(:'(:'(
Dit was diep triest. |
Geüpgradede? (N)
|
CR, jij kent Thorgal toch ook? Vind jij ook dat Plasterk heel erg op die ene van die stad in de woestijn (het koninkrijk onder het zand) lijkt?
|
Ik ga de uitzendinggemist app maar even raadplegen :p ik was op ziekenbezoek met mijn mama.
|
Citaat:
Heb gisteren niet gekeken, maar net het dictee snel bekeken en wat een onzin zeg :D (n) |
Citaat:
Mijn grootste fout was:
Spoiler
Het woord dat bijna iedereen fout scheen te hebben had ik wel goed
Spoiler
|
Citaat:
Spoiler
|
Ik vind het altijd zo stom dat ik moeilijke woorden foutloos schrijf, maar dat ik dan weer twee fout heb doordat ik iets met een hoofdletter heb geschreven ofzo. :bob:
Geüpgradede is heel logisch, die wist ik door de taaltoets. :') |
Citaat:
Spoiler
maar eigenlijk mag ik er niets van zeggen want ik deed niet mee. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42. |