Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Beleidszaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Klassieke en Moderne talen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1822596)

Tampert 16-12-2010 16:58

Klassieke en Moderne talen

Och, nu ik toch in de mood ben om te discussieren over de titels van fora: ik begrijp dat het forum om historische redenen "Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen" heet maar zou het niet meer de lading dekken om er gewoon "Huiswerkvragen: Talen" van te maken?

Azèche_oud 16-12-2010 17:13

Ik vind dat metrisch minder mooi :o

Scholier 16-12-2010 18:34

Het maakt volgens mij niet zo veel uit, dus we kunnen het beter laten zoals het is.
En 'talen' klinkt zo ~.

Ik kan het niet precies uitleggen, maar met ~ bedoel ik iets van neerzettend. Meer een woedeuitdrukking met hoofdletters.

Andijvie 16-12-2010 22:49

Kan, maar 'Klassieke & Moderne Talen' past wel goed bij de benamingen die op scholen gebruikt worden, vind ik. En het bekt lekkerder :o
(En het dekt allebei de lading, ik vind alleen 'Talen' niet meer de lading dekken. Nu wordt het feit dat het dus zowel voor Grieks/Latijn als Frans/Duits/Engels etc is goed benadrukt, imo.)

bartjenl 17-12-2010 11:54

Hmm interessant :cool:

Even een gedachtengang van mij
"Klassieke talen" verwijst volgens mij meestal naar Latijn/Grieks
"Modernde vreemde talen" is op scholen de term voor Duits/Frans/Spaans/Russisch/etc.

Maar volgens mij valt Engels niet onder een van beiden en Nederlands zéker niet. Ik kan me niet herinneren dat er ooit talen "Moderne Talen" genoemd worden, alleen "Modernde vreemde talen" en daarbij gaat het dus, zoals het al zegt, om vreemde talen, dus niet Nederlands.

Dat gezegd hebbende vind ik het vreemd dat het forum met deze naam óók over Nederlands (en Engels) gaat. :o

/my2cents
/ik kom er amper dus doe ermee wat je wil :o

Tampert 17-12-2010 13:11

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31179150)
Kan, maar 'Klassieke & Moderne Talen' past wel goed bij de benamingen die op scholen gebruikt worden, vind ik. En het bekt lekkerder :o
(En het dekt allebei de lading, ik vind alleen 'Talen' niet meer de lading dekken. Nu wordt het feit dat het dus zowel voor Grieks/Latijn als Frans/Duits/Engels etc is goed benadrukt, imo.)

Ik geloof inderdaad niet dat "Talen" per se de lading beter dekt maar ik vond dit in ieder geval een discussie waard. Verder vind ik het argument "het klinkt beter" best redelijk (daar gaan mijn principes van efficient woordgebruik).

Axel11 17-12-2010 13:51

Citaat:

bartjenl schreef: (Bericht 31180037)
Hmm interessant :cool:

Even een gedachtengang van mij
"Klassieke talen" verwijst volgens mij meestal naar Latijn/Grieks
"Modernde vreemde talen" is op scholen de term voor Duits/Frans/Spaans/Russisch/etc.

Maar volgens mij valt Engels niet onder een van beiden en Nederlands zéker niet. Ik kan me niet herinneren dat er ooit talen "Moderne Talen" genoemd worden, alleen "Modernde vreemde talen" en daarbij gaat het dus, zoals het al zegt, om vreemde talen, dus niet Nederlands.

Dat gezegd hebbende vind ik het vreemd dat het forum met deze naam óók over Nederlands (en Engels) gaat. :o

/my2cents
/ik kom er amper dus doe ermee wat je wil :o

Engels valt volgens mij wel onder de benaming "Moderne vreemde talen". (Nederlands natuurlijk niet.)

"Moderne talen" is inderdaad ongebruikelijk/vreemd. Waarschijnlijk gedaan om Nederlands er ook onder te laten vallen :p

Wat mij betreft mag het "Klassieke & Moderne talen" blijven heten. Mijn inziens een duidelijke en complete benaming.

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31179150)

Mee eens.

Scholier 17-12-2010 15:10

Aanvulling:
Bij ons op school vallen de vakken Engels, Frans en Duits (bijv. Spaans&Russisch heb ik niet), onder MVT.
MVT staat voor Moderne Vreemde Talen.

Andijvie 17-12-2010 16:20

Ja, maar omdat Nederlands idd buiten de boot valt bij 'moderne vreemde talen', vind ik 'moderne talen' zelf beter. Maar als mensen andere ideeën hebben die beter aansluiten bij de benamingen op school (of die gewoon mooier klinker, aansluiting is natuurlijk niet noodzakelijk als het gewoon een goede benaming is), dan hoor ik het natuurlijk graag!

HomoSignificans 18-12-2010 20:44

Huiswerkvragen: klassieke, moderne vreemde, en moderne inheemse talen & dialecten.

Dingaantouwtje 18-12-2010 21:08

Huiswerkvragen over dialecten?

Azèche_oud 18-12-2010 21:21

Fries en zo :x

mathfreak 19-12-2010 12:09

Citaat:

Etmakas schreef: (Bericht 31184508)
Fries en zo :x

Fries is een taal, geen dialect.
Ontopic: heeft iemand al eens aan de mogelijikheid Klassieke en Overige Talen gedacht?

Scholier 19-12-2010 15:37

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31181088)
Ja, maar omdat Nederlands idd buiten de boot valt bij 'moderne vreemde talen', vind ik 'moderne talen' zelf beter. Maar als mensen andere ideeën hebben die beter aansluiten bij de benamingen op school (of die gewoon mooier klinker, aansluiting is natuurlijk niet noodzakelijk als het gewoon een goede benaming is), dan hoor ik het natuurlijk graag!

Inderdaad is moderne talen dan beter.

Scholier 19-12-2010 15:39

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 31185487)
Fries is een taal, geen dialect.
Ontopic: heeft iemand al eens aan de mogelijikheid Klassieke en Overige Talen gedacht?

Ik vind 'Klassieke & Moderne Talen' prima.

Ik vind alleen 'Klassieke en Overige Talen' helemaal niet mooi.

TCO 19-12-2010 15:46

Wat is er mis met gewoon "Talen" ?
Dat dekt de lading toch wel volledig ? (niet dat het mij zoveel uitmaakt, maar soit)

Em. 19-12-2010 16:35

Citaat:

The Chosen One schreef: (Bericht 31186273)
Wat is er mis met gewoon "Talen" ?
Dat dekt de lading toch wel volledig ? (niet dat het mij zoveel uitmaakt, maar soit)

Het bekt niet zo lekker! En het staat er anders zo kaal. Ik vind 'Klassieke en Moderne talen' mooier klinken. Dan héb je het nog ergens over, talen alleen is zo magertjes! ;)

HomoSignificans 19-12-2010 18:28

Inderdaad, die zesjescultuur toch. Wat denken jullie van:

Huiswerkvragen: klassieke vreemde, klassieke inheemse, moderne vreemde, en moderne inheemse talen, dialecten, fluitsignalen, en andere communicatiemiddelen.

Wedden dat HKVKIMVMITDFAC een succesdeelforum wordt?

Andijvie 21-12-2010 16:14

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 31186719)

Huiswerkvragen: klassieke vreemde, klassieke inheemse, moderne vreemde, en moderne inheemse talen, dialecten, fluitsignalen, en andere communicatiemiddelen.

:D
Ik ben bang dat dat 'm niet gaat worden :P

Dingaantouwtje 21-12-2010 16:38

Ik ben ook bang.http://www.edupics.com/scared-t14858.jpg

ganralph 21-12-2010 16:53

Citaat:

HomoSignificans schreef: (Bericht 31186719)

Doe dan "Russisch en overige talen" of zo. Het ROT-forum...

HomoSignificans 21-12-2010 20:41

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31192215)
:D
Ik ben bang dat dat 'm niet gaat worden :P

He jammer. -O-

Maar we kunnen het toch proberen? )

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:44.