![]() |
leeftijdsverschil
Een meisje van 13 is verliefd op mij en ik vind haar eigenlijk ook best wel leuk, maar ik heb wel door dat het door het leeftijdsverschil niet kan. (Ik ben 17) Bovendien dans ik altijd met haar op dansles. Hoe moet ik nu met haar omgaan om te voorkomen dat er toch iets gebeurd? En hoe leg ik een meisje in de vroege puberteit uit dat het leeftijdsverschil te groot is? Zoiets begrijpen meisjes van 13 niet als ze verliefd zijn denk ik. En wat vinden jullie van het leeftijdsverschil 13-17 jaar?
|
Citaat:
Wat vind je van het veelvoorkomende leeftijdsverschil van 16 - 20? Zelfde leeftijdsverschil, echter een ander 'nasmaakje' (lees: over het algemeen meer geaccepteerd). Vraag jezelf ook eens af voor wie je nou een relatie begint, eerder voor jezelf+haar of eerder voor de maatschappij die wellicht zo'n leeftijdsverschil als generatiekloof beschouwd. Consequenties van een evt relatie van dit kaliber zou je wellicht ook willen reflecteren voor jezelf. Liefde kent wellicht geen grenzen maar besef je wel goed though dat jij over een jaar meerderjarig bent en dan is een relatie als deze volgens mij wettelijk verboden; keer op keer door anderen met je neus op de feiten gedrukt te worden, hoe zou jij daar mee omgaan? Jij kan het goed met haar vinden, zij overduidelijk ook met jou. Je forceert nu jezelf om niet een relatie aan te gaan vanwege de 'leeftijds-issue', en om hierdoor evt alle contacten te verbreken lijkt me nogal cru, maar wellicht beter; 'goede' vrienden zul je uit eigen ervaring niet worden/blijven. Dat is imho een fabel, een teken van medelijden dat averechts werkt, die 10x pijnlijker is want je wordt nog elke dag met die ander geconfronteerd wetend dat je liefde onbeantwoord zal blijven. Vergeten is hierbij een minder pijnlijke oplossing op lange termijn betreft. Hier wil ik nog even aan toevoegen dat een ieder dit anders ervaart. Voor mijn part worden jullie de beste buddies van de hele wereld. Laat eerder zulke vraagstukken eens op je bezinken ipv luisteren naar wat anderen ervan zeggen, het is uiteindelijk jouw leven die enkel door jou ervaren kan worden. Als de liefde sterk genoeg is dan doet mijn mening noch een ander zijn mening er niets aan toe. *pleurt bijna zowat van z'n stoel af van slaperigheid* |
Regel 1) Binnen een gezonde relatie bedraagt het leeftijdsverschil maximaal twee (2) jaar.
Regel 2) De goede minimumleeftijd om kansrijk een gezonde relatie te beginnen bedraagt 21 jaar. Er is dus geen enkele reden om met dit meisje een relatie op te bouwen, aangezien nu al vaststaat dat die gedoemd is te mislukken. |
Citaat:
Zoiets is onmogelijk aan leeftijd te relateren. Sommige mensen van 18 zijn veel meer toe aan een relatie dan andere mensen van 22, of welke leeftijd dan ook. |
Citaat:
voor hippielove: Tis maar net hoe jij je dr zelf over voelt. Kun je tegen kritiek?Denk je dat zij volwassen genoeg is? Of denk je dat het gewoon een verliefde puber is die elke week weer gek is op een ander, ben je zelf eigenlijk wel gek op haar? Als jij gek op dr bent en jij denkt dat zij volwassen genoeg is om met jou op een lijn te zitten, waarom niet? |
Mijn vriendin is ook 13 (wordt in jan. 14) en ik ben net 16 (eergister).
Dit gaat gewoon prima hoor! Der zijn wel van die mensen die lopen te zeiken over het leeftijdsverschil maar daar heb ik gewoon het schijt aan! :D Ik moet wel zeggen dat ze er een stuk ouder uitziet en volwassener is dan de meeste meisjes van 13. |
tactiesch zeggen dat door het leeftijds verschil dat bij deze leeftijden gewoon nog té groot is het nooit iets zou kunnen worden maar dat je dr vriendschap heel erg op prijs stelt.
of anders zeg je dat ze een hufter is en moet oprotten. |
heeft niks met de leeftijd te maken hoor.. dus 13jarige begrijpen dat ook wel. :p
|
Citaat:
Dis onzin. |
Citaat:
|
zeur niet zo man! een meisje van dertien in de puberteit zou het niet begrijpen als jij vindt dat het leeftijdsverschil te groot is? wat is dat voor onzin?
Bovendien is het heel erg situatieafhankelijk of het leeftijdsverschil te groot is. Je moet je nooit vastpinnen op de getalletjes, maar kijken naar hoe het contact tussen jullie verloopt. Als jij je eraan stoort dat zij zich jonger gedraagt dan jij moet je er niet aan beginnen, anders kan het toch gewoon heel gezellig zijn? |
ze zal het misschien niet direct begrijpen dat het leeftijdsverschil te groot is, maar ze zal het daarna wel ccepteren, denk ik, zeker als ze geregeld met jou danst, dan moet ze wel met je omgaan in die situatie en leren accepteren dat jij niet wil. Zeg gewoon dat je je bij dat leeftijds- en mentaliteitsverscgil niet goed voelt en dat het misschien later wel kan.
|
het lligt er ook wel een beetje aan hoe ze zich gedraagt
maar als ik zo denk danis 13 wel wat jongvoor een bijna 'volwassene' |
Citaat:
ff dan een uitzondering op jouw regel :rolleyes: mijn ouders: mijn moeder was 16 en mijn vader 20 toen ze iets met elkaar kregen. Toen ze trouwden was mijn vader 25 en mijn moeder 21. En over 2,5 jaar zijn ze 25 jaar getrouwd.. en zeker te weten dat mijn ouders niet de enige zijn met zo'n leeftijdsverschil en die nu nog gelukkig getrouwd zijn! Denk eigenlijk dat het vrij veel voorkomt.. ander voorbeeldje: Mijn oom en zijn vriendin: Mijn oom is 27 en zijn vriendin is 21 en 6 September aanstaande gaan ze trouwen.. dus nu vraag ik mij af waarop jij jouw regeltjes baseerd, want ik vind het gewoon onzin wat jij allemaal zegt.. dus voer eens wat dingen aan die jouw regeltjes bevestigen..? |
Citaat:
Ik ben het met Abt eens, maar ik ben zelf hypocriet :D (maar dat doet er even niet toe). Op 21 (of ouder voor sommigen) kun je vaak pas echt zien wat liefde en wat een relatie nou echt inhouden. Je bent officieel volwassen, hebt meer verantwoordelijkheden, en het wordt dan gauw serieuser. Met een meisje van 13 kun je geen serieuse relatie krijgen, niet een relatie met alles erop en eraan, niet de relatie die levenslang zal duren... misschien dat het nog komt, geen idee, maar niet op die leeftijd.... |
Mijn vriend is 17, ik 14...en het gaat fantastisch...:p dus ja doen :p
|
Citaat:
Maar wie zegt dan dat de regel van de Abt kloppend is..? Ik vraag mij gewoon af waar hij zijn regels dan op baseerd..?? btw ben ik ook van mening dat 13 nog vrij jong is voor een serieuse relatie, en zeker omdat hij 17 is.. Maar als je wat ouder bent, rond de 16/17/18 zie ik niet in wat er zo mis is met een leeftijdverschil van +- 5 jaar.. :confused: vandaar dus ook die 2 voorbeelden die ik gaf... Maar nu wil ik dus wel eens weten waar de Abt dan zijn regeltjes vandaan heeft en er zo van overtuigd is dat die zo waar zijn.. |
Zoals boven al vaker gezegd, kent elke regel z'n uitzonderingen, maar de kans dat je met een 13-jarig meisje een serieuze 'relatie' kunt hebben is gewoon heel, heel erg klein.
|
Citaat:
|
Citaat:
Betreffende regel 2: Het is algemeen bekend dat er een verschil tussen mentale en fysieke leeftijd is. Daarnaast hoeft een relatie, met name bij adolescenten, niet per se te betekenen dat de partijen geschaad worden in hun ontwikkeling. Ze kunnen elkaar zelfs ondersteunen en aanvullen. Neemt echter niet weg dat een jongen van 17 doorgaans op een geheel ander niveau in zijn ontwikkeling is dan een 13 jarig meisje. |
deze discussie met de abt over die minimumleeftijd is al geweest, kunnen we ff ontopic blijven? :rolleyes:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
hoogachtend, Elke |
Citaat:
|
De vredescommissie has arrived :D
We gaan allemaal ontopic en zijn lief voor elkaar.http://www.smilies.nl/remybussi.gif De discussies "minimumleeftijd"(ofzo?), "Abt-ergernis", en "wat betekent dat Latijnse woord?" zijn op deze plaats gesloten (y) Wat ik van het leeftijdsverschil vind.. Jullie zitten precies in de leeftijdsfase dat het verschil heel veel uitmaakt. Jij verwacht echt iets anders van een relatie dan zij. Meisjes van 13 kunnen best volwassen zijn enzo, maar jullie zullen echt met allerlei dingen in de knoop komen. Met sex sowieso, nu zeg ik niet dat jij meteen sex wilt ofzo, maar ik denk dat het echt moeilijk zal worden. Uit wat je zegt maak ik op dat je het sowieso niet wilt proberen? Ik denk dat ze het best kan begrijpen... Alhoewel ze misschien niet zal begrijpen dat je het niet eerst probeert. Maarjah, er valt weinig te voorspellen want ik ken haar niet. Verwacht ze een bepaalde reactie of antwoord van jou? Als ze het vraagt zou ik gewoon zeggen hoe je erover denkt. suc6 :) |
Citaat:
De discussie ondermijnt het aamtal reacties waar de jongen in kwestie wat aan heeft. En het gesprek over die Latijnse (of whatever) woorden is sowieso ontopic. Al met al is dit topic daardoor een beetje naar de maan zeg maar. Nu word jij dus ook verzocht ontopic te gaan. |
Een vriend van mij heeft nu zo'n 3/4 maanden met een meisje van 13, zij is wel volwassen voor haar leeftijd, ..hij is zelf 17! Het ligt er denk ik maar net aan hoe zij zich gedraagt...als ze zich al wat volwassener gedraagt kun je het altijd proberen!
|
Citaat:
als abt 2 jaar verschil de max vind en 21 de minimumleeftijd is dat zijn genot, en dat deelt ie met de topicstarter die de informatie met zijn situatie kan vergelijken maar ik zou 't niet doen denk ik, relatie met 'n meisje van 13 (ben ook 17) maar misschien word ik morgen wel hopeloos verlieft... wie weet, maar me brains zeggen "nee" |
Ik vind dat leeftijd nix uitmaakt, het ligt eraan hoe ze zich gedraagt en of jij je veel aantrekt van je omgeving.Zelf ben ik 14 en heb een vriendin van 17, bijna 18 Dat gaat hartstikke goed!Dus ik zou zeggen Waarom probeer je het gewoon niet?Je loop nix mis!Veel succes (y)
|
Citaat:
Het kan wel goed gaan, maar het is niet optimaal en het zal daarop stuk lopen. Ik weet het, op die leeftijd zei ik ook dat het kon en niets uitmaakte, tot ik zag dat het wel uitmaakte. Merk je vanzelf wel als je in een serieuse relatie komt... |
Ik zal je zeggen, het is een relatie...en serieus...
|
tja, bij de een gaat het wel, bij de ander niet.
|
over het algemeen is t niet erg om 13-17 te zijn en opm zulke leeftijdsverschil te hebben, maar wat ik zoal gehoord heb duurde ze nooit lang, er is maar 1 stelletje die ik kende, dat meisje kreeg in de brugklas iets met die jongne en heeft er nog steeds mee dus t kan wel, maar over het algemeen, zijn meisjes van 13 geestelijk toch niet ver genoeg denk ik om met een jongen van 17 een lange relatie vol te houden.
ik denk eerder dat zoiets kan lukken als je 15/16-19/20 rond die leeftijd zit. |
No Problem to me!
Ken een vriend van 20 en is met meisje van 14! :p :p :p |
Het kan natuurlijk wel goed gaan...ik ken zelf ook een (ondertussen ex-)stelletje wat elkaar ontmoette toen hij 17 was en zij 13. Ze hebben vier jaar iets gehad, woonden al bijna een jaar samen. Toen ging het echter toch uit, maar goed, het kan dus wel, een serieuze relatie met zo'n klein meisje.
Ik zou zelf de gok niet nemen, omdat zoals ik boven al zei, de kans dat het niet goed gaat gewoon ontzettend groot is. |
Citaat:
|
Citaat:
REGEL 2 : slaat ook nergens op: ik ken meerdere 'paren' die al sinds hun 16de bij elkaar zijn, ook inclusief 3 jaar leeftijdsverschil... en als twee mensen van elkaar houden en / of verliefd op elkaar zijn is dat een goede reden om wat op te bouwen... en last but not least: ER ZIJN GEEN REGELS!!! |
Citaat:
|
zoals ik al zei:
ik ken ze hoor!! |
Citaat:
maargoed, okeej, je hebt dus van die mensen (y) |
ma je maakt wel alles samen mee!!
heej ma ik ga...ajuuz xx |
Citaat:
maargoed.. byebye :) |
Citaat:
vrouwen zijn (vanaf 'n bepaalde leeftijd) geestelijk ca. 2 jaar ouder als mannen |
Citaat:
dat zeggen ze wel, maar heb ik echt niks van gemerkt hoor,ligt aan de persoon natuurlijk, maar ik heb altijd met jongens beter kunnen praten enz. omdat meisjes er toen bijna niet mee bezig waren en t niet konden begrijpen over t algemeen en jongens die snapte t allemaal wel. dus dan vraag ik me echt af hoe dat dan zit |
Citaat:
1) Ja, en? Wat wil je daarmee zeggen? 2) Dat is pas bewijslast, nietwaar?! 3) Dat "en/of" is werkelijk onovertroffen in kortzichtigheid. 4) Jazeker wel. |
Citaat:
|
Citaat:
on-topic: kzou het niet doen, denk toch niet dat het lang volhoud zeker omdat ze "nog maar" 13 is. ze heeft wat minder ervaring dan en vind het lijkt mij spannender, jij wilt denk ik een diepere relatie waar je meer van verwacht... maar tja, je moet het zelf weten, ga op je gevoel af |
wa zit iedereen nouw te zeike over da meisjes van 13 geesteluk nog nie ver genoeg zijn blablabla ik ben voor me leeftijd ook "verder" dan andere meisjes van 13 en ben ook verliefd op een jonge van 16 naja... ma niemand weet voor elk meisje apart hoever ze geestelijk is... laterz
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07. |