Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Tips om te leren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1823343)

Associated 27-12-2010 19:55

Tips om te leren
 
Hoi!
Nou je gaat hier tips door mij en jullie lezen om, jawel TE LEREN!
Het verschild trouwens per vak. Je kan bijv. niet voor wiskunde leren.

- Als je net als veel mensen moeite hebt om te beginnen met de stof, lees het dan 1 keer door. Dat is een makkelijke manier en niet moeilijk of stom om de basis elementen van de stof te kennen.
- Maak een samenvatting in plaats van alles uit je hoofd te leren. Als je de samenvatting gemaakt heb ken je al zo'n 70% van de stof.
- Voor woorden/zinnen dan moet je gewoon de zin 5x herhalen in de taal en dan 5x in het NL.
Werkt bij mij altijd wel.
- Voor Wiskunde moet je de stof snappen en dus de sommentjes kunnen maken. Maak dus veel opgaven.

Nou dit waren er een paar, maar jullie hebben er vast en zeker nog veel meer!

RAWRR__ 27-12-2010 22:03

- Als je woordjes moet leren gebruik dan wrts.nl of teach2000
- Op tijd beginnen met leren
- Maak een planning.
- Wiskunde: formules leren en zoals al gezegt is oefenen door de opgaven te maken

Sabir 28-12-2010 02:01

- Kijk naar de woordjes en zeg ze op
- Doe dit nog eens
- Klaar

Volgens mij kan je wiskunde maar tot op een bepaalde hoogte leren, je moet er ook gewoon goed in zijn. Bij talen is dit anders, je kan je woordjes Frans blijven stampen en uiteindelijk weet je ze wel, wiskunde moet je niet alleen stampen, je moet ook gewoon een wiskundeknobbel hebben

Duckdoggy 28-12-2010 15:25

@sabir96, dat ben ik met je eens, maar wiskunde is en blijft een rotvak om te leren. ik kan gewoon werkelijk nooit onthouden waneer ik welke berekening moet gebruiken, en als ik dan een berekening een beetje aanpas, zodat ie nog wel klopt maar dat t voor mij overzichtelijker is, mag ik t weer niet op mijn manier doen van die leraar

Sabir 28-12-2010 22:22

True, maar ik heb daar niet echt last van omdat ik (ahum) best goed in wiskunde ben.



*kuch*9.5 gemiddeld*kuch*

Batave 28-12-2010 23:35

Citaat:

sabir96 schreef: (Bericht 31209362)
- Kijk naar de woordjes en zeg ze op
- Doe dit nog eens
- Klaar

Volgens mij kan je wiskunde maar tot op een bepaalde hoogte leren, je moet er ook gewoon goed in zijn. Bij talen is dit anders, je kan je woordjes Frans blijven stampen en uiteindelijk weet je ze wel, wiskunde moet je niet alleen stampen, je moet ook gewoon een wiskundeknobbel hebben

Nee hoor, talen en wiskunde kan je in elke situatie even goed in worden. Een wiskunde of talenknobbel zorgt alleen voor een natuurlijkere beheersing in je vakgebied waardoor het je makkelijker afgaat. Talen zijn niet alleen maar een kwestie van woordjes uit je hoofd leren, maar je hebt ook te maken met grammatica en zinsbouw. Dit is aan te leren, maar dat is hetzelfde als met wiskunde.

Scholier 31-12-2010 13:29

Begin op tijd (plannen)!

Duckdoggy 31-12-2010 15:39

www.wrts.nl helpt mij altijd goed bij woordjes,

Voor een MO leren:
spreek de woordjes in en sla ze op op je mp3 speler of telefoon,als je dan de dagelijkse dingen doet als naar school fietsen of je krantenwijk lopen laat je het afspelen en zeg je het in gedachten na, dan oefen je terwijl je er eigenlijk geen extra tijd mee kwijt bent.

Kate_1221 31-12-2010 15:49

Citaat:

Associated schreef: (Bericht 31208252)
Je kan bijv. niet voor wiskunde leren.

Oh, je kan echt wel voor wiskunde leren! Ik ben zelf niet zo goed in wiskunde (ben jaren met een 5.5 overgegaan) maar ik heb recentelijk het licht gezien. Tegenwoordig maak ik gewoon het hoofdstuk opnieuw met de uitwerkingen erbij, en ga dan net zolang door tot ik het snap. Werkt prima: ik sta nu een 8.

Wat mij erg goed helpt bij het leren van woordjes is ze twee kanten op leren. Misschien vraagt je docent alleen Duits - Nederlands, maar als je de woorden ook Nederlands - Duits kent, zul je zien dat je ze veel beter onthoudt.

Scholier 31-12-2010 18:31

Citaat:

Kate_1221 schreef: (Bericht 31222515)
Oh, je kan echt wel voor wiskunde leren! Ik ben zelf niet zo goed in wiskunde (ben jaren met een 5.5 overgegaan) maar ik heb recentelijk het licht gezien. Tegenwoordig maak ik gewoon het hoofdstuk opnieuw met de uitwerkingen erbij, en ga dan net zolang door tot ik het snap. Werkt prima: ik sta nu een 8.

Wat mij erg goed helpt bij het leren van woordjes is ze twee kanten op leren. Misschien vraagt je docent alleen Duits - Nederlands, maar als je de woorden ook Nederlands - Duits kent, zul je zien dat je ze veel beter onthoudt.

Inderdaad helpt bij Wiskunde: Oefenen, oefenen en... ...oefenen!

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31222482)
www.wrts.nl helpt mij altijd goed bij woordjes,

Voor een MO leren:
spreek de woordjes in en sla ze op op je mp3 speler of telefoon,als je dan de dagelijkse dingen doet als naar school fietsen of je krantenwijk lopen laat je het afspelen en zeg je het in gedachten na, dan oefen je terwijl je er eigenlijk geen extra tijd mee kwijt bent.

Wrts.nl helpt inderdaad ook goed!!! (als je lijsten nodig hebt moet je maar PM'en).

En ik had een vraag. Wat is een MO?

Batave 31-12-2010 18:47

Mondeling Overhoring.

brands 01-01-2011 11:39

Citaat:

topnieuws schreef: (Bericht 31223048)
Wat is een MO?

MO = management en organisatie. Corrigeren als het niet goed is.

Wat het precies inhoud kun je hier lezen.

Voor het leren van woordjes had ik op de middelbare school altijd Overhoor voor windows. Groot nadeel hiervan is toch wel dat je de lijsten zelf moet maken, maar kan ook voordelen hebben zodat je er weer veel van leert :D.

Voor wiskunde geld heel veel oefenen, huiswerk maken, en nog meer oefenen! Voor andere vakken waar veel rekenen inzit is het gewoon blijven oefenen tot je het snapt. Misschien met antwoord erbij en later proberen zonder antwoord, om te testen of je het snapt.

Gr. Brands

RAWRR__ 01-01-2011 14:40

Volgens mij bedoelde ze een mondelijke overhoring (MO)

Duckdoggy 01-01-2011 15:28

@MO Discussie, Daarmee bedoelde ik inderdaad Mondelinge Overhoring

Scholier 01-01-2011 19:59

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31224113)
@MO Discussie, Daarmee bedoelde ik inderdaad Mondelinge Overhoring

Oké, dank je. Hier zat ik zelf ook al aan te denken.

Calimero6 03-01-2011 16:48

Weet iemand hoe je het beste voor geschiedenis (10 paragrafen) behalve een samenvatting kan leren?

Batave 03-01-2011 19:32

Stampen.

RAWRR__ 03-01-2011 21:14

Citaat:

Calimero6 schreef: (Bericht 31230276)
Weet iemand hoe je het beste voor geschiedenis (10 paragrafen) behalve een samenvatting kan leren?

- Tekst een paar keer doorlezen.
- Bedenk na elk stukje tekst wat je nou precies heb gelezen, heb je moeite met dingen zoek het op en schrijf het op een blaadje, zodat je het daarna makkelijk terug kan vinden
- Stel jezelf tijdens het lezen van een tekst vragen, zo voorkom je dat je iets uit je hoofd leert dat je eigenlijk niet snapt, want daar heb je niets aan.
- Leer geschiedenis in een chronologische volgorde (dus niet bv. de laatste paragraaf eerst
doen, omdat die makkelijker/moeilijker is), zo onthou je de volgorde van gebeurtenissen beter en voorkom je dat je dingen door elkaar gaat halen.

Duckdoggy 03-01-2011 21:19

@calimero
Er zijn van die sites( weet alleen ff niet hoe die heten) waar heel veel filmpjes over schoolonderwerpen op staanbdat werkt ook altijd goed

Protoman 05-01-2011 14:15

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 31231498)
@calimero
Er zijn van die sites( weet alleen ff niet hoe die heten) waar heel veel filmpjes over schoolonderwerpen op staanbdat werkt ook altijd goed

Teleblik volgens mij. Dat is deze site.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:22.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.