Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Douche onder stroom (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1823604)

Thinus 31-12-2010 16:34

Douche onder stroom

Geen idee waar ik het moet plaatsen dus doe ik het hier.

Ik wou zonet een douche nemen dus ik draai de kraan open en laat m even opwarmen. Toen ik onder de douche stapte wou ik de koude kraan nog wat verder dichtdraaien maar kreeg ik een aardige schok. Nouja statisch enzo kan gebeuren dacht ik maar hierna kreeg ik nog een schok, en nog een. Hierna probeerde ik uit of ik ook op andere gedeeltes schokken kreeg en dit was ook het geval. De hele kraan + douchekop en alles van ijzer wat eraan vastzit geeft me een schok. Ik ben hierna maar gewoon gaan douchen en heb de kranen verder met schampooflessen open en dicht gedraaid maar onder het douchen voelde ik nog steeds kleine schokken door mijn voeten heenkomen.

Ik dacht misschien gaat het wel weer over als de douche een tijdje uitstaat want ik kreeg ook geen schok toen ik m opendraaide, maar hij geeft nog steeds aardige harde schokken.

Gaat dit gewoon vanzelf over of moet ik hier wat aan doen? Ik heb dit nog nooit meegemaakt.

ganralph 31-12-2010 16:57

Het is niet "normaal" of zo, dus ga er maar niet vanuit dat het uit zichzelf weer overgaat.

Waarschijnlijk is er iets mis met de aarding en lekt er stroom vanuit bijvoorbeeld je elektrische boiler (als je die hebt, anders is er een andere bron) via de metalen leidingen, bijvoorbeeld door een beschadigde kabel. De stroom "wil" naar de aarde afvloeien en als de aarding van je huis niet goed is, dan is jouw lichaam een middel voor de stroom om weg te vloeien. Vandaar de schokken in je voeten. Dit is uiteraard niet de bedoeling, en als de spanning te hoog is, is dit zeer gevaarlijk.
(Ik ben geen expert, maar zo legde onze elektricien het ongeveer uit toen we iets soortgelijks hadden in de keuken.)

Laat er even iemand naar kijken die verstand heeft van elektrische systemen. Als jij een "aardige schok" krijgt en de aardlekschakelaar springt niet om, dan loop je een veiligheidsrisico en is er iets niet in orde met je elektrische installatie in huis.

Trouwens, ik zou niet rustig gaan douchen als ik een schok kreeg van mijn waterleiding. Water + stroom = een slechte combi :|

Thinus 31-12-2010 17:20

Ik kreeg alleen een aardige schok bij het aanraken van het ijzer. Onder het douche voelde ik het af en toe tintelen in men voeten dus maakte ik me er niet zo druk over.

Het is overigens al opgelost, aardlekschakelaar aan en uitgezet.

Thinus 01-01-2011 15:35

Maar vandaag staat hij weer net zo vrolijk onder stroom. Ben er ook achter gekomen dat ik alleen stroom door mijn voeten voel gaan als ik op bepaalde tegels sta.

Ivo 01-01-2011 16:33

Met een aardlekschakelaar aan en uit zetten los je dit probleem niet op.
Sterker nog: je aardlekschakelaar is defect en dit kan letterlijk levensgevaarlijk zijn. Normaal zou je aardlekschakelaar namelijk de stroom al moeten uitschakelen zodra er ergens stroom weglekt!

Mijn advies: Schakel direct een installatiebedrijf in (hetzij via de verhuurder, hetzij zelf als het een koopwoning is). Hier moet onmiddellijk wat aan gedaan worden voordat er echt ongelukken gebeuren. Het feit dat de stroom niet wordt uitgeschakeld door de aardlekschakelaar maakt de situatie echt gevaarlijk.

Er zijn in je omgeving als het goed is wel bedrijven te vinden met een 24-uurs storingsservice.

marrel 02-01-2011 22:33

Zou dit ook wat serieuzer nemen dan wat jij nu doet en Ivo's advies opvolgen. Weet niet wat er stuk is maar wel dat er iemand direct naar moet kijken.

Thinus 03-01-2011 00:40

Morgen komt er iemand naar kijken. Kreeg vandaag zelfs een kleine schok toen ik mijn handen waste aan de kraan. De douche hield zich daarintegen wel weer rustig vandaag.

Adore 03-01-2011 10:05

Ik zou gewoon niet eens meer douchen. Zeker als het nog maar een dag duurt. Dat je dan niet schoon bent is maar even jammer lijkt me, want dit is echt gevaarlijk.

Mij klinkt het ook niet meer dan logisch dat je aardlekschakelaar kapot is, of in ieder geval iets goed mis is met de aarding in je huis. Nu heb je te maken met kleine hoeveelheden stroom die hun weg zoeken naar aarde. Het gaat al fout omdat dat via jouw lichaam gebeurt, de kortste weg. Dat zou nooit moeten. Je weet niets over het defect of de ernst daarvan, wie weet krijg je te maken met een enorme hoeveelheid stroom. Zeker in combinatie met water is dat levensgevaarlijk.

Ik zou dit veel serieuzer nemen en geen gokken wagen.

Vogelvrij 03-01-2011 10:49

Net alsof je niet schoon bent als je een dag niet doucht...

Fijn dat er morgen iemand naar komt kijken in elk geval. Het klinkt nogal eng.

Adore 03-01-2011 11:15

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 31228749)
Net alsof je niet schoon bent als je een dag niet doucht...

Fijn dat er morgen iemand naar komt kijken in elk geval. Het klinkt nogal eng.

Da's ook mijn mening, maar ik heb het zo maar ingepakt omdat veel mensen nogal de neiging hebben zich te verzetten als ze één dag niet douchen kunnen/mogen. ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:07.