![]() |
Chronische slijmbeursonsteking
Hallo!
ik had een vraagje: Als het goed is krijg ik binnenkort een spuit in mijn schouder vanwege aanhoudende klachten in de schouder. Nu moet ik eerst nog een echo maken van de schouder. Mijn vraag is: - een chronische slijmbeursontsteking, Wordt dat via rontgenfoto geconstanteerd of kan dat alleen via een echo bekeken worden? - Een spuit zetten is pijnlijk. Dat weet ik, maar hoelang is de werking van de spuit? Ik krijg een verdoving + de bijnierschorshormoon. Hoelang kan je dat gebruiken als patient en welke risico is er?? Kan het wel mijn arts vragen:p maar dat duurt te lang:p |
Een slijmbeurs is niet te zien op een rontgenfoto, dus de ontsteking zal dan waarschijnlijk met een echo vastgesteld worden. Hoewel de beste manier om een slijmbeursontsteking vast te stellen is om naar de klachten van de patiënt te kijken :p.
De verdoving werkt maar een paar uur. Die is alleen bedoeld om te zorgen dat de injectie geen napijn geeft, omdat dat erg pijnlijk kan zijn in een gewricht. Door de verdoving voel jij ook meteen of de arts de injectie op de juiste plek gezet heeft. Het bijnierschorshormoon begint later te werken maar het effect duurt veel langer, ik geloof een maand of twee. Ik kan nu nergens vinden of dat klopt, dus als je het zeker wil weten zou ik het voor de prik nog even aan je arts navragen :P Risico van bijnierschorshormoon is dat het het immuunsysteem afremt. Nu maakt dat in een gewricht niet alles uit, omdat dat in principe steriel is, maar je hebt je immuunsysteem ook nodig om je lichaam te waarschuwen dat er schade hersteld moet worden, dus je moet het gewricht niet overbelasten in de maanden na de prik. Verdere risico's treden vooral op bij langdurig of herhaald gebruik, maar bij een slijmbeursontsteking zou één prik of eventueel een tweede genoeg moeten zijn. Dus dat is nu niet aan de orde. |
De werkingsduur is moeilijk te bepalen al we niet weten welke medicatie het juist is, maar we kunnen wel ongeveer schatten natuurlijk. De verdoving werkt zoals hierboven al vermeld maar een paar uur. De bijnierschorshormonen hangt echt af van de soort die je krijgt want je kan bijnierschroshormonen in verschillende delen opdelen. Het beste is nog altijd informatie aan je arts vragen want hij heeft kennis over de middelen die hij geeft;) Misschien kan deze tabel je verder helpen
|
Citaat:
@ miquel; dankje! heb hem doorgelezen en zie niet echte bijwerkingen die op mij zullen slaan ik heb nog 1 vraag; de symptonen zoals roodheid ect ect..moet dat er perse zijn? Kan een ontsteking ook niet-zichtbaar zijn met het blote oog? Dus dan krijg je de situatie waarin je niet vanaf buiten kan zien dat iemand daar last van heeft. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Hoi!
ik reageer maar in mijn eigen topic, want dat is welliswaar zo handig voor de verhaalslijn. ;) sinds gisteren (na de echo waar niks uit kwam en de mri) heb ik te horen gekregen dat ik een behoorlijke slijmbeursontsteking heb, althans er was een hoop vocht te zien waar de conclusie kon afleiden dat er ontstekingen. heb ik al die tijd(langer 2 jaar) met zo'n Nu heb ik zo'n injectiespuit gekregen in mijn schouder. Welliswaar het nu pijn doet(was te verwachten) heb ik 2 kleine vraagjes. - Kan ik vanavond gewoon alchohol nuttigen(ja, wel met mate natuurlijk) - in het ergste geval dat ik veel last krijg, kan ik gewoon dit combineren met paracetamol? :o Ik had het moeten vragen:p maar de vraag was mij ontschoten omdat ik met verbazing stond te kijken dat er nu eindelijk wat uit kwam. |
Paracetamol is bijna altijd prima en zeker aan te raden als pijnstilling na de ingreep (volwassen dosis is 2 tabletten), en tenzij je van de arts die de spuit heeft gezet de instructie hebt gekregen (of dat het in ander informatiemateriaal stond, kijk nog eens in de folder of de bijsluiter als je medicatie hebt gekregen) dat je geen alcohol mag gebruiken, mag je gerust drinken (dan zou ik wel je bier vasthouden aan de kant waar je geen schouderklachten hebt, je wilt hem niet overbelasten ;)).
|
Citaat:
|
Ik doelde ook op de prednison, maar google zegt dat het niet schadelijk is. ;) Die spuit en alcohol zal denk ik geen problemen opleveren.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:46. |