![]() |
Beginnend dichter
Omdat ik graag meer wil oefenen met het schrijven van gedichten heb ik de tijd eens goed genomen om het topic door te nemen waarin Mutant alles samenvat over het schrijven van een gedicht. Toch heb ik nog een paar vragen. Zo wordt in het topic gesproken over een "beklemtoonde lettergreep" en een "onbeklemtoonde lettergreep". Nu heb ik dit opgezocht op internet maar wordt nog niet helemaal wijs uit de uitleg die op internet staat. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Wat wordt er bedoeld met deze definities?
|
Een beklemtoonde lettergreep is het gedeelte van het woord dat de nadruk krijgt bij het uitspreken van dat woord. Bij het woord 'klemtoon' ligt de nadruk op klem, je zegt immers klemtoon en niet klemtoon. En zo zeg je ook nadruk en niet nadruk.
Een onbeklemtoonde lettergreep is dus een gedeelte van een woord waar in de uitspraak geen nadruk op ligt. Als je een gedicht hardop voorleest, merk je waarschijnlijk dat sommige gedichten wat beter 'lopen', ze lezen prettiger. Dit komt vaak doordat er onder andere op de klemtoon wordt gelet. Probeer maar eens uit :) Snap je het nu? |
Ik ben in een vrij melige bui, het slaat nergens op, maar hier een vocale toelichting:
http://vocaroo.com/?media=vYq5Uxj7FCEzvYMde |
Mafketel xD En inderdaad, ze hebben het keurig uitgelegd. Maar ik zou zeggen: niet teveel op de klemtoon letten, als het maar lekker klinkt volgens jouw gevoel :)
|
En dan heb je ook nog mensen die die hele klemtoon niet echt kunnen horen (als ik het 'benadruk' dan kan ik overal een klemtoon op leggen en als ik dat niet doe, hoor ik het ook niet). Maar ik geloof niet dat ik daardoor héél veel mis in m'n dichterlijkheid.
Maar ik denk dat het verder wel prima uitgelegd is. :P |
Prachtig gesproken en uitgelegd Dingaantouwtje! Ik begrijp nu helemaal wat er bedoeld wordt met een beklemtoonde en onbeklemtoonde lettergreep! :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:25. |