![]() |
Status quo versus ontwikkeling
Om het kort te houden. Ik had gister een AK toets die niet zo goed ging. Bij een van de vragen keek ik nogal verbaast op.
Hoe ongeveer de vraag eruit zag: In land ''X'' is het aantal mensen dat met 1 dollar moet rondkomen van 40% naar 45% gestegen en de rijkere elite is nog krachtiger geworden. Welke ontwikkeling is dit? A.Sociale ongelijkheid B.Niet relevant C.Niet relevant D.Ruilvoetverslechtering Ik heb B en C als niet relevant beschreven omdat ze dat ook waren, het waren namelijk compleet foute antwoorden die trouwens ook niet veel op een ontwikkeling leken. Het antwoord op de vraag was A. Maar ik had D. D was niet beschreven nergens in het boek of whatsoever ooit genoemd, het feit dat ik A geen onwikkeling vond zorgde ervoor dat ik D koos. Lever alsjeblieft wat commentaar. Ik vraag me namelijk echt af het een slechte toets vraag was. Ik had er ookal vandaag met mijn docent over gesproken die zei dat hij de toets dinsdag zou bespreken. |
Waarom vind je A geen ontwikkeling? Een ontwikkeling hoeft niet per se een positieve verandering te zijn zoals bij deze vraag. Bij deze vraag wordt gegeven dat het verschil tussen rijk en arm groter geworden is, daarmee wordt de sociale ongelijkheid ook groter.
|
Tuurlijk hoeft een onwikkeling geen positieve verandering te zijn. De sociale ongelijkheid wordt inderderdaad ook groter. Maar alleen ''sociale ongelijkheid'' is geen ontwikkeling. Iets als: ''de sociale ongelijkheid wordt groter'' wel.
In mijn visie dan. |
Wat is ruilvoetverslechtering dan, is dat wel een ontwikkeling?
Ik vind het ook niet slim om te kiezen voor een antwoord waar je nog nooit van hebt gehoord en waarvan je zeker weet dat je er niks over hebt gelezen in dat hoofdstuk. :p |
Ik heb er inderdaad ook enigszins spijt van dat ik een term kies waarvan ik nog nooit heb gehoord. Ik had hier wel een reden voor. Ruilvoetverslechtering is namelijk meer een werkwoord dan Sociale ongelijkheid. Door -ing klinkt het als een bepaald process of ontwikkeling. En alleen ''sociale ongelijkheid'' is toch geen ontwikkeling?
|
Nou ja, er wordt wel (meer) sociale ongelijkheid ontwikkeld. En D ken ik ook niet. :P
|
Citaat:
In mijn visie. |
Ruilvoetverslechtering kan het niet zijn, omdat dit een term is dat te maken heeft met indexcijfers van invoer en uitvoer. Het moet dus wel antwoord A zijn :)
|
Citaat:
|
Je hebt gelijk, taalkundig gezien zou A geen goed antwoord kunnen zijn en had het beter geformuleerd kunnen worden. Grotere sociale ongelijkheid, of een toename van de sociale ongelijkheid bijvoorbeeld.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:14. |