![]() |
Wiskunde vraag
Een auto rijdt weg. Gedurende de eerste vijf seconden wordt de afgelegde afstand s in meters gegeven door de formule s=0,6t^2. Hierbij is de tijd t in seconden
b: Na 5 seconden verandert de snelheid niet meer. Hoeveel meter heeft de auto na 10 seconden afgelegd? Ik heb alles al geprobeerd, ik heb dy/dx geprobeerd echt alles. Maar ik kom er gewoon niet uit. Kunnen jullie helpen? bedankt(y) |
de v(t) grafiek is feitelijk de afgeleide van een s(t) grafiek. Je kunt met de gegeven s(t) grafiek de afstand na 5 seconden bepalen. En daarna moet je kijken welke snelheid de auto heeft na 5 seconden. Dit doe je door de afgeleide te nemen en v(5) in te vullen. Deze snelheid verandert niet meer dus voor 5 extra seconden kan je doen x = v*t
Dus: eerste 5 seconden. Afgelegde weg met je formule berekenen. Laatste 5 seconden. Snelheid bepalen door s(t) te differentieren. Die snelheid verandert niet meer dus nog 5 seconden lang met die snelheid doorrijden. Beide afstanden optellen en je hebt de afgelegde weg na 10 seconden. |
Dus ik doe gewoon die 5 seconden in mijn afgeleide invullen, en dat x 2?
|
Citaat:
dus: v(t) = 1,2t (snelheid op tijdstip t) Er werd gezegd dat de snelheid niet meer veranderde na 5 seconden dus wat kun je hieruit concluderen? |
Dat de snelheid hetzelfde is als op die 5 seconden?
Ja sorry ik snap het echt niet :$ |
1 Bijlage(n)
Ik heb er even een bijlage bij gedaan. Het is een v(t) grafiek. (snelheid als functie van de tijd).
Je kunt zien dat de snelheid de eerste 5 seconden toeneemt. Na die 5 seconden blijft de snelheid gelijk. De formule voor de eerste 5 seconden is v(t)=1,2t (afgeleide van 0,6t²). Dus na 5 seconden is de snelheid: 1,2*5 = 6m/s De afstand voor als de snelheid nog toeneemt kan je berekenen met s(t)=0,6t². De totale afstand voor het hele stuk is dus: s = s(t) + v*t s = 0,6t² + 6t s = 0,6*5² + 6*5 = 45 (afstand van de eerste 5 seconden plus de afstand van de laatste 5 seconden, totaal 10 seconden.) |
Maar hoe kom je dan aan de 6*5?
Als ik met de afgeleide de eerste 5 bereken, en met de gewone formule de laatste 5 seconden, dan tel ikdat bij elkaar op en dan klopt het? Dus dan kom je op 45? Danku Danku :D |
Citaat:
Je gaf een formule voor de afstand. Die formule geldt alleen als de snelheid toeneemt (hè?). Tot 5 seconden neemt de snelheid toe dus kan je voor die 5 seconden de formule gebruiken die je gaf. Na die 5 seconden rijdt de auto met een constante snelheid verder (dus geen versnelling). Daarvoor kan je de formule s = v * t gebruiken. Die 6*5 is v*t De snelheid na 5 seconden is 6m/s. Dat heb ik berkend met de v(t) grafiek (afgeleide van s(t)). die 5 is het aantal seconden. Dus je krijgt: Afstand bij de versnelling plus de afgelegde afstand wanneer de auto met een constante snelheid rijdt is de totale afgelegde weg. Dit is dus: s = 0,6*5² + 6*5 (verdeeld in twee stukken dus met elk 5 seconden). |
Citaat:
Je weet dus de snelheid en hoe lang hij zo lang rijdt. Daaruit kan je makkelijk de afgelegde weg halen. Dit is voor de laatste 5 seconden. De eerste 5 seconden kan je invullen in je eerste formule. (0,6t²) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:54. |