![]() |
Natuurkunde opgaven oog
hey kan iemand mij misschien helpen? ik heb namelijk moeie met een paar opgaven van natuurkunde.
een van die opgave gaat als volgt: henk's afstand van zijn optisch midden van zijn oog tot aan het netvlies is 2.0 cm (hij is verziend) ter correctie draagt hij een bril met +4.5 Dpt. bereken zijn nabijheidspunt. ik dus dus echt geeen flauw idee hoe dit moet. een andere opgaven is ongeveer hetzelfde (denk ik) : De brillenglazen van herman is -11.0 Dpt Zonder zijn bril is zijn nabijheidspunt 6.4 cm Bereken de nabijheidspunt van sjaak met bril. als iemand me hiermee zou kunnen helpen zou dat heel tof zijn :) alvast bedankt! |
In je eerste opgave dien je de sterkte als -4,5 Dpt weer te geven, aangezien een positieve sterkte duidt op verziendheid. Stel v is de afstand van het nabijheidspunt en stel b = -2,0 cm. Bepaal eerst f in cm en bereken dan v met behulp van de lensformule. Stel bij de andere opgave b = -6,4 cm. Bepaal eerst f in cm en bereken dan v met behulp van de lensformule.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik kwam tot zo ver bij de eerste opdracht: f= 0.02m 1/0.02 = 50 D 50D + 4.5 = 54.5 dan : 1/v + 1/b = 1/f = S 1/v + 1/f = S 1/v = S - 1/f 1/v = 54.5 - 1/0.02 = v = 0.22 ik kwam tot zo ver, maar dat klopt niet. op het antwoorden blad staat dat het antwoord 2.0m moet zijn... er staat geen uitwerking bij |
Citaat:
Ik kijk er later nog wel even naar, moet nu echt slapen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34. |