Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   De Kantine (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Wie is er vrijdag bij de protesten? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1824864)

winnie the pooh 16-01-2011 18:32

Wie is er vrijdag bij de protesten?

http://www.laks.nl/nieuws/nieuwsberi...komt_in_actie/

Schrödinger 16-01-2011 18:33

de deelnemers

Trimm Trabb 16-01-2011 18:38

Ik iig niet, want ik moet werken om m'n studie te kunnen betalen. :)

IKBENBABSWEL 16-01-2011 18:55

Citaat:

Trimm Trabb schreef: (Bericht 31276032)
Ik iig niet, want ik moet werken om m'n bier te kunnen betalen. :)

Noedelhap 16-01-2011 18:56

Tunesië is me iets te ver weg.

Schrödinger 16-01-2011 19:16

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31276086)
Tunesië is me iets te ver weg.

:D

.sann_oudenzo 16-01-2011 19:17

ik ben er.

Cherry Springs 16-01-2011 19:24

Ik wel want ik ben gestopt met mijn studie en hoewel ik denk dat het allemaal wel losloopt heb ik nog een OV dat tot 1 februari geldig is.

Little Phoebe 16-01-2011 19:31

Ik ben er ook, want 1) ik heb toch niks beters te doen, 2) er komen allemaal gezellige forumers, 3) je longen uit je lijf schreeuwen ftw en 4) misschien wil ik ook weer eens naar school.

Chick Rock 16-01-2011 20:00

Ik zou wel willen, maar ik werk me t/m donderdag uit de naad om een vak te halen. Ik heb dan zeer waarschijnlijk geen puf meer om naar Den Haag te komen. Ik overweeg nu een lieve brief te schrijven:

Beste meneren en mevrouwen ministers,

Helaas kan ik niet aanwezig zijn bij het protest tegen de bezuinigingen in het hoger onderwijs. Ik ben hard aan het werk om mijn (geoorloofde) studievertraging tot een minimum te beperken. Bij dezen wil ik mijn stem laten horen en mij uitspreken tegen de bezuinigingen.

Groetjes,
Chick Rock

:bloos:

Noedelhap 16-01-2011 20:23

Protesteren tegen bezuinigingen op onderwijs en debiele regelgeving is prima. Maar ik denk dat 99% van alle studenten die zometeen komen opdagen niet eens weet hoeveel er wordt bezuinigd, en op welke aspecten van het onderwijs. Die staan er gewoon een beetje bij omdat ze dan een vrij dagje hebben en omdat de overheid per definitie niets goeds kan doen.
Bovendien betekent bezuinigen niet dat er 'geld wordt weggehaald', zoals LAKS dat zegt, maar dat er minder wordt geďnvesteerd dan voorheen.

.sann_oudenzo 16-01-2011 20:28

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31276551)
Protesteren tegen bezuinigingen op onderwijs en debiele regelgeving is prima. Maar ik denk dat 99% van alle studenten die zometeen komen opdagen niet eens weet hoeveel er wordt bezuinigd, en op welke aspecten van het onderwijs. Die staan er gewoon een beetje bij omdat ze dan een vrij dagje hebben en omdat de overheid per definitie niets goeds kan doen.
Bovendien betekent bezuinigen niet dat er 'geld wordt weggehaald', zoals LAKS dat zegt, maar dat er minder wordt geďnvesteerd dan voorheen.

Denk je dat echt? Studenten zijn gemiddeld beter op de hoogte van politiek dan de gemiddelde Nederlander. Als het een scholierenprotest was geweest was ik het met je eens, maar volgens mij weten mensen hier prima waar het om gaat.

Michelangelo 16-01-2011 20:31

Ik moet werken en ik denk niet dat ik vrij krijg :p

Noedelhap 16-01-2011 21:02

Citaat:

.sann schreef: (Bericht 31276569)
Denk je dat echt? Studenten zijn gemiddeld beter op de hoogte van politiek dan de gemiddelde Nederlander. Als het een scholierenprotest was geweest was ik het met je eens, maar volgens mij weten mensen hier prima waar het om gaat.

Maar ook de precieze cijfers? Het enige dat IK weet is dat die collegegeldregeling er zou komen en dat "er bezuinigd gaat worden". Maar hoeveel en waar precies dat weet bijna niemand.

Sigmund 16-01-2011 21:17

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31276828)
Maar ook de precieze cijfers? Het enige dat IK weet is dat die collegegeldregeling er zou komen en dat "er bezuinigd gaat worden". Maar hoeveel en waar precies dat weet bijna niemand.

Wel dat het mensen zo'n 6000 euro per jaar kost, plus een ov.

Oh en eh, ik ben ook van de partij, met wat volk van school.

Henck 16-01-2011 22:32

Citaat:

Sigmund schreef: (Bericht 31276940)
Wel dat het mensen zo'n 6000 euro per jaar kost, plus een ov.

Eeuwige studenten die er met de pet naar gooien kost de overheid bakken met geld ;) Een jaar coulance moet in reguliere gevallen (ziektegevallen daargelaten) toereikend zijn, me dunkt;)

Quintiano 16-01-2011 22:57

Ik ben er niet want: nog geen interessante aanbiedingen gekregen. En ja, als professioneel demonstrant kan ik natuurlijk niet voor de kat z'n kut gaan staan blauwbekken tussen brallende studentjens.

;)

.sann_oudenzo 16-01-2011 23:03

Citaat:

Henck schreef: (Bericht 31277213)
Eeuwige studenten die er met de pet naar gooien kost de overheid bakken met geld ;) Een jaar coulance moet in reguliere gevallen (ziektegevallen daargelaten) toereikend zijn, me dunkt;)

Wat te denken van uitzonderingen voor bijv. een bestuursjaar? Voor mensen met extra vakken? Voor mensen die twee bachelors doen? Studeren in het buitenland? Stages?

Mensen die braaf bij papa en mama blijven wonen en niks toevoegen aan hun studententijd maar er wel langer dan 4 jaar over doen mogen wat mij betreft inderdaad een dubbel zo hoge boete krijgen. Maar mensen die actief bezig zijn, hun cv willen uitbreiden, ervaring willen opdoen de dupe laten worden vind ik ronduit belachelijk.

Noedelhap 16-01-2011 23:32

Sowieso, wat maakt het uit als je er langer over doet, een boete zou helemaal niet moeten. Je stufi houdt dan standaard op, waarna je geforceerd wordt te lenen. Dat werkt nochtans prima.

Lorelei 17-01-2011 08:50

Ik ben erbij en ik weet ook waarom :y

Mephisto 17-01-2011 08:55

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31277376)
Sowieso, wat maakt het uit als je er langer over doet, een boete zou helemaal niet moeten. Je stufi houdt dan standaard op, waarna je geforceerd wordt te lenen. Dat werkt nochtans prima.

Inderdaad. Laat ze eerst maar eens de hypotheekrenteaftrek (gedeeltelijk) afschaffen voordat ze het heel veel mensen onmogelijk maken om te gaan studeren. Dat levert sowieso veel meer op.

Rationeel 17-01-2011 09:02

hey, met je poten van mijn hra blijven he! :D

ik ben wel voor maar 1) de boete is nergens op gebaseerd/te hoog. verdubbel dan het collegegeld en laat het geld dan ook naar de universiteit gaan in plaats van de staatskas en 2) er moeten duidelijke uitzonderingen komen voor zieken en bestuursjaren etc.

gooi maar een autootje op zijn dak voor mij (Y)

Paranoide 17-01-2011 09:24

Citaat:

Lorelei schreef: (Bericht 31277667)
Ik ben erbij en ik weet ook waarom :y

Chick Rock 17-01-2011 09:31

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 31277681)
2) er moeten duidelijke uitzonderingen komen voor zieken en bestuursjaren etc.

:y Als de nu bestaande plannen doorgaan, krijg ik met terugwerkende kracht een boete van €12.000,- BOVENOP het collegegeld, omdat ik chronische vermoeidheid heb.

Lorelei 17-01-2011 09:33

Het moet SOWIESO niet ingaan voor huidige studenten. Dat kun je echt niet maken, ongeacht of je het eens bent met het plan of niet.

Rationeel 17-01-2011 09:33

dat het met terugwerkende kracht ingaat is natuulijk al helemaal idioot ja.

Lorelei 17-01-2011 09:41

Misschien moeten we het met terugwerkende kracht over de laatste 40 jaar in laten gaan. Zijn we meteen van de staatsschuld af en betalen rutte, verhagen en die andere eikels ook eens mee voor de verandering :y

Chick Rock 17-01-2011 09:44

Citaat:

Lorelei schreef: (Bericht 31277720)
Misschien moeten we het met terugwerkende kracht over de laatste 40 jaar in laten gaan. Zijn we meteen van de staatsschuld af en betalen rutte, verhagen en die andere eikels ook eens mee voor de verandering :y

Jaa :cool:

Rationeel 17-01-2011 09:45

Maxime Verhagen:
In 1975 gaat Maxime Verhagen geschiedenis studeren in Leiden. Deze opleiding rondt hij in 1986 af.

Mark Rutte:
Geschiedenis, Rijksuniversiteit Leiden, van augustus 1984 tot 1992.

Lorelei 17-01-2011 09:48

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 31277729)
Maxime Verhagen:
In 1975 gaat Maxime Verhagen geschiedenis studeren in Leiden. Deze opleiding rondt hij in 1986 af.

Mark Rutte:
Geschiedenis, Rijksuniversiteit Leiden, van augustus 1984 tot 1992.

Jaja, luie kutstudenten waren het!

Carn 17-01-2011 09:57

ik niet, ik moet gewoon werken. Iets wat ik ook al eerder deed om mn studie te kunnen betalen, hurrrrrrrdurrrrrrrr.

Andijvie 17-01-2011 10:28

Ik vind het idee dat luie studenten gestraft worden prima, maar dit plan straft ook de hardwerkende studenten die bijvoorbeeld de moeite nemen een bijzondere stage te regelen en daardoor vertraging oplopen. En het straft de mensen die vertraging oplopen doordat ze ziek zijn geworden. Die eerste groep kan ik nog wel begrijpen, maar dan níet met terugwerkende kracht, want als die eerder hadden geweten van zo'n boete, dan hadden ze mogelijk een veiliger stage gekozen, of geen bestuursjaar. (Nu vind ik het achterlijk dat dat zo ontmoedigd wordt, maar soit; ze hadden dan een betere afweging kunnen maken.)

Röps 17-01-2011 11:41

Ik vind het niet gek dat ze bezuinigen, en bovendien staat het er in NL helemaal niet zo slecht voor. Sommige zaken gaan te ver/slaan de plank mis, maar verder klaag ik er niet over. Dus ik zou sowieso niet gaan, maar ik moet ook werken en ben allergisch voor grote mensenmassa's.

Rationeel 17-01-2011 11:56

laat ze dan maar beginnen met het afschaffen of desnoods inperken van de wachtgeldregeling voor politici. mét terugwerkende kracht :y

TopDrop 17-01-2011 22:02

Ze stimuleren door die boetemaatregel juist een cijferinflatie, omdat de universiteiten 6000 euro boete krijgen voor langstuderenden per jaar, waarvan ze max. 3000 kunnen verhalen op de student. De verleiding voor docenten om soepel na te kijken wordt zo wel groot.

Sigmund 17-01-2011 22:20

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 31277929)
laat ze dan maar beginnen met het afschaffen of desnoods inperken van de wachtgeldregeling voor politici. mét terugwerkende kracht :y

Kortzichtige opmerking. Zonder wachtgeld wil niemand meer politicus/wethouder/burgermeester/minister/whatever worden.

Noedelhap 17-01-2011 22:27

Citaat:

Sigmund schreef: (Bericht 31280547)
Kortzichtige opmerking. Zonder wachtgeld wil niemand meer politicus/wethouder/burgermeester/minister/whatever worden.

Wat een onzin :D Als ze het voor het salaris deden, waren ze wel chirurg of piloot geworden.

Noedelhap 17-01-2011 22:28

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31277787)
Ik vind het idee dat luie studenten gestraft worden prima

Nogmaals, wat is daar prima aan?

Freyja 17-01-2011 22:40

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31280559)
Wat een onzin :D Als ze het voor het salaris deden, waren ze wel chirurg of piloot geworden.

:confused: Wachtgeld gaat niet om het salaris, maar om het feit dat jij niet zonder inkomen zit als bijvoorbeeld je kabinet valt en jij helemaal niet nog 4 jaar minister blijft, zoals jij had gedacht..

Andijvie 17-01-2011 22:51

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31280565)
Nogmaals, wat is daar prima aan?

Iemand die gewoon loopt te lamballen en verder niets, mja, waarom zou je die niet 'straffen'? Dat gebeurt nu feitelijk ook al door het stoppen van stufi na 7 jaar en het volledig moeten terug betalen wanneer je binnen 10 jaar geen diploma hebt, natuurlijk. Maar ik zou het niet erg vinden wanneer dat iets strenger zou zijn zodat lamballen wordt ontmoedigd.

Noedelhap 17-01-2011 23:17

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 31280589)
:confused: Wachtgeld gaat niet om het salaris, maar om het feit dat jij niet zonder inkomen zit als bijvoorbeeld je kabinet valt en jij helemaal niet nog 4 jaar minister blijft, zoals jij had gedacht..

Ja, dat is waar. Maar ik bedoelde te zeggen, "als ze het voor het geld deden". Dus mijn punt is dat mensen iig geen politicus puur omdat die wachtgeldregeling zo aantrekkelijk is, die doen dat omdat ze politiek bedrijven interessant vinden. Dat ze wachtgeld krijgen is een mooie arbeidsvoorwaarde, maar het afschaffen van die regeling zorgt er niet voor dat mensen de politiek niet meer in willen.

Noedelhap 17-01-2011 23:20

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31280619)
Iemand die gewoon loopt te lamballen en verder niets, mja, waarom zou je die niet 'straffen'? Dat gebeurt nu feitelijk ook al door het stoppen van stufi na 7 jaar en het volledig moeten terug betalen wanneer je binnen 10 jaar geen diploma hebt, natuurlijk. Maar ik zou het niet erg vinden wanneer dat iets strenger zou zijn zodat lamballen wordt ontmoedigd.

Stufi stopt na 4 jaar al. Daarna ben je op een lening aangewezen die je in 15 jaar moet aflossen. En inderdaad, die stufi moet je ook terugbetalen als je de studie niet binnen 10 jaar afrondt. Dus mensen die lamballen draaien toch al zelf voor de kosten op. Waarom moet daar dan een boete bovenop komen?

Reverend 18-01-2011 08:59

Ik heb toch zeker wel betere dingen te doen dan de hippie uit te hangen.

Chick Rock 18-01-2011 09:56

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 31281036)

:nono:

Ik zou graag de hippie uithangen en m'n ouders trots maken ;) maar het wordt 'em even niet.

Missy 18-01-2011 10:36

Citaat:

Dit eigenlijk wel.

MiBe 18-01-2011 10:45

Citaat:

Mee eens. Linkse hobby's zijn niet echt iets voor mij, al helemaal niet omdat de helft er toch alleen heengaat om te rellen en ze amper weten waarom ze dat nu precies doen.

Andijvie 18-01-2011 12:19

Citaat:

Noedelhap schreef: (Bericht 31280713)
Stufi stopt na 4 jaar al. Daarna ben je op een lening aangewezen die je in 15 jaar moet aflossen. En inderdaad, die stufi moet je ook terugbetalen als je de studie niet binnen 10 jaar afrondt. Dus mensen die lamballen draaien toch al zelf voor de kosten op. Waarom moet daar dan een boete bovenop komen?

Heb je gelijk in :Y
Ik ben wat dat betreft ook wel voor een schoolsere aanpak van mensen die bv geen tot veel te weinig studiepunten halen :o Maar mja, eigen verantwoordelijkheid enzo he ;)

TopDrop 18-01-2011 15:35

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31281423)
Ik ben wat dat betreft ook wel voor een schoolsere aanpak van mensen die bv geen tot veel te weinig studiepunten halen :o Maar mja, eigen verantwoordelijkheid enzo he ;)

Idd, die boete linken aan een gebrek aan behaalde studiepunten / 'vervangende' activiteiten, (zoals bestuursjaren of extra vakken) zou een stuk eerlijker zijn.

Trimm Trabb 18-01-2011 15:52

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 31281423)

Er is toch ook al een BSA ingevoerd?
Lager dan een 4 gehaald? Jammer, maar je moet een jaar langer blijven.
Niet genoeg punten gehaald? Daar is het gat van de studie-deur.

Ik vind het onzinnig om dan met terugwerkende kracht ook nog eens een geld-boete te gaan geven, want studenten staan tegenwoordig al veel meer onder druk dan vroeger.

Dat 6 jaar doen over een eerste jaars vak kan niet eens meer, wat in de tijd van Mr. Verhagen en Mr. Rutte dus nogal anders lag.
Srsly, 8 en 11 jaar doen over een studie geschiedenis... Ze zouden zich kapot moeten schamen.

Andijvie 18-01-2011 15:53

Citaat:

Trimm Trabb schreef: (Bericht 31281920)
Er is toch ook al een BSA ingevoerd?
Lager dan een 4 gehaald? Jammer, maar je moet een jaar langer blijven.
Niet genoeg punten gehaald? Daar is het gat van de studie-deur.

Ik vind het onzinnig om dan met terugwerkende kracht ook nog eens een geld-boete te gaan geven, want studenten staan tegenwoordig al veel meer onder druk dan vroeger.

Dat 6 jaar doen over een eerste jaars vak kan niet eens meer, wat in de tijd van Mr. Verhagen en Mr. Rutte dus nogal anders lag.
Srsly, 8 en 11 jaar doen over een studie geschiedenis... Ze zouden zich kapot moeten schamen.

BSA is toch niet landelijk? Dat verschilt enorm per instelling.

Terugwerkende kracht vind ik hoe dan ook verkeerd idd.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.