![]() |
Economie model B-O of O-B
Hallo,
Ik heb in mijn economieboek verschillende modellen staan met geldstromen. In dit model gaat een geldstroom van de banken naar de overheid, de grote van die geldstroom staat aangegeven als B-O (B=belastingen O=overheidsuitgaven), toen ik hierover nadacht klopt dit volgens mij niet. moet dit niet O-B zijn? De overheid leent immers toch het bedrag wat ze tekort hebben, dus uitgaven - inkomsten. Mvg, Ruben |
Belastingen zijn geen leningen hoor.
|
B-O is het. Heb die toets toevallig net gehad haha
|
Toch heel goed gedacht Ruben, en goed dat je eigenwijs bleef.
de truc met deze kringloop is dat iedere sector quitte moet spelen. Dus uitgaven = inkomsten. laten we er getallen bijpakken - dat praat makkelijker Stel O = 40 en B = 36. De overheid heeft een tekort, O-B = 4 Dit moet zij lenen op de financiele markten (kkortweg banken) Dus van de banken gaat er een pijl naar de overheid van 4 (=O-B) De rekening van de overheid ziet er nu uit: inkomsten........uitgaven B......36..............O...40 O-B.....4 totaal..40................40 De rekening van de banken ziet er (een beetje anders geschreven) zo uit: O-B = S - I (en dat herken je ongetwijfeld wel weer!) ofwel: wat ze aan de overheid lenen, kunnen ze niet meer aan de private sector lenen. Het probleem dat er in je boek toch B-O staat (Index ??) is dat er ook wel gesproekn wordt van B-O, en dat is dan negatief, en dan moet de pijl de andere kant op etc en dan ga je fouten maken. |
Bedankt voor de reacties. Dus het boek zit toch fout. want de pijl gaat echt van de banken naar de overheid.
Mvg, Ruben |
Mag ik nog even weten of het boek Index is, of nog een ander ?
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:23. |