Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Waarom houden wij toch zo van ons landje? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1825503)

Tazer 24-01-2011 21:28

Waarom houden wij toch zo van ons landje?

Laten we eens een positief topicje oprichten, iedereen noemt een of enkele dingen waarom hij van Nederland houdt. Wat vind jij nou zo mooi aan ons landje, dit kan met alles te maken hebben! Geschiedenis, cultuur, gewoonten en ga zo maar door!

Regels
Negatieve dingen niet gewenst
Heb respect voor andermans mening, het moet geen discussietopic worden!

Begin met de zin: Ik hou van Nederland want...

De aftrap!
Ik hou van Nederland want op bijvoorbeeld Koninginnedag of het WK ontstaat er zo'n hechte band tussen mensen, wij worden allen een en worden allen elkaars vriend. Nederland wordt één. De sfeer van een land dat zo met elkaar meeleeft, dezelfde gevoelens heeft, zo'n enorme blijdschap laat zien bij bijvoorbeeld een doelpunt zorgt ervoor dat ik van Nederland hou. We zijn als het waren allemaal verbonden met elkaar, en dat maakt Nederland voor mij een land, zoals geen enkel ander land dat is.

Reverend 24-01-2011 21:29

Wiet.

Vice 24-01-2011 22:06

Citaat:

Reverend schreef: (Bericht 31304540)
Wiet.

Inderdaad, het is geweldig dat je gewoon in een coffeeshop marihuana kan kopen.(y)

HomoSignificans 24-01-2011 22:11

Tazer, weet je zeker dat we in hetzelfde Nederland wonen? ...

Ik houd van Nederland, want het Nederlands is zo'n leuke taal.

Schrödinger 24-01-2011 22:30

Ik houd niet van Nederland, want ik kan nadenken.

Uice 24-01-2011 22:33

Ons liberale beleid op het gebied van softdrugs en prostitutie, onze sociale zekerheid, onze lage misdaadcijfers, onze relatief grote vrijheid van meningsuiting.

En ik ben soms wel Trots op Nederland als ik me bedenk dat we de eerste seculiere staat waren, en het eerste land met een vlag die niet refereert naar de adel.

Uice 24-01-2011 22:33

Citaat:

Tazer schreef: (Bericht 31304537)
De aftrap!
Ik hou van Nederland want op bijvoorbeeld Koninginnedag of het WK ontstaat er zo'n hechte band tussen mensen, wij worden allen een en worden allen elkaars vriend. Nederland wordt één. De sfeer van een land dat zo met elkaar meeleeft, dezelfde gevoelens heeft, zo'n enorme blijdschap laat zien bij bijvoorbeeld een doelpunt zorgt ervoor dat ik van Nederland hou. We zijn als het waren allemaal verbonden met elkaar, en dat maakt Nederland voor mij een land, zoals geen enkel ander land dat is.

Want nationalisme bestaat in geen enkel ander land?

Mobius 25-01-2011 08:11

Zo gauw ik de kans heb, emigreer ik.

Tazer 25-01-2011 08:15

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 31304772)

Wat in Nederland gebeurt en op welke manier zie je nergens, ik refereer dan ook naar Koninginnedag enzo ;)

Spoonie 25-01-2011 09:37

Citaat:

Tazer schreef: (Bericht 31305071)
Wat in Nederland gebeurt en op welke manier zie je nergens, ik refereer dan ook naar Koninginnedag enzo ;)

Kijk eens naar de yanks met hun Onafhankelijkheidsdag op 4 juli, en er zullen vast veel meer voorbeelden zijn.

T_ID 25-01-2011 12:51

Citaat:

Dit topic is een goed voorbeeld van Nederlands nationalisme; onze nationale identiteit bestaat voor een groot deel uit het ontkennen van het bestaan daarvan. ;)

En dat komt weer uit iets dat typisch Nederlands is en wat mij prima bevalt: we zijn erg no-nonsense en direct ingesteld in de manier waarop we met elkaar omgaan.

Vergelijk dat eens met een land als Japan waar conformisme en kruipen voor iedereen die 'hoger' zou zijn de absolute norm is...

Mobius 25-01-2011 13:26

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31305525)
Vergelijk dat eens met een land als Japan waar conformisme en kruipen voor iedereen die 'hoger' zou zijn de absolute norm is...

Geldt overigens ook voor Amerika.

Uice 25-01-2011 13:58

Citaat:

Niet waar. Heel veel landen hebben nationalistische feestdagen. Vergeleken met bijvoorbeeld Amerika en Engeland zijn wij helemaal niet zo saamhorig als volk.

Azèche_oud 25-01-2011 14:08

Rusland heeft zelfs een Dag van de Nationale Eenheid!

Hoe dan ook, ik houd van Nederland om het klimaat en om de oprechte onbeschoftheid die sommige mensen hebben. En om de taal, ik vind Nederlands een heel interessante grammatica hebben. En om de Noordzee, geen zee zwemt zo fijn als de Noordzee, en om de polders en de kranten en de verjaardagskalenders en het eten. Niet zozeer de recepten, met hutspot heb ik weinig op, maar de ingrediënten die je kan kopen: de groentes zijn zo vers! En ik houd van de Nederlandse architectuur.

Joostje 25-01-2011 14:17

Ik houd van Nederland, want nederlanders ontkennen het nederlnader-zijn

:p

Steelpan 25-01-2011 14:36

Ik hou van Holland omdat Nederlanders zo heerlijk kunnen zeuren over alles.

Batave 25-01-2011 15:18

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 31304767)
Ons liberale beleid op het gebied van softdrugs en prostitutie, onze sociale zekerheid, onze lage misdaadcijfers, onze relatief grote vrijheid van meningsuiting.

En ik ben soms wel Trots op Nederland als ik me bedenk dat we de eerste seculiere staat waren, en het eerste land met een vlag die niet refereert naar de adel.

Dit basicly.

Lotte^^ 25-01-2011 15:34

Ik hou van Nederland omdat:
- het eten lekker is. (ik hou echt van stamppot, maar ook veel lekkere snoep/chips of vla oid kan ik in het buitenland ook niet snel vinden)
- het klimaat prettig is. (ik zou echt niet in een warmer land willen wonen, en kouder hoeft het van mij ook niet)
- sociale zekerheid
- redelijk grote vrijheid in veel dingen in vergelijking met andere landen, zoals softdrugs en meningsuiting.
- de tv met ondertitelingen ipv synchronisatie

Mr.Mark 25-01-2011 18:41

Drop is ook zo geweldig. Vooral zachte zoete...
Verder is het meeste al wel genoemd. Maar het is vooral een wat nationalistisch gevoel hoor.

martijn1985 25-01-2011 20:16

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 31304772)

uiteraard bestaat dat in andere landen ook. Maar Tazer heeft wel een punt. De Nederlanders zijn tijdens wk's over het algemeen graag geziene gasten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Britten. De oranjekaravaan in Zuid-afrika was wel iets waarmee Nederland in positieve zin opviel.

Uice 25-01-2011 21:01

Citaat:

martijn1985 schreef: (Bericht 31307457)
uiteraard bestaat dat in andere landen ook. Maar Tazer heeft wel een punt. De Nederlanders zijn tijdens wk's over het algemeen graag geziene gasten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Britten. De oranjekaravaan in Zuid-afrika was wel iets waarmee Nederland in positieve zin opviel.

Dat is niet omdat nationalisme bij ons groter is, dat is omdat voetbal bij ons groter is. Britten hebben meer met cricket.

Spoonie 26-01-2011 10:39

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 31307609)
Dat is niet omdat nationalisme bij ons groter is, dat is omdat voetbal bij ons groter is. Britten hebben meer met cricket.

HAHAHAHA......sorry, cricket is een sport voor de Britten. Voetbal is de sport.

Uice 26-01-2011 12:09

Citaat:

Spoonie schreef: (Bericht 31308545)
HAHAHAHA......sorry, cricket is een sport voor de Britten. Voetbal is de sport.

:D Cricket 'een sport' voor de Britten? Het is de nationale sport. Hoewel voetbal populairder is, denk ik dat cricket dat meer patriottistische harten sneller doet kloppen.

Schrödinger 26-01-2011 13:16

Citaat:

Uice schreef: (Bericht 31308685)
:D Cricket 'een sport' voor de Britten? Het is de nationale sport. Hoewel voetbal populairder is, denk ik dat cricket dat meer patriottistische harten sneller doet kloppen.

Cricket is meer de sport voor de hogere klasse, voetbal is de sport voor de gewone man.

wolle19 26-01-2011 14:37

Ik hou van Nederland omdat:Het alseerste weg is als er een grote overstroming is:)

Noedelhap 27-01-2011 04:17

Ik hou van Nederland vanwege de relatief hoge welvaart.

Maar zo geweldig vind ik Nederland nou ook weer niet in absolute zin.

Vogelvrij 27-01-2011 12:54

Ik houd van Nederland omdat er hier relatief weinig enge beesten zijn. Geen erg gevaarlijke slangen, krokodillen, tijgers (een enkele in de kermis nog...), muggen enzovoorts.

En verder hebben we chocoladepepernoten :)

ik_eet_egels 27-01-2011 13:15

Ik hou van mijn leventje hier, daarom hou ik wel van Nederland.

Ik ben niet trots op Nederland, ik ben alleen trots op mijn eigen prestaties. Ik verleen geen trots uit de prestaties van anderen. Wel ben ik blij Nederlander te zijn, het brengt hele leuke voorrechten met zich mee.

Jefar 27-01-2011 22:11

Ik vind het leuk dat Nederlanders het meeste schaatsen kijken op tv:D

Volk 28-01-2011 11:06

Ik houd van Nederland omdat alles hier wel goed geregeld is, relatief gezien. Daarbij ben ik gek op het weer met 4 seizoenen hier. De gemoedelijkheid van het volk, de bereidheid om te helpen. De geschiedenis van ons kleine landje vind ik ook heel mooi en een beetje stoer. Ik houd van het feit dat alles met de fiets is te doen en dat je dus helemaal geen auto nodig hebt als je daar geen zin in hebt. Ik houd van de flora en de fauna. En de Nederlandse man is in mijn ogen nog altijd de lekkerste.

Dr. Durrr 28-01-2011 14:11

Omdat het overal elders in de wereld nog altijd een grotere tyfus-bende is dan hier. Bepaalde delen van Californië en Scandinavië uitgezonderd.

Gerbino 28-01-2011 14:22

Citaat:

ik_eet_egels schreef: (Bericht 31311958)
Ik hou van mijn leventje hier, daarom hou ik wel van Nederland..

Daarom.

Gatara 04-02-2011 23:40

Nou... omdat we ons eigenlijk wel gelukkig mogen prijzen dat we een dierenpartij hebben en ons druk kunnen maken over de natuur en niet hoeven te vrezen of er de volgende dag wel wat voedsel op je bord ligt. Nog wel, tenminste.

Strobe! 06-02-2011 14:33

Ik hou van Nederland want...

Tja...

Nederland is gewoon goed.

Unrat 10-02-2011 18:30

Zou voor geen geld in Nederland willen wonen, ik hou van Vlaanderen.

Geel 10-02-2011 18:37

Citaat:

Lotte^^ schreef: (Bericht 31306006)
- de tv met ondertitelingen ipv synchronisatie

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 31335017)
Nou... omdat we ons eigenlijk wel gelukkig mogen prijzen dat we een dierenpartij hebben en ons druk kunnen maken over de natuur en niet hoeven te vrezen of er de volgende dag wel wat voedsel op je bord ligt. Nog wel, tenminste.

Azèche_oud 10-02-2011 19:06

Oh en geprakt eten is lekkerrr :cool:

ikzelf100 10-02-2011 20:33

Legaal blowen, maar ik blow toch niet meer.
Het eten is ruk het weer is ruk.

Koekiemonster. 19-02-2011 11:18

Citaat:

Mobius schreef: (Bericht 31305064)
Zo gauw ik de kans heb, emigreer ik.

:D

Straight 007 20-02-2011 12:59

Citaat:

Joostje schreef: (Bericht 31305743)
Ik houd van Nederland, want nederlanders ontkennen het nederlnader-zijn

:p

Je hebt gelijk ik hou van Nederland omdat het mij land niet eens is en toch lijkt het zo.
TAKE OVER

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.