![]() |
Grammatica help!!
Heey!
Ik moet dit voor een cijfer doen maar grammatica en ik gaan niet samen... Dus help door te controleren :P Zoek alle onbepaalde voornaamwoorden, bijworden en werkwoorden in de volgende zinnen op. Benoem ze zo precies mogelijk. (het indelen van de bijwoorden hoeft niet, maar mag wel. De werkwoorden moet u wel opsplitsen naar persoonsvorm, voltooid deelwoord en infinitief.) 1. Sommige mensen gaan bijna nooit naar de film. sommige = onbepaald lidwoord (bijvoeglijk) gaan = werkwoord (persoonsvorm) bijna = bijwoord nooit = bijwoord 2. Ik ga graag naar een romantische film, Karel naar actiefilms. ga = werkwoord (persoonsvorm) graag = bijwoord 3. Er zijn dus niet veel films die wel alle twee willen zien. Er = bijwoord Zijn = werkwoord (persoonvorm) Alle = onbepaald voornaamwoord (zelfstandig) Willen = werkwoord (infinitief) Zien = werkwoord (infinitief) 4. Nu is het toch van gekomen: ik heb de plaatsen al besporoken. er = bijwoord gekomen = werkwoord (voltooid deelwoord) heb = werkwoord (persoonsvorm) al = onbepaald lidwoord (zelfstandig) bestroken = werkwoord (infinitief) 5. Ik verheug mij er onzettend op naar die film te gaan. verheug = werkwoord (infinitief) er = bijwoord gaan = werkwoord (persoonsvorm) |
Zin 4 klopt niet. 'al' is een bijwoord en 'besproken' geen infinitief, maar een voltooid deelwoord. Verder klopt het geloof ik wel, maar ik heb er niet heel diep naar gekeken.
|
1. Sommige mensen gaan bijna nooit naar de film.
sommige = onbepaald lidwoord (bijvoeglijk) gaan = werkwoord (persoonsvorm) bijna = bijwoord nooit = bijwoord Foutjes: Sommige = onbepaald hoofdtelwoord (bijvoeglijk) 2. Ik ga graag naar een romantische film, Karel naar actiefilms. ga = werkwoord (persoonsvorm) graag = bijwoord [COLOR="rgb(0, 100, 0)"]Foutjes: Graag = bijv. naamwoord > Hoe ga ik naar een romantische film? Graag. Graag zegt dus iets over jou. (Geloof ik)[/COLOR] 3. Er zijn dus niet veel films die wel alle twee willen zien. Er = bijwoord Zijn = werkwoord (persoonvorm) Alle = onbepaald voornaamwoord (zelfstandig) Willen = werkwoord (infinitief) Zien = werkwoord (infinitief) [COLOR="rgb(0, 100, 0)"]Foutjes: Alle = onbepaald hoofdtelwoord (zelfstandig)[/COLOR] 4. Nu is het er toch van gekomen: ik heb de plaatsen al besproken. er = bijwoord gekomen = werkwoord (voltooid deelwoord) heb = werkwoord (persoonsvorm) al = onbepaald lidwoord (zelfstandig) besproken = werkwoord (infinitief) [COLOR="rgb(0, 100, 0)"]Foutjes: Al = bijwoord[/COLOR] 5. Ik verheug mij er onzettend op naar die film te gaan. verheug = werkwoord (infinitief) er = bijwoord gaan = werkwoord (persoonsvorm) [COLOR="rgb(0, 100, 0)"]Foutjes: Verheug = werkwoord (Persoonsvorm) > de infinitief van Verheug is Verheugen Gaan = werkwoord (Infinitief)[/COLOR] Hopelijk helpt dit je een beetje.... (Dit is niet 100% zekers dus dont blame me, ik weet niet in de hoeveelste je zit maar ik doe 2gym. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34. |