Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Meer bevoegdheden voor beveiligers (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1826079)

ganralph 02-02-2011 13:27

Meer bevoegdheden voor beveiligers

Citaat:

Particuliere beveiligers moeten meer bevoegdheden krijgen, zoals het gebruik van een wapenstok, zegt procureur-generaal van het Openbaar Ministerie Harm Brouwer.
Lees hier het artikel in het Financieele Dagblad.

Wat vinden jullie? Moeten particuliere beveiligers - bijvoorbeeld de toezichthouders in een winkelcentrum - meer bevoegdheden krijgen, zoals het dragen (en gebruiken) van een wapenstok en handboeien? Of zijn dit zaken die alleen bij de politie thuishoren?

Joostje 02-02-2011 14:14

Heel goed. Het leggen van het geweldsmonopolie bij de staat is zooo 1651 (bonuspunten voor referentie). Het is volkomen terecht dat bedrijven mensen in mogen huren die zelf wel kunnen bepalen wanneer ze wel of niet anderen kunnen slaan.

T_ID 02-02-2011 15:02

Wel de middelen, maar niet de training om ze te gebruiken? Altijd een slecht idee. Er zijn zeker goede beveiligers die dat aankunnen, maar ook zonder twijfel rotte appels.

En als je beveiligers traint als politieagenten, dan gaat weer het hele punt van een beveiliger verloren, namelijk dat ze goedkoper zijn en makkelijker in te zetten dan op elke straathoek een agent neer te zetten.

Bovendien heb ik nou niet het idee dat ze zonder die middelen niet kunnen functioneren. Hoogstens moet het voordeel van de twijfel omtrent geweld bij beveiligers meer toegepast worden omdat zij veel in situaties komen waarin fysieke dwang noodzakelijk is richting een agressief persoon.

ganralph 02-02-2011 15:20

Nou goed, de beveiligers zouden in dit plan bevoegdheden krijgen die tussen hun huidige bevoegdheden en die van de politie in liggen. Een volledige politietraining zou dus niet nodig zijn, maar het is een goed punt dat je aansnijdt.

Daarnaast is mijn persoonlijke ervaring dat veel beveiligers de psychologische druk van hun uniform al niet aankunnen. (Dit soort praktijken, maar dan op kleinere schaal.) Laat staan dat ze verstandig met meer machtsmiddelen om zullen kunnen gaan,.

Reverend 03-02-2011 10:07

Ik vertrouw particuliere beveiligers en zeker de gemiddelde uitsmijter niet, laat staan met wapenstokjes.

Louis Armstrong 03-02-2011 12:48

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31328668)
Wel de middelen, maar niet de training om ze te gebruiken? Altijd een slecht idee. Er zijn zeker goede beveiligers die dat aankunnen, maar ook zonder twijfel rotte appels.

En als je beveiligers traint als politieagenten, dan gaat weer het hele punt van een beveiliger verloren, namelijk dat ze goedkoper zijn en makkelijker in te zetten dan op elke straathoek een agent neer te zetten.

Bovendien heb ik nou niet het idee dat ze zonder die middelen niet kunnen functioneren. Hoogstens moet het voordeel van de twijfel omtrent geweld bij beveiligers meer toegepast worden omdat zij veel in situaties komen waarin fysieke dwang noodzakelijk is richting een agressief persoon.

Ach, het kan best goedkoop. Binnenkort komen er heel veel marechaussee/beveiligers op straat te staan wegens bezuinigingen. Die hebben wel de opleiding en training, en zijn dan even duur als de gewone beveiligers.

Maar even los daarvan: meer bevoegdheden is 1 ding. Ik denk dat de extra kosten van opleidingen enzo gehaald kunnen worden bij de mensen die de agressie veroorzaken. Hogere boetes, waarvan een deel voor de beveiligingsbedrijven is, die die jongens opleiden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:06.