![]() |
kansberekening
Hallo, ik heb een vraag waar ik niet uit kom en hopelijk kan iemand mij erbij helpen.
Het uitwerken ervan zal mij een enorme plezier doen. Alvast super bedankt. --------------------jongens----meisjes----totaal 1km-----------------15-----------10----------25 1-<5km-------------21-----------38----------59 5-<10km-----------2-------------23----------25 ->10km-------------10-----------5------------15 Totaal---------------48-----------76----------124 1. De kans dat willekeurig iemand uit <5km uitgekozen wordt. 2. De kans dat willekeurig een jongen uitgekozen worden met minstens 5km afstand. 3. De kans dat een meisje gekozen wordt met <1km afstand. 4. Er zijn zowel 10 jongens die 10km of meer van school wonen als 10 meisjes die minder dan 1km van school wonen. Volgens "Peter" is daarom de kans dat een jongen uit 4 Havo minstens 10 km van school woont gelijk aan de kans dat een meisje op minder dan 1km van school woont. bereken of dit klopt. |
Wat je bij dit soort vragen doet is dat je eerst gaat bekijken om welke mensen in de tabel het gaat.
Dan tel je de aantallen daarvan bij elkaar op en deel je dat door het totaal. er zijn 25 + 59 = 84 mensen die onder de 5 km wonen. Er zijn 124 mensen om uit te kiezen, Daarvan woont dus (84/124) * 100 = ~ 67.74% onder de 5km De kans is dus ook 67.74% dat een willekeurig persoon onder de 5km woont. |
ah ik snap het heel erg bedankt.
ga het nu dan uitwerken. |
De meeste vragen (van deze soort) zijn oplosbaar met de formule van Laplace:
(aantal gunstige uitkomsten) /(aantal mogelijke uitkomsten) Dus ook voor de 2de vraag, moet je hier rekening houden met die 'minstens = 5km of meer dus', ... . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55. |