![]() |
Typisch Nederlands eten
Hoi mensen,
Over een paar maanden komen er Italianen bij ons dineren en ik zou mijn moeder graag iets echt Nederlands willen laten klaarmaken. Wat raden jullie mij aan? Kom aub niet aan met erwtensoep want dat is echt geen zomers gerecht.. |
Hmz, groentensoep? Hollandse gerechten zijn vaak zware winterkost. Je kunt ook capucijners eten, das echt Hollands. Of gewoon aardappels en bloemkool en een gehaktbal o.i.d.
|
boerenkool met worst :P
|
Ik ben het eens met April20 boerenkool met worst!
|
Pannekoeken
Hollandse nieuwe Iets met mosselen Aardappelen, groente en vlees. |
Oliebollen en is dit wel het juiste subforum?
|
Boerenkool met worst zou ik ze graag laten proeven, maar is het 't weer daar wel voor?
Ik bedoel.. je moet wel beseffen dat: 1. Het zal hartje zomer zijn in een warm gebied in Italië 2. We zitten in Italië waar we enkele Italiaanse gasten uitnodigen in ons appartement.. Dus @April20, is dat een beetje te eten met zo'n warm weer? @Volk, echte Nederlandse mosselen of Hollandse nieuwe meenemen zit er niet in denk ik. @Darwin, vraag me af waar 't anders in moet.. En is aardappelen, groente en vlees niet een beetje te easy? :P ik wil echt iets speciaals voor ze hebben.. Echt een nederlands diner van a tot z.. |
Stamppot rauwe andijvie is typisch Nederlands én zomers.
Evenals pannenkoeken-voor-avondeten :Y in andere landen zijn pannenkoeken een dessert of een ontbijt. Gourmetten is trouwens ook heel Nederlands. Als voorgerecht kun je denken aan groentensoep met balletjes of een ijsbergsla/komkommersalade met blokjes goudse kaas, partjes hardgekookt ei en yoghurtdressing. Als nagerecht kan alles wat je uit een pak kunt krijgen. Toetjes uit een pak zijn heel Nederlands. Vooral vla, en dan vooral hopjesvla en blanke vla. Maar vruchtenyoghurt ook; in de meeste andere landen is yoghurt een ontbijt. Of je maakt vlaflip, heel Nederlands en wel lekker fris in de zomer :) |
aardappelpuree ofzo is al wat minder standaard.
en volgens mij zijn asperges ook redelijk nederlands of anders iets met kaas. |
Dit schijnen typisch Hollandse etenswaren te zijn. Als je 'n beetje combineert, kun je er vast iets leuks van maken ;).
Pannenkoeken Poffertjes Wentelteefjes Krentenbollen Gehaktballen Spek Rookworst Asperges Bloemkool Witlof Zuurvlees Boerenkool Spuitjes Doperwten Wortels Aardappelen Witte bonen Bruine bonen Appel Peren Vanillevla Griesmeelpap Tompouces Vlaai Koffiebroodjes Speculaas Boterkoek Ontbijtkoek Stroopwafels Drop Kroketten Bitterballen Mosterd (Ham-)kaassaus (Appel)stroop Appelmoes |
Bij de borrel: bitterballen
Voorgerecht: garnalencoctail Hoofdgerecht: een zomerstamppotje, bijvoorbeeld met kerrie en ijsbergsla of met andijvie Nagerecht: een kleine tompouce en een pannenkoekje met een beetje ijs erin of zo. |
Witlofsalade? Haring? Kaasblokjes (als hapje)?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32. |