![]() |
Een tweede kans
Een snel gedichtje voor de poeziewedstrijd van school (verplicht meedoen, dus verwacht er niet veel van :P)
============================================================== Een Tweede Kans Een kwade man uit 's Gravenhagen Verongelukte met zijn wagen Hij was echt dood, men wist het zeker Zijn overlijdensbericht bij de lokale preker Maar toch leefde hij nog en kon toen keren Om zijn leven te beteren en nieuwe dingen te leren De man werd braaf, goedaardig en slim Hij begon vanaf toen aan zijn betere klim Maar zijn goedheid begon al snel te minderen Hij vergreep zich regelmatig aan kleine kinderen Met zijn koppie niet aanwezig, hij keek opzij Er kwam een auto van rechts, toen verongelukte hij ============================================================== Eventuele aanpassingen zijn welkom, maar wel snel, want ik moet hem morgen voordragen :D Vooral voor de titel, want het is zeg maar een gedicht dat je steeds opnieuw kunt lezen, zonder echt opnieuw te beginnen.. Dankje! |
Ik snap het verhaal niet zo goed :D en de laatste zin van je eerste strofe al helemaal niet.
*herleest* Dus het verhaal is: Ventje gaat dood, krijgt een nieuwe kans (ofzo? Waarom?), hij gaat goede dingen doen, dan gaat het mis en hij gaat kindertjes misbruiken. Dan gaat hij alsnog dood. Heb ik dat goed? Dat zou ik proberen wat duidelijker te maken, denk ik, want ik kan het nu herlezen, maar als jij het voordraagt kan je publiek dat niet. Maar ik vind het wel grappig. Al is de link met het seksschandaal in de kerk na al die tijd een beetje uitgekauwd aan het raken. Maar toen ik het begreep, vond ik het een geinig gedichtje :y dicht je vaker? |
Citaat:
Als jij me een alternatief woord geeft, pas ik het aan :D Maar voor het verhaal: het is een gedicht dat je door kunt lezen. Dus: Een ventje gaat dood (niet echt, maar men denkt dat), dan issie dus 'overleden' dus kan ie zijn leven gladjes overdoen, dan gaat hij goeie dingen doen, maar dat houdt hij niet vol, dus belandt weer op het slechte pad. En dan verongelukt hij, ofwel het gedicht begint weer van vooraf aan! Dus je kunt het gedicht eindeloos doorlezen zonder 'opnieuw te beginnen' :D Dat is de bedoeling ervan :) |
Het is wel een beetje 'gerijmd om de rijm' en da's niet zo mooi. Bijvoorbeeld bij slim/klim. Wat je ook zou kunnen doen, is, behalve gewoon een beetje minder strikt te rijmen, is je rijmschema om te gooien. Bijvoorbeeld door niet aabb te doen (eerste twee zinnen rijmen op elkaar, en de tweede twee zinnen rijmen op elkaar, die is vrij 'voorspelbaar') kun je het ook omdraaien naar abab (om en om rijmen zinnen). Of zelfs maar de helft laten rijmen. Of het stiekem op een ander woord laten rijmen (dus aaba bijvoorbeeld) als dat beter uitkomt.
Vooral in dit stukje vind ik je rijm iets minder: Maar toch leefde hij nog en kon toen keren Om zijn leven te beteren en nieuwe dingen te leren De man werd braaf, goedaardig en slim Hij begon vanaf toen aan zijn betere klim Misschien klinkt het minder 'gedwongen' als je het wat gaat husselen? En die rare 'klim want het moet rijmen op slim' eruit. :Y En misschien kun je iets verduidelijken waarom hij nog leefde. Ik wilde een suggestie doen voor je rijm in de vorige strofe en toen schreef ik per ongeluk een andere strofe. :facepalm: :D
Spoiler
Maar verder vind ik het heeeeeeeel wat beter dan al die uitgekauwde slome cliché gedichten vol met emoties en HEEL VEEL clichés en mislukte zinnen en meehhh die sommige net-dichtende-meisjes soms uitkramen. Hij is gewoon grappig en origineel en ja, leuk! :O |
Ik heb het vandaag voorgedragen... bij de beste 5 van de klas :D Alleen maar wannabe-emotionele gedichten! YAY *O*
|
Citaat:
Citaat:
(Toen ik ooit gedichten voor Nederlands moest schrijven deed ik ze expres niet emotioneel want dat is veel enger. :O Als mensen-irl je emotionele gedichten lezen.) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:04. |