Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   krimpen door kraken? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1827310)

anne-maria 19-02-2011 10:13

krimpen door kraken?

Hallo,
ik heb ergens gehoord dat je van botten kraken kunt krimpen, is dat waar?
Dan ga ik mijn BFF namelijk waarschuwen! Die kraakt botten in haar rug door zo'n halve draai te maken ofzo.

Nikki. 19-02-2011 10:23

Nee, maar ik heb wel eens gehoord dat je daardoor reuma kunt krijgen op latere leeftijd door veel met je knieen, vingers etc te knakken.

anne-maria 19-02-2011 13:14

weten er meer mensen hiervan?

Rysair 19-02-2011 13:28

Je kraakt geen botten, maar gewrichten. In elk gewrichtskapsel (een wand die twee beenderen aan elkaar verbindt) zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers dan wordt de ruimtegroter waardoor de vloeistof deze niet meer helemaal kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak. Daarom duurt het ook weer ongeveer 20 minuten totdat je het nog een keer kan doen.
Kortom, wat ze zeggen dat je later problemen krijgt met je botstructuur is niet waar. Overigens is er nooit onderzoek uitgevoerd, dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen. Echter zijn er niet duidelijke gevallen van problemen vanwege het kraken van gewrichten.

Citaat:

Nikki. schreef: (Bericht 31378819)
Nee, maar ik heb wel eens gehoord dat je daardoor reuma kunt krijgen op latere leeftijd door veel met je knieen, vingers etc te knakken.

Reuma is een aanval van je eigen cellen tegen je kraakbeen en botten (door chronische ontstekingen aan je gewrichten). Het is dus een systeemziekte. Daarom kan je dus nooit Reuma krijgen door het kraken van je vingers.

anne-maria 19-02-2011 13:33

Citaat:

Rysair schreef: (Bericht 31379166)
Je kraakt geen botten, maar gewrichten. In elk gewrichtskapsel (een wand die twee beenderen aan elkaar verbindt) zit een vloeistof, die wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers dan wordt de ruimtegroter waardoor de vloeistof deze niet meer helemaal kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak. Daarom duurt het ook weer ongeveer 20 minuten totdat je het nog een keer kan doen.
Kortom, wat ze zeggen dat je later problemen krijgt met je botstructuur is niet waar. Overigens is er nooit onderzoek uitgevoerd, dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen. Echter zijn er niet duidelijke gevallen van problemen vanwege het kraken van gewrichten.

Reuma is een aanval van je eigen cellen tegen je kraakbeen en botten (door chronische ontstekingen aan je gewrichten). Het is dus een systeemziekte. Daarom kan je dus nooit Reuma krijgen door het kraken van je vingers.

en krimpen?

Rysair 19-02-2011 13:36

Citaat:

anne-maria schreef: (Bericht 31379180)
en krimpen?

Krimpen zal je sowieso naarmate je ouder wordt, vanwege het kraakbeen dat dunner wordt. Maar door kraken, nee ik denk het niet want kraakbeen wordt niet beschadigd daardoor.

anne-maria 19-02-2011 13:37

Citaat:

Rysair schreef: (Bericht 31379182)
Krimpen zal je sowieso naarmate je ouder wordt, vanwege het kraakbeen dat dunner wordt. Maar door kraken, nee ik denk het niet want kraakbeen wordt niet beschadigd daardoor.

Dankjewel.:)

arPos 21-02-2011 02:34

Niets van waar allemaal, kraken van je 'botten' is ontspannend, verlichtend en houd de boel soepel.

Lusi 21-02-2011 09:51

Citaat:

Rysair schreef: (Bericht 31379166)

Mensen trekken er niet alleen aan, maar laten ook op allerlei andere manieren hun gewrichten knakken. Bij alle manieren kun je kraakbeen langs elkaar laten schieten, wat telkens een risico op beschadiging is. Er kunnen dus wel degelijk problemen ontstaan. Krimpen lijkt me onwaarschijnlijk, maar pijnlijke gewrichten zijn niet ondenkbaar.

Andijvie 21-02-2011 12:05

Je kunt wel last van je gewrichten krijgen als je telkens geforceerd knakt, omdat je kraakbeen dan domweg gewoon slijt. Maar dat is geen reuma en je zal er ook echt niet zichtbaar door krimpen.

ImTheWolf 04-03-2011 18:56

Nee, je kan niet krimpen door knakken. Zelf knak ik mijn vinger/teenkootjes, bijna al mijn rug en nekwervels, ellebogen, schouders, knieen (met trema weet t, ) polsen en heel soms kan ik mijn neus ook.

Verder dacht ik altijd dat je er reuma van kon krijgen maar las op de site van het reumafonds dat dat helemaal niet waar is! Geen probleem dus, maar ik weet niet of het wel al te gezond is... :S

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.