Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   ouders (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1827933)

cenarulez 27-02-2011 18:40

ouders

hallo,

kunnen ouders bijv. je ipod (of computer of wat dan ook) afpakken als je die helemaal zelf betaald heb en geen schulden bij je ouders hebt?

cenarulez

kopmuntkip 27-02-2011 19:22

Nee

Nona 27-02-2011 20:30

Lukt wel denk ik. Zijn ze groot en sterk?

Apate 28-02-2011 07:03

Wettelijk gezien: nee...

Maar het zijn je ouders, dus tsja...

Adore 28-02-2011 08:06

In principe zou je kunnen stellen dat je ouders onrechtmatig iets hebben toegeëigend, dat hen dus niet toebehoort.

Maar in de praktijk.. je kunt met wetsartikelen gaan smijten of zeggen dat je naar de rechter gaat, maar ik wil er een wedje op leggen dat je niet ver komt. Tenzij zij het weer verkopen zonder jouw toestemming of medeweten, maar da's een ander verhaal.

arPos 28-02-2011 17:04

natuurlijk tot je 21ste ben je financieel van hen op sommige vlakken en tot je 18de zeker.

T_ID 28-02-2011 17:54

Nou, wat denk je zelf? Zou de wetgever de fout hebben gemaakt om wetsartikelen te laten misbruiken door pubers om tegen hun ouders te rebelleren?

Adore verwoordde het heel erg goed.

Mar_TFD 28-02-2011 22:48

Hangt een beetje van de context af. Dat je ouders je mogen straffen door bijv. je Ipod voor een bepaalde tijd af te pakken staat inderdaad nergens in de wet, maar lijkt me een kwestie van gewoonterecht.

Zoals Adore al aangeeft zou het een ander verhaal kunnen worden indien ze je Ipod verkopen, maar ook dat is nog niet gezegd. Je ouders (of beter gezegd: de personen die met het ouderlijk gezag zijn belast) hebben het recht jouw vermogen te beheren. Jouw Ipod verkopen is dus niet per definitie niet toegestaan.

Takkie89 02-03-2011 21:54

Ik sluit me bij Adore aan.

Wat ik nog wel even toe wil voegen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het vaak wel helpt om aan te geven: 'prima, heb het dan maar x periode'. Het is ineens een stuk minder interessant voor ze.

olha1 03-03-2011 01:37

ik vind zo een straf altijd voor geen meter werken het heeft alleen negatieve reacties en gevolgen :S

1. e ouders zijn gewoon lui als ze iets afpakken omdat ze geen zin hebben om je daadwerkelijk iets te leren
2. je creeert er alleen minder respect door
3. het geeft aan dat je ouders geen respect tonen aan waar jij hebt gewerkt/gespaard

Adore 03-03-2011 13:03

Citaat:

olha1 schreef: (Bericht 31410285)
ik vind zo een straf altijd voor geen meter werken het heeft alleen negatieve reacties en gevolgen :S

1. e ouders zijn gewoon lui als ze iets afpakken omdat ze geen zin hebben om je daadwerkelijk iets te leren
2. je creeert er alleen minder respect door
3. het geeft aan dat je ouders geen respect tonen aan waar jij hebt gewerkt/gespaard

Een beetje kort door de bocht, want wat weet je van de voorgeschiedenis? Als ouders klakkeloos iets afpakken zonder opgaaf van reden is het inderdaad niet zaligmakend.
Maar als je als ouder bijvoorbeeld merkt dat je kind altijd buiten zijn belbundel zit, snap ik zo'n actie wel.

olha1 03-03-2011 16:47

Citaat:

Adore schreef: (Bericht 31410881)
Een beetje kort door de bocht, want wat weet je van de voorgeschiedenis? Als ouders klakkeloos iets afpakken zonder opgaaf van reden is het inderdaad niet zaligmakend.
Maar als je als ouder bijvoorbeeld merkt dat je kind altijd buiten zijn belbundel zit, snap ik zo'n actie wel.

neej dan hebben die ouders dus alsnog een fout gemaakt door zomaar een telefoon te geven en niet eerst het kind duidelijk te maken hoe hij er mee moet omgaan:o

Louis Armstrong 05-03-2011 07:28

Citaat:

olha1 schreef: (Bericht 31411310)
neej dan hebben die ouders dus alsnog een fout gemaakt door zomaar een telefoon te geven en niet eerst het kind duidelijk te maken hoe hij er mee moet omgaan:o

ja of dat kind luisterde niet goed genoeg. En wie niet horen wil, moet maar voelen.

Het is misschien een eye-opener, maar kinderen hebben ten op zichte van hun ouders niet altijd gelijk. En dienen derhalve opgevoed te worden.

Adore 07-03-2011 08:24

Citaat:

olha1 schreef: (Bericht 31411310)

Niet iedere ouder geeft een kind een telefoon, het kan ook dat het kind er zelf voor gespaard / gewerkt heeft.
Bedenk je je ook dat niet ieder kind ook gehoor geeft aan wat ouders zeggen? Dat kinderen die opgroeien ook moeten leren waar grenzen liggen door deze soms (te ver) op te zoeken?
Een kind wordt geen 18 zonder conflicterende situaties. Dat betekent niet meteen dat de beschuldigende vinger gericht kan worden op de ouders.

Ik heb toen ik 16 was ook wel eens gruwelijk buiten mijn belbundel gezeten, maar mijn ouders hadden me er voor gewaarschuwd. Ik mocht op de blaren zitten door het geld terug te betalen. Geef ik mijn ouders de schuld, of heb ik nooit geleerd met geld om te gaan? Nee. Het was mijn eigen schuld.

olha1 07-03-2011 15:17

Citaat:

Adore schreef: (Bericht 31418821)
Niet iedere ouder geeft een kind een telefoon, het kan ook dat het kind er zelf voor gespaard / gewerkt heeft.
Bedenk je je ook dat niet ieder kind ook gehoor geeft aan wat ouders zeggen? Dat kinderen die opgroeien ook moeten leren waar grenzen liggen door deze soms (te ver) op te zoeken?
Een kind wordt geen 18 zonder conflicterende situaties. Dat betekent niet meteen dat de beschuldigende vinger gericht kan worden op de ouders.

Ik heb toen ik 16 was ook wel eens gruwelijk buiten mijn belbundel gezeten, maar mijn ouders hadden me er voor gewaarschuwd. Ik mocht op de blaren zitten door het geld terug te betalen. Geef ik mijn ouders de schuld, of heb ik nooit geleerd met geld om te gaan? Nee. Het was mijn eigen schuld.

oke ik denk dat je wel gelijk hebt maar ik vind dat in eerste instantie ouders niet zo snel een kind iets te geven zonder de gevolgen te overdenken...

LW 07-03-2011 15:49

Nou nee, al dreigen mijn ouders wel eens dat ze mijn telefoon afpakken. Lees: Ik betaal eigen abbonoment en ik ben meerder jarig. Denk dus dat het meer een dreigement is.

saadiie 07-03-2011 21:41

Ik denk het wel, ookal ben je wel -tig jaar oud.
Ze laten zien hoe je met dat ding om moet gaan, en niet steeds zit te pingen bijv..

arPos 08-03-2011 11:45

Citaat:

LW schreef: (Bericht 31419841)
Nou nee, al dreigen mijn ouders wel eens dat ze mijn telefoon afpakken. Lees: Ik betaal eigen abbonoment en ik ben meerder jarig. Denk dus dat het meer een dreigement is.

mja met 18+ wordt het lastiger en minder efficiënt om te dreigen met telefoons daar 18+ers meestal eigen inkomen genereren, vaak echter wonen 18+ers wel bij papa en mama, het dreigement veranderd dan ook op die leeftijd in: "ik pleur je uit huis met je brutale smoel"

ook terecht

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34.