![]() |
Indexcijfers
Loop vast bij volgende opdracht:
''Bereken met behulp van indexcijfers met hoeveel procent de koopkracht veranderd. Is er een stijging of daling? Afronden op twee decimalen'' A. Nominaal inkomen stijgt met 2%, gemiddelde prijsniveau stijgt met 4% B. Nominaal inkomen blijft gelijk, inflatie 3% C. Nominaal inkomen daalt met 2%, gemiddelde prijsniveau daalt met 5% D. Nominaal inkomen halveert, prijzen verdubbelen Wie kan mij helpen? BVD |
A. (98*104)/100 = 101,92 -> stijging van 1,92%
B, C en D op dezelfde manier. Gemakkelijk zat, toch? ;) |
dat klopt volgens mij niet want a is toch juist 102/104*100%= is 98.08 procent datr wilt zeggen dat ze met 2% minder kan kopen volgens mij heb ik gelijk
|
Citaat:
|
gelukkig heb ik die lesbrief van economie al gehad was inderdaad saai maar on topic heb je nog meer vragen verder?
|
Snap het niet: dus wat moet ik doen?
|
Reëel indexcijfer = nominaal indexcijfer / prijsindexcijfer x 100%
Als je dus het indexcijfer van de koopkracht ( = reëel indexcijfer) wil berekenen, deel je dus het nominaal indexcijfer (dus bij A 102) door het prijsindexcijfer (dus bij A 104) en doe je het keer honderd. Je krijgt dan 98,1. Dit is je indexcijfer. De procentuele verandering is dan 100-98,1 = 1,9%. Probeer nu zelf B, C en D eens. |
wel goed opletten dat je goed afrond als je het inmiddels al snapt dat heb ik niet echt helemaal goed gedaan xd
|
Citaat:
Mijn vorige post is pure onzin. Ik had in m'n hoofd dat 'n stijging in prijsniveau iets positiefs was :facepalm:. |
ik vind dit altijd zo'n niet aansprekende formule:
Citaat:
een pakket goederen heeft een waarde. dit hangt af van de prijs en van de hoeveelheid goederen Waarde = prijs x hoeveelheid 2000 = .......20...x.. .100 Als het jaar daarna de waarde 5 % is gestegen, kan dat komen door ofwel een prijs↑ of een hoeveelheid↑ of een combinatie van beide Waarde = prijs x hoeveelheid 2100 = .......?...x.. .? Door voor bovenstaande getallen de gegeven Indexcijfers in te vullen zie je beter wat er gebeurt. (jaja, en dan komt t op hetzelfde neer als die formule) (De koopkracht geeft de waarde aan van een pakket goederen dat je voor je loon kunt kopen. Verder blijft alles hetzelfde. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49. |