![]() |
Vakantie-uren opnemen
Hoi, had weer een vraag;
Ik wil graag in juli een aantal dagen vrij van m'n werk nemen i.vm. vakantie. Het aantal vakantie-uren staat in mijn contract. Kan ik dit alleen aan mijn teamleider aangeven? Zij doet hier namelijk best vaag over.... Ik heb toestemming gekregen van haar om over twee weken een dagje vrij te krijgen i.v.m. een tentamen (halve dag werken heeft geen zin want 't is 1.5 uur reizen). Toen zei ze dat ze het goed vindt, maar als ik in de toekomst een dag vrij wil dat ze ook ''nee'' kan zeggen. Van mijzelf weet ik dat ik zoiets altijd ruim van te voren aangeef. Echter wil ik (zoals ik eerder zei) wel in juli een paar daagjes vrij nemen. Wat zijn mijn rechten en plichten v.w.b. vakantie-uren opnemen? Ik hoorde dat ik ze ook kan laten uitbetalen, maar hier wordt dan wel een belasting over gerekend? Weet iemand hoeveel dit is? Dank allemaal :) |
Je hebt recht op een aantal vakantie-uren per jaar. Je geeft al aan dat dit aantal in je contract staat.
Hoe jij die uren wil verdelen is aan jou, al is het wel zo dat je vrij moet vragen aan je werkgever. Hoe dat bij jou exact geregeld is (bij wie aan te vragen) dat weten wij niet. Maar meestal is het je directe leidinggevende. Je vakantie-aanvraag kan geweigerd worden, maar alleen met een goede reden. Bijvoorbeeld dat er al te veel andere mensen vakantie hebben aangevraagd op die datum. Daarom is het handig om al ver van te voren (nu dus) vakantie te vragen. Je kan je vakantie-uren ook laten uitbetalen, maar niet allemaal. Waarschijnlijk zal je werkgever er ook niet heel blij mee zijn. Volgens mij betaal je over je vakantie-uren 52% belasting. Daar krijg je dan via je belastingaangifte wel weer een hoop (of alles, afhankelijk van je totaal inkomen) van terug. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:53. |