![]() |
Welk boek lees jij nu? Deel XXIIII
Ik helemaal geen:P
Ik ben maar aan wat oude tijdschriften begonnen, de bieb is dicht met carnaval:S |
Het moet XXIV zijn ipv XXIIII :o
|
@Geel, haa okee, maar hoe verander ik dat?
|
Ik ben nu bezig in kinderjaren!
|
@Freyja: De Engelse vertalingen van Murakami (door Jay Rubin, als ik het goed heb) vind ik véél beter dan de Nederlandse (vaak door Jacques Westerhoven, als ik het me goed herinner). Ik vind die NLse vertalingen vaak niet helemaal lekker lopen, bij de Engelse heb ik er helemaal geen problemen mee.
|
Hm, kijk, dat scheelt al. Zal eens kijken. Heb het vermoeden dat er ook meer Engels-Japans wordt vertaald dan Nederlands-Japans, dus dan is het ook wel logisch dat die beter zijn.
Five Boys is tot nu toe trouwens wel tof (Y) |
Ik meen me te herinneren dat het bij Murakami ook vaak zo is dat de Nederlandse vertaling vanuit het Engels komt, en niet het Japans. Dus dan heb je Japans-Engels-Nederlands. Dat kan verklaren waarom het minder lekker loopt? Maar weet niet of dat bij elke vertaling zo is.
Ik ben begonnen in the Discomfort zone van Jonathan Franzen en ik moet zeggen dat dat wel wat makkelijker leest dan the Corrections, maar misschien omdat het iets minder fictie is. |
Volgens mij is Murakami door Jacques Westerhoven wel uit het Japans vertaald, maar het kan goed zijn dat er ook andere titels van Murakami door iemand anders en vanuit het Engels zijn vertaald. Jay Rubin werkt met vertalen veel samen met Murakami zelf, dus mogelijk dat dat ook bijdraagt aan de kwaliteit van de vertaling. Maar bij Westerhoven stoor ik me aan kleine, vreemde formuleringen, soms mis ik gewoon een woord oid (bij opnieuw lezen blijkt dat de zin zonder dat woord ook klopt, maar echt lekker loopt het niet) :D En mja, dat leest niet lekker. Dus vertalingen van Rubin (y)
|
Jacques Westerhoven is een idioot. :mad: Ik heb me echt hevig aan hem geërgerd, zeker in Kafka op het strand, waarin hij in een voetnoot (die gelukkig niet spoilt) zegt:
Citaat:
Sindsdien negeer ik stelselmatig al Westerhovens voetnoten, en dan is het verhaal fantastisch genoeg om het niet meer irritant te vinden. (y) Mijn versie van Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld is vertaald door Marion op den Camp en Maxim de Winter, die is heel goed. Datzelfde geldt voor mijn andere Murakami-boeken, die zijn misschien niet van dezelfde vertaler maar iig ook niet van Jacques Westerhoven. Mijn Norwegian Wood trouwens ook niet. |
Citaat:
|
Ann Brashares - The sisterhood of the traveling pants.
Het is nog best leuk ook. :o |
Ja, die boeken zijn echt te gek ;)
|
Maryse Condé - Ségou I: De Aarden Wallen.
Ik vind hem heel mooi. (Y) |
Freedom - Jonathan Franzen
|
Isabel Allende - Het eiland onder de zee. Poging twee.
|
Ik ben 1q84 deel 1 van Murakami aan het herlezen :bloos:
|
Freedom van Jonathan Franzen
|
Citaat:
Edit: Ik lees trouwens 1q84 - deel 3 van Murakami.
Spoiler
|
Ik ga vanavond beginnen in Muleum van Erlend Loe, lijkt me wel n heel gaaf boek...
ik hou wel van die '''dramastory's'' om t maar ff een naam te geven... |
Brieven van Elie, van Thaisa Frank. Het is alweer even geleden dat ik een oorlogsboek heb gelezen. Ben nu net over de helft en de spanning wordt voorzichtig, licht dreigend opgebouwd. Het houdt me wel geboeid. (y)
|
Citaat:
Ik lees 'Jan, mijn vriend' van Peter Pohl. |
Ik ben begonnen in By nightfall - Cunningham en ik vind het meteen prettig lezen, hij heeft zo'n herkenbare stijl :)
|
Citaat:
Ot: Ik (her)lees Wie scheep gaat van Rascha Peper. Het is tof. |
na delphine van siska mulder
|
Citaat:
Ik lees De alchemist van Paulo Coelho. Oersaai. |
By nightfall is uit, prachtig! Cunningham schrijft echt heel prettig, heel helder en bij tijden ontroerend. En de literaire verwijzingen zijn zo leuk (L). Nu ben ik in de nieuwe Koch begonnen, vreemd om na zo'n tijd weer eens een Nederlandstalig boek te lezen? Leest wel eergggggg snel weg zo.
|
Citaat:
Ik lees Mijn leven met Osama van Jean Sasson. Het is wel interessant. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ot: Ik lees (ook) Juni van Gerbrand Bakker. Het is tof, geloof ik, maar minder dan Boven is het stil. |
Citaat:
@Roosje: Ik vind Carman ook leuk, alleen iets minder leuk vergeleken bij de rest ;) En Lena is natuurlijk een zeur, maar ik mag haar wel, met 'r geschilder en moeilijkdoen. |
George Orwell - Down and Out in Paris and London.
En ik vind het een zeer interessant boek (y) |
Boom! - Mark Haddon
|
Ik lees nu ''Een schitterend gebrek'' door Artur Japin. Ik moest het lezen voor mijn lijst, maar ik vind het oprecht een mooi en goed boek. Ik lees hem met plezier, hij is al bijna uit en ik vind het nog jammer ook.
|
Ik lees nu in Cel van Charles den Tex. Ik lees het ook voor mijn lijst, en ik vind het best wel een spannend en leuk boek!
|
Joe Speedboot van Tommy Wieringa. Op aanraden van mijn zus, haar vriend en de jongen in de boekwinkel. De eerste vijftig pagina's (ofzo) zijn echt raar, maar volgens mij begin ik het nu een beetje te waarderen.
|
^ het is ook een raar boek! Ben benieuwd wat je ervan vindt als je hem uit hebt.
Ik heb Juni uit en dat was intrigerend. Meer mensen die dat gelezen hebben? Nu lees ik Wie scheep gaat van Rascha Peper, wat fijn is, want zij is mijn favoriete Nederlandse schrijfster, en Zo god het wil, van Niccolo Ammaniti, wat vooral heel vermakelijk is. Zijn hoofdpersonen zijn zulke idioten. (y) En ik lees een beetje From voting to violence van Jack Snyder, maar dat is voor school en eigenlijk heb ik het al gelezen dus dat telt niet. |
Ik ben nu bezig in Tale of two cities van Charles Dickens. Vanavond wil ik gaan beginnen in Jonathan Strange and mr. Norrell van Susanna Clarke. Ik ben erg benieuwd naar die laatste!
|
New moon - Stephenie Meyer :facepalm:
|
Pulp van Maeve Binchy... ik moet nodig weer eens een goed boek halen/kopen/lenen!
|
Ik heb heel lang gedaan over Verborgen nalatenschap van Ruth Rendell. Een intrigerend verhaal, maar het verhaal pakte me niet in die zin dat ik het boek snel even pakte om verder te lezen.
Nu ben ik begonnen aan Indringer van Patrick de Bruyn. Dat is een Vlaamse schrijver en hij gebruikt niet echt hoogdravende taal, dus af en toe zijn de uitspraken best even wennen. Dit boek is niet zo lang, eenvoudig geschreven en wel spannend, dus dit zal ik wel sneller lezen. |
twilight serie.
is geweldig.. |
Ik lees nu een aantal boeken door elkaar heen.
Voor Engels en Nederlands: - Brave New World - Aldous Huxley. - The Color Purple - Alice Walker. - Ficiton's Writer's Workshop - Josip Novakovich. - Moederkruid en Eva - Carry Slee. |
^The color purple, is dat verflimd? Want ik ben echt heel erge fan van de film, misschien moet ik het boek ook maar ergens vandaan halen... Wat vind je ervan?
Nog steeds Joe Speedboot hier, het schiet niet echt op. |
Bernlef, Boy. Staat al 10 jaar in mijn kast en ik kwam er nooit doorheen, poging 3. Iemand die het gelezen heeft? (En nee, ik hoef het slot niet te weten :p)
|
Ik ga vandaag beginnen aan De kraai van Kader Abdolah, het boekenweekgeschenk. Ik heb Wie scheep gaat en Zo god het wil uit inmiddels; tentamens moeten leren heeft echt een positieve invloed op het aantal boeken dat ik lees. :cool: Vorig jaar had ik als voornemen om vijftig boeken te lezen. Dat is gelukt, maar dit jaar ben ik er nog niet echt.. ik wil het stiekem wel halen, dus wie weet.
Hoe veel boeken lezen jullie ongeveer per maand/jaar? |
Citaat:
|
Citaat:
En nu lees ik Het verwende nest van Liza van Sambeek. Ik kan me herinneren dat ik dat ene fietsboek van hen erg leuk vond, maar ik vind hier niet echt veel aan.. |
ik lees de laatste tijd echt weinig, eerst las ik soms idd wel meerdere boeken per week, 1 keer zelfs 6 in 1 week.
maar nu hooguit 1 per 2/3 weken ofzo..... ben nu nog steeds bezig in muleum van erlend loe, echt n aanrader. volgende boek wordt 'in haar schoenen' van Abby mcdonald |
tegenwoordig lees ik niet veel meer.
ik vind wel de doornvogels een mooi boek. maar dat is mer voor volwasenen. ik lees nu wel mn oude tijschriften ik heb ze weer gevonden |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53. |