![]() |
Bonussen in het onderwijs
De Onderwijsraad heeft het advies uitgebracht dat de 5% beste leraren per school een bonus moeten krijgen. Deze bonus kan oplopen tot 2500 euro per jaar, maar de docent in kwestie moet dan ook zijn colega's stimuleren.
Citaat:
Maar er is ook al meteen kritiek: Citaat:
Wat denken jullie? Is het een goed plan om op deze manier een onderscheid te maken tussen de beste leraren en de rest? |
Waar wordt "beste leraar" op gebaseerd?
|
Citaat:
Citaat:
|
Het lijkt mij een slecht plan.
Buiten het feit dat het heel moeilijk is om te beoordelen wie de 'excellente' leraren zijn (grote kans dat de managers mogen bepalen wie dat zijn, wat zal zorgen voor vriendjespolitiek), bederft het ook nog eens de sfeer op scholen (een goede sfeer is misschien nog een van de weinige redenen waarom mensen voor het onderwijs zouden kiezen). Al helemaal omdat de bonus ten koste gaat van de overige leraren (wat natuurlijk zal leiden tot een gevoel van onderwaardering bij het meerdendeel van de leraren, die niet de stempel 'excellent' krijgen). Als dat dan zou leiden tot beter onderwijs zou er nog iets voor te zeggen zijn, maar ten eerste willen ze de 'excellente' leraren meer vrije dagen geven (lijkt me een beetje vreemd), en ten tweede bestaat er grote twijfel over de aanname dat financieele prikkels zorgen voor betere leraren (een aantal onderzoeken wijzen op het tegendeel). Al bij al dus een slecht plan, dat contraproductief zal gaan werken. Veel beter zou het algehele salaris van leraren te verhogen, de klassen kleiner te maken, en ervoor te zorgen dat er meer hooggeschoolde leraren voor de klas staan, en het geven van meer bevoegdheid aan de leraren. Maarja, ze willen natuurlijk voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. |
Citaat:
|
Ik heb een beter idee, gebruik dat extra geld om extra mensen aan te trekken.
|
Op zich lijkt het me een goed plan, maar of het wel uitvoerbaar is, is nogal de vraag. Zoals het nu ligt is er geen enkele stimulans om beter je best te doen of je eigen niveau te verhogen, en ik geloof dat het ook nog wel eens ontbreekt aan de wil om slechte leraren aan te pakken of zelfs te ontslaan. Alles om daarin een omslag te veroorzaken is welkom.
Maar wat ik niet snap is waarom het dan direct een dag vrij en 'speciale projecten' tegenover moet staan. Zal de leraar in kwestie niet gewoon blij zijn met dat geld? En is het niet beter om als hij zo goed is, hem gewoon vijf dagen per week voor de klas te houden? |
Citaat:
|
Citaat:
Heb jij ooit tijdens het studeren gezien dat iemand een hoger cijfer haalde en toen opeens gehaat was? ;) Belangrijk is echter dat het kiezen van zo'n excellent geval geen verplichting is. Als die er niet is, moet er ook niet beloond worden. Ik denk dan ook dat men beter af is met simpele prestatiebeloning voor leraren in het salaris te verwerken. Daarmee geef je de leiding van een school meer opties. Nu is het zo dat ze als persoon niets te winnen hebben bij betere lessen, en voor hun leidinggevenden geldt dat de kwaliteit verhogen, alleen maar stuit op vijandigheid. |
Citaat:
Toetsen worden door secties gemaakt en gekeurd en toetsen worden ook bij de methodes geleverd. Vooral van die laatste kan je objectief meten of bepaalde leraren hogere resultaten halen met hun klassen. Het grootste probleem wat ik zie is echter dat leraren die slecht presteren niet beter gaan presteren omdat er een hogere beloning tegenover staat. Orde houden is niet iets wat in iedereen zit, hoe erg ze het ook proberen. En dat is toch de nummer één reden waarom docenten falen. |
Citaat:
Allereerst terug naar de situatie voor de basisvorming maar dan met de methodes van nu. Ten tweede; hogere salarissen zodat je betere mensen aan kan trekken. Op dit moment verdwijnen goede mensen onevenredig vaak naar plekken buiten het onderwijs. Maak het vak dus weer aantrekkelijk! Daarnaast zou je kunnen nadenken over betere scholing voor docenten. Dus inderdaad zoals vandaag of gisteren ook in de krant stond; alleen mensen met een universitaire graad. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat hoeft helemaal niet zo te zijn en al helemaal niet bij HAVO en hoger. |
|
Citaat:
Een bonus voor "de beste van 't jaar" gaat waarschijnlijk tòch wel elk jaar naar dezelfde leraar. Andere leraren geven 't na de 2e keer op "want die bonus krijg ik tòch niet". Competitie is leuk, maar niet op de werkvloer. Dus; niet lullig doen; gewoon goede leraren meer loon geven, dan kan iedereen gewoon voor zichzelf vechten. |
Citaat:
En overigens is er een verschil tussen 20-jarige studenten of ingekakte docenten die al twintig jaar voor de klas staan. Daar komt bij dat als ik een goed cijfer haal voor een tentamen, dat dat niet betekent dat een ander daardoor geen goed cijfer meer kan halen. In het voorstel zoals gedaan door de OW-raad wordt er overal 5% van de docenten uitgekozen. Als jij dus de op vijf na beste bent (van de honderd docenten) dan kun je op je kop gaan staan, maar je maakt geen enkele kans op die extra waardering totdat er een nieuw "toetsmoment" is. Als je die 5% zorgvuldig wilt uitkiezen, dan zal dat niet vaker dan één keer per jaar gebeuren. Dus ik ben het hier wel enigszins mee eens: Citaat:
Geef bijvoorbeeld alle docenten op een school samen een bonus als ze samen erin slagen om de prestaties van de leerlingen t.o.v. het jaar ervoor te verbeteren. (Minder schooluitval, betere cijfers, betere doorstroom, etc.) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kom hier vrijdag of in het weekend op terug want dan is onze kwaliteitsmedewerker hier. Ik heb bij haar de doubleringscijfers opgevraagd van onze scholen (37.900 leerlingen) en de klassengroottes.
Ten tweede is dit haar werk dus zij kan er vast veel meer zinnigs over vertellen. |
Valt niet te duiden wie de beste leraren zijn... Alsof collega's altijd meekijken in de klas. Het is gewoon een onzinvoorstel, omdat het niet te controleren is.
|
Onzinnig en onuitvoerbaar. Meest waarschijnlijke resultaat: leraren zullen ontzettend mild worden en onterecht hoge cijfers geven.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
- Cijfers van leerlingen? Leraren gaan hogere cijfers geven of ze gaan vechten om de minst domme leerlingen (je zal maar met alle kneuzen van de school worden opgescheept, toch maar vriendjes blijven bij de administratie) - Didactisch vermogen? Dan zullen ze elke leraar in de klas apart moeten beoordelen (€€€) |
Citaat:
Citaat:
|
In theorie een goed plan, als je goed kan bepalen hoe goed een leraar zijn werk doet. In de praktijk een slecht plan, omdat je niet goed kan bepalen hoe goed een leraar zijn werk doet. De voorgestelde methode is al helemaal om te huilen - als de directie je bonus bepaalt gaat het dus alleen maar om bruine armen halen bij de directie en de mooie bureaucratische extra laag van een extern bureau zal niets toevoegen omdat zo'n extern bureau de directie tevreden zal willen houden en dus simpelweg het oordeel van de directie over zal nemen.
Als je de kwaliteit van leraren wil verbeteren kun je beter zorgen dat alle leraren, inclusief die op de basisschool, universitair geschoold zijn. Verreweg de belangrijkste vaardigheid voor een leraar is vakkennis. |
Ik denk dat pedagogiek en didactiek minstens even belangrijk zijn.
|
Maar die laatste twee dingen kun je wel leren in een cursus van een jaar ofzo, vakkennis opdoen kost veel meer tijd en is veel belangrijker. Zie het Finse model.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik had bijvoorbeeld ooit een volstrekt incompetente wiskundeleraar, en als jij zijn gemiddelde cijfers vergeleek met andere leraren, zat hij er ver onder. Als je de cijfers van de klas bij wiskunde vergeleek met andere vakken en alle andere vakken, zat het daar zwaar onder. Bij de andere klassen die hij les gaf zag je hetzelfde beeld, wat de variabele van de klas bovendien helemaal elimineert als factor. Voila, prachtige indicator van een goede of slechte leraar. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom pin je je zo vast op dat ene ding?
|
Omdat het nogal een essentieel ding is.
|
Bij mij op school haal je bij de beste leraren de laagste cijfers, en bij de slechtste leraren de hoogste cijfers.
Trouwens, was het plan niet, dat het geld voor de excellente leraren gewoon uit de lonenpot betaald zal worden? Dan krijgen slechtere leraren voortaan dus minder geld... |
Laten we beginnen met een salarisverhoging om meer, maar vooral ook hoger geschoolde leraren aan te trekken. Daarnaast moet er zeer zeker ook geld gestoken worden in alle lerarenopleidingen en de PABO. Men moet weer leren rekenen en spellen, dat is immers de basis!
|
@ Uice en deadlock
Jullie hebben allebei een punt, en dat laat maar weer zien hoe ingewikkeld het is. Persoonlijk denk ik niet dat een camera in de klas iets gaat oplossen, maar je zult toch een manier moeten vinden om slechte leraren aan te pakken. |
bij mij op school drijven leraren nu al de spot met elkaar, en klagen ze steen en been over collegas tegenover klassen...
met zoiets ga je dat volgens mij alleen maar stimuleren... maar het kan zijn dat dat alleen bij mij op school voorkomt, dat weet ik verder niet:bloos: |
@312, pfoe, slechte leraren aanpakken idd n goeie!!(Y)
gebeurt naar mijn idee veels te weinig, mijn economie leraar van vorig jaar was invaller, en het stond dus al vast dat ie zn werk niet lang kon houden en sneller ontslagen kon worden. toen ging het echt niet meer goed tussen die leraar en bijna alle klassen en hij was meteen ontslagen. maar heb je een leraar die onder rokjes probeert te kijken bestempelt de school zoiets al ''leraren zwart proberen te maken'' en ''gezeur'' |
Citaat:
Ik snap je link met 'een leraar die onder rokjes porbeert te kijken' ook niet, kan je dat uitleggen? |
Citaat:
|
@deadlock,ik bedoel dat de een heel gemakkelijk weggestuurd wordt, en de ander na iets wat in mijn ogen extremer is gewoon mag blijven....
t gebeurde niet bij mij... de meiden waar t wel gebeurde zijn met n groepje naar de vertrouwenspersoon en directeur gestapt maar hij werkt er nog steeds.... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.