Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Het woord juffrouw. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1828715)

LW 09-03-2011 16:14

Het woord juffrouw.

Laatst was ik iets aan het typen tot ik uit het niets jufvrouw schreef ipv juffrouw. Natuurlijk weet ik wel dat het woord juffrouw met 2 f'en is. Maar toch gebeurde het. Het is namelijk een juf en een vrouw. Wat ik me nu duidelijk afvraag is waarom we toch juffrouw schrijven, terwijl jufvrouw eigenlijk veel meer voor de hand ligt. Misschien een beetje apart maar ik ben zeer benieuwd naar een duidelijke verklaring.

Diamera 09-03-2011 16:40

Ik weet het niet dus het is maar een gok, maar misschien komt het uit het Duits, van frau of een nog vroegere vorm, en is eigenlijk de hele schrijfwijze behalve de f veranderd in -frouw?

Em. 09-03-2011 16:48

Google zegt dat 'juffrouw' van jonkvrouw komt.

Citaat:

Het oude joncvrouwe, joncvrouw, als joncfrouw uitgesproken, verliep allengs tot jonfrouw, joffrouw, juffrouw. De f ontstond derhalve uit de v door den verscherpenden invloed der keelletter c of k, en vervolgens werd het woord zoodanig ingekort, dat zoowel de c of k als de n wegvielen, waardoor nu de f verdubbeld moest worden.
Hele oorspronkelijke tekst.

En andere sites zeggen ook zoiets, maar dit is de meest uitgebreide uitleg. Hoewel ik niet alles heb gelezen ~ in de link staat het nog veel uitgebreider.

LW 09-03-2011 16:55

Wow oke dat is duidelijk. En toch ben ik benieuwd of het woord misschien toch nog een keer oud Nederlands gaat worden. En dat het dus in de toekomst jufvrouw word.

Em. 09-03-2011 18:55

Vast wel. Dat oud-Nederlands gedeelte tenminste. Of het ook precies jufvrouw wordt valt niet met zekerheid te zeggen, maar dat zou best kunnen. Het kan ook dat het hele 'frouw' gedeelte gewoon wegvalt en het gewoon 'juf' wordt. Ik gebruikt het woord juffrouw zelf namelijk praktisch nooit, omdat ik altijd wel 'juf' zei (en de betekenis van ongetrouwde vrouw verouderd is).

LW 09-03-2011 19:34

Naja juffrouw/juf vind ik eigenlijk een beetje basisschool idee, zelf zeg ik dan ook meestal mevrouw.

Em. 09-03-2011 20:03

Voor mij is een juffrouw dan ook een juf, en een juf is een docente op de basisschool. :P

LW 09-03-2011 20:16

Nouja mijn basisschool kindertjes noemen bij dus altijd juf Lola, vandaar haha!

Andijvie 11-03-2011 09:16

En dan hanteren sommige bedrijven nog 'mejuffrouw' voor ongetrouwde vrouwen. Dat vond ik altijd een heel gek woord vroeger :D

Maar of die spelling ooit gaat veranderen ligt helemaal aan de Taalunie. Je spreekt het in ieder geval uit als 'juffvrouw', met een stemloze 'f' dus, maar qua spelling is 'jufvrouw' inderdaad misschien logischer. (Je spreekt 'tandpasta' vaak ook uit als 'tampasta' en toch schrijven we braaf 'tandpasta', dus waarom niet 'jufvrouw'?)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:14.