![]() |
Slaapprobleem
Hoi,
Ik kan erg lastig slapen, lig de hele nacht te woelen en wordt vaak wakker 'snachts. Ik ga meestal rond half 10 naar bed, dan slaap ik om ongeveer half 11of 11 uur, en moet om half 7 weer opstaan... Inslapen lukt me over het algemeen wel... Binnenkort krijg ik oordopjes, dus die wil ik ' snachts ook dragen(al vind ik dat best wel link want dan hoor ik de rookmelder ofzo ook niet:S), een ballendeken zijn we thuis nog niet over uit, omdat die best wat kosten. Heeft iemand anders nog tips?? |
Ballendeken kende ik nog niet. :D
Heb je ADHD of een ander iets waarbij zo'n deken theoretisch nuttig zou zijn? Ben je ook echt moe als je gaat slapen, of is het meer dat je op een bepaalde tijd naar bed gaat, moe of niet? En natuurlijk: Ben je hiermee ooit naar de huisarts gegaan? Die kan je misschien advies geven, of des noods een slaaponderzoek aanraden. |
Holy crap die dingen zijn duur :| Maar lijkt me stiekem wel lekker slapen, eigenlijk. :bloos:
|
ja ik heb autisme, en daar komen de slaapproblemen dus door...
dat is wat de huisarts waarschijnlijk ook zal zeggen... als ik ga slapen ben ik meestal wel moe ja, maar vaak wordt ik ook gewoon moe wakker... |
Zo'n deken ziet er veelbelovend uit, maar ik zou het wel eerst uittesten voordat je zo'n bedrag uitgeeft. Andere optie is om er zelf een versie van te maken, zoals deze persoon gedaan heeft.
|
een rookmelder hoor je écht wel dwars door oordopjes heen. Dat geluid heeft zo'n hoge frequentie dat die dopjes dat niet blokken.
Overigens moet je je oordopjes niet 24/7 gaan dragen, want daar kun je irritatie van je gehoorgang door krijgen (met name jeuk) |
@Pluis, aah das mooi...
|
Voordat je gaat slapen, moet je iets 'rustgevends' doen. Lees een boek of neem een goeie douche. Door tv-kijken of achter de computer zitten is er teveel fel licht waardoor je lichaam zich minder goed kan voorbereiden op het slapen.
|
Voor je gaat slapen nog een korte wandeling buiten maken
geen cola/cafeine |
Ik heb dat oook ;(
zo kut ;x |
Ik drink sowieso te weinig,en als ik dat doe is t bijna altijd ranja en soms dubbelfris of sinas zonder prik dus daar kan het bijna niet aan liggen...
|
Je bent veertien, toch? Het is best normaal op jouw leeftijd (en ouder dan dat) om moeilijk vóór half elf, elf uur in slaap te komen. Nadeel is alleen dat je nu nog wel meer slaap nodig hebt dan een volwassene. Ik ben er eigenlijk wel voor om middelbare scholen om negen uur te laten beginnen in plaats van om acht uur :D. Maargoed, dat je niet meteen in slaap valt als je om half tien naar bed gaat, is dus wel normaal. Als je eerder of later naar bed gaat val je waarschijnlijk alsnog rond half elf in slaap.
Voor het wakker worden zou je inderdaad kunnen proberen om oordopjes te dragen. Ook omdat jij door je autisme waarschijnlijk wat gevoeliger bent voor prikkels zoals geluid. Veel mensen worden ook 's nachts wakker als ze piekerend in slaap vallen en daardoor onrustig dromen. Dat kun je voorkomen door 's avonds je zorgen op te schrijven, niet op een emotionele manier zoals in het LjH-topic, maar gewoon puntsgewijs, en als je een plan hebt om er iets aan te doen zet je dat er meteen bij. Of als je piekert omdat je de volgende dag zo veel moet doen, dan maak je een lijstje van wat je de volgende dag allemaal gaat doen. De zorgen zitten dan als het ware op het papier en daardoor niet in je hoofd. En dan zijn er nog algemene slaapregels die voor iedereen goed kunnen werken: - drie uur voor het slapen geen cafeïne nemen (geen koffie, thee, cola, sterke chocola), cafeïne maakt onrustig - twee uur voor het slapen geen dingen doen waarmee je adrenaline opwekt, zoals dansen, sporten of een heel actief computerspel spelen, adrenaline maakt ook onrustig - één uur voor het slapen geen dingen doen waarbij je in licht kijkt, zoals tv-kijken of computeren, fel licht zorgt ervoor dat je hersenen zich instellen op 'dag' in plaats van op 'nacht' - één uur voor het slapen gaan geen heel zoute dingen eten zoals soep, chips of drop; dit geeft een piek in je bloeddruk en daarvoor val je moeilijker in slaap - elke dag op ongeveer dezelfde tijd naar bed gaan, en in het weekend hier maximaal 2 uur van afwijken - een vast ritueel aanhouden voor je gaat slapen, dat hoeft niets raars te zijn, maar bijvoorbeeld elke avond rustig en in dezelfde volgorde tandenpoetsen, gezicht wassen en kleren voor de volgende dag uitzoeken is ook een ritueel. Dit kan bij jou extra belangrijk zijn door je autisme. |
@Sarah, Thanx!!(Y)
Aan jou reactie heb ik echt veel gehad!! Ik val idd regelmatig(of zelfs bijna altijd)piekerend in slaap, en ben idd veel gevoeliger voor geluid... Dat van dat opschrijven wat ik de volgende dag nog moet doen zal ik eens gaan proberen!! Een vast ritueel voor ik ga slapen heb ik wel ongeveer, maar niet echt 100%... En dat je geen zoute dingen meer moest eten wist ik ook niet:p Meestal als ik nu niet kan slapen ga ik met mn mobiel forummen(ja ik weet, heel slecht om te computeren voordat je gaat slapen)en ik merk dat mn ogen dan vaak wel moe worden en dichtvallen, maar soms gebeurt dat ook weer totaal niet... Maar dat kan ik nu dus mss veranderen in gewoon dingen op papier schrijven... Verder was ik volgens mij vergeten te vermelden dat ik totaal geen conditie heb, en dus wel altijd heel erg moe ben maar niet in slaap kan vallen.... |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:28. |