![]() |
Straf
Na hoeveel jaar vervalt je strafblad? Of is het blijvend?
Als je 10 dagen voor (sieraden)diefstal in de gevangenis hebt gezeten. |
volgens mij is blijvend. Weet niet zeker
|
Ligt er ook aan of je volwassen was toen je het deed. Als minderjarige vervalt het wel geloof ik bij minder ernstige delicten na zoveel jaar geen delict gepleegd te hebben. Maar precies weet ik het ook niet.
|
Citaat:
Citaat:
officieel 20-30 jaar voor diefstal, echter in de praktijk verdwijn je nooit uit de justitiële documentatie. |
Blijvend, maar je krijg wel een verklaring van goed gedrag over 10 jaar ofzo..
|
Citaat:
|
Volwassen is boven de 18 neem ik aan? of 21/23 jaar?
En geld het ook als je eigenlijk een taakstraf/boetekreeg, maar die ontlopen hebt waardoor je alsnog 10 dagen in de gevangenis zat. 20-30 jaar niet overdreven voor een paar oorbellen stelen? |
Zoals ik hierboven al zei: elke keer dat je een verklaring omtrent gedrag (VOG) aanvraagt, zal gekeken worden naar je justitiele documentatie. Daar staat nu bij jou dus in dat je een keer veroordeeld bent voor diefstal. Afhankelijk van het doel waarvoor de VOG wordt aangevraagd kan dat wel of niet aan de afgifte van de VOG in de weg staan.
Praktijkervaring heb ik hier niet mee, maar ik kan me niet voorstellen dat een eenmalige veroordeling voor diefstal in veel gevallen aan het afgeven van een VOG in de weg staat. Zeker niet als er tussen het aanvragen van de VOG en de veroordeling een lange periode zit. Er zijn waarschijnlijk ook beleidsregels opgesteld die betrekking hebben op deze materie, je zou daar even naar op zoek kunnen gaan. EDIT: Ik heb de beleidsregels gevonden. Als je even de moeite neemt om het door te nemen weet al wat beter waar je aan toe bent. |
Citaat:
Citaat:
Houdt er rekening mee in het kiezen van je opleiding en beroep. Met diefstal op je strafblad zullen bepaalde financiële posities voortaan uitgesloten zijn. Hoe hoger de functie hoe waarschijnlijker dat je er met een strafblad niet in komt. |
Citaat:
Citaat:
Bovendien hebben ze voor een lange registratie gekozen om zicht te krijgen op veelplegers. Als jij ooit is 'iets kleins' hebt gedaan zullen ze je dat over 10 jaar nog nauwelijks echt aanrekenen voor een rechtbank, maar is het 3 keer gebeurt wordt het een ander verhaal en worden dossiers eerder direct toegekend met de maximale straf. |
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:27. |