![]() |
vet in chips
hoi,
Ik moet de hoeveelheid vet in chips bepalen. ik vind wel een paar methoden, maar welke is het makkelijkste? en met welk oplosmiddel kun je dan het beste het vet oplossen? wasbenzine zoals ergens in mijn scheikundeboek staat of toch iets anders? het is voor 4 vmbo PTA, en moet tijdens de les kunnen. |
Hoii daar
Euh de beste methode hiervoor is de Soxhlet methode (solventextractie), Het principe ken je mss ? of kan je hier nalezen: http://www.oxbo.nl/chemie/scheidings...xtractie-1.htm Het beste gebruikte solvent is hexaan hiervoor, wasbenzine zou'k minder gebruiken doordat dit een lager ontvlammingspunt heeft dan hexaan. Met andere woorden hexaan is veiliger. :) Mvg |
Citaat:
Wasbenzine = octaan octaan heeft meer koolstofatomen dan hexaan en heeft dus een hoger kookpunt en dus waarschijnlijk ook een hoger vlampunt. Weet je het zeker? |
99% :)
Octaan bevat inderdaad een hoger kookpunt, eentje van +120°C, hierdoor is het niet meer een geschikt solvent om een extractiemethode uit te voeren. Hexaan daarentegen heeft een kookpunt van 70°C ongeveer en is nog vrij gemakkelijk uit te voeren. Verder wasbenzine is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15. |