Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Rijles op je zestiende (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1829279)

ganralph 15-03-2011 22:29

Rijles op je zestiende

Citaat:

Jongeren kunnen vanaf november al beginnen met hun rijlessen als ze 16,5 jaar zijn.

Slagen ze voor hun theorie- en praktijkexamen, dan mogen ze vanaf hun 17de onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op. Dat heeft verkeersminister Schultz van Haegen gezegd in de Tweede Kamer. Door ze vroeger te laten beginnen hebben jongeren op het moment dat ze alleen mogen rijden al wat rijervaring.
Bron en meer op RTLNieuws.nl

Een goed plan of niet?

En voor de jongeren onder jullie: denk je dat je hier gebruik van gaat maken? Of neem je bijvoorbeeld liever een scooter (of blijf je gewoon fietsen)?

Spoonie 15-03-2011 22:46

Er is wat van te vinden, maar de gemiddelde 16-jarige kan nog niet eens fatsoenlijk verantwoording nemen voor school, gedrag of financiële zaken. Daarbij zou het examineringsmodel voor je rijbewijs ook gewoon moeten worden aangepast. Doe maar iets van 4 of 5 examen of terugkom dagen wanneer je pas echt je papiertje krijgt. Ja dat kost wat, maar daarmee haal je het aantal verkeersslachtoffers veel verder omlaag en voorkom je dat mensen zaken geleerde vaardigheden door automatisme of gedrag afleren. Zo kun je veel gemakkelijker corrigerend optreden tegen het bepaalde soort automobilist wat verantwoordelijk is voor een groot aantal ongelukken in de eerste jaren dat ze op de weg bevinden.

Alpha_Omega 15-03-2011 22:58

Zodra scholieren een keer richting leren aangeven op de fiets kan dit plan misschien worden ingevoerd, tot die tijd ben ik zwaar tegen.

(Je moet eens opletten hoe weinig mensen op de fiets richting aangeven; of als automobilist richting aangeven als er alleen fietsers als medeweggebruikers aanwezig zijn.)

MiBe 16-03-2011 01:23

Wanneer ze alleen op de weg zouden moeten ben ik het met Alpha_Omega eens, dan is het een slecht plan. Hier is het echter het geval dat ze tot hun 18de alsnog slechts onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op mogen. Ik heb een half jaar in Zweden gewoond en daar is zo'n systeem er al tijden. Eerst doen ze rijervaring op met de papa of mama ernaast (die minimaal 5 jaar in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs) waardoor ze wennen aan het fatsoenlijk gedragen in het verkeer (mits de ouders hun verantwoording nemen). Jong geleerd is oud gedaan, op het moment dat ze 18 zijn en voor het eerst alleen de weg op gaan zijn ze al veel meer aan het verkeer gewend.

deadlock 16-03-2011 06:36

Ik vind het helemaal geen slecht idee dat ze begeleid mogen rijden. Zo doen ze meer ervaring op voordat ze losgelaten in hun eentje losgelaten worden (y)

Vogelvrij 16-03-2011 09:33

Ik vind het een slecht plan. Als je ervoor wilt zorgen dat jongeren meer ervaring krijgen voordat ze in hun eentje mogen rijden, dan kun je beter invoeren dat ze vanaf hun achttiende mogen lessen en pas vanaf hun twintigste alleen mogen rijden. Zestien is echt veel te jong en bovendien vind ik dat het sowieso ontmoedigd moet worden dat jongeren auto's kopen. Laat ze lekker fietsen/ met de trein gaan.

martijn1985 16-03-2011 12:37

@vogelvrij: met een rijbewijs heb je niet ook al de financiële mogelijkheden om een auto te kopen.

En wat betreft het hand uitsteken, ik ben dat pas echt consequent gaan doen toen ik rijles had, dus ik denk eerder dat jongeren dan juist beter gaan fietsen.

Er zijn inderdaad zat landen waar je al eerder an 18 jaar (onder begeleiding) mag autorijden, dus ik zie het best zitten.

Vogelvrij 16-03-2011 12:52

Dat snap ik, maar als je geen rijbewijs hebt, zul je sowieso ook geen auto kopen, nietwaar?

deadlock 16-03-2011 13:24

Citaat:

Vogelvrij schreef: (Bericht 31445403)
Ik vind het een slecht plan. Als je ervoor wilt zorgen dat jongeren meer ervaring krijgen voordat ze in hun eentje mogen rijden, dan kun je beter invoeren dat ze vanaf hun achttiende mogen lessen en pas vanaf hun twintigste alleen mogen rijden. Zestien is echt veel te jong en bovendien vind ik dat het sowieso ontmoedigd moet worden dat jongeren auto's kopen. Laat ze lekker fietsen/ met de trein gaan.

Hoe kan het dat het in Duitsland en de V.S. wel werkt?

Vogelvrij 16-03-2011 13:32

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 31445908)

Geen idee. Ik vraag me dat inderdaad wel af, hoe het kan dat mensen in de V.S. zo weinig moeite hoeven te doen voor hun rijbewijs en toch niet allemaal massaal verongelukken, of dat ouders hun kinderen in België lesgeven en dat dat blijkbaar goed gaat. Zou het verkeer in Nederland dan zo druk zijn, of zouden er daar toch meer ongevallen plaatsvinden? Ik weet het niet, heb geen bronnen, wel deze link gevonden: http://www.autofans.be/content/belgi...rsslachtoffers

en: http://www.gva.be/archief/guid/aanta...5-c14c56429198

Daaruit blijkt dat juist Nederland het goed doet. Het lijkt me dat we dat willen behouden.

T_ID 16-03-2011 14:31

Ik denk dat het een grote fout is om dat te doen. Veel 18-jarigen zijn al niet volwassen genoeg om te kunnen rijden, laat staan als je de leeftijdsgrens nog verder gaat verlagen.

Hoe ga je afdwingen dat die ervaren bestuurder ook echt iets bijdraagt? Ik denk eerder dat je dan Belgische toestanden krijgen. Wegpiraten die nauwelijks kunnen rijden, en een tot het dak gestresste vader ernaast die geen dubbele bediening heeft.
Citaat:

Daar zijn de wegen grotendeels een stuk minder druk. En desondanks heeft de VS een aanmerkelijk hoger relatief aantal verkeersdoden.
Citaat:

Alpha_Omega schreef: (Bericht 31445026)
Zodra scholieren een keer richting leren aangeven op de fiets kan dit plan misschien worden ingevoerd, tot die tijd ben ik zwaar tegen.

Wat is dat nu weer voor onzinredenatie? In een aantal kenmerkgroepen waar jij toe behoort kan ik vast ook wel wat wegpiraten vinden.

Maar da's toch geen argument waarom jij geen rijbewijs zou mogen hebben?

Lusi 16-03-2011 14:41

Ik zie de toegevoegde waarde er niet zo van, eigenlijk. En ik weet dat dat een slecht argument is, maar waarom zou je je een hoop extra zaken op de hals halen, extra risico lopen, terwijl het in mijn ogen helemaal niet zo nodig is mensen íetsje eerder de weg op te laten (in auto ;)). Ik heb er geen verstand van, maar het Amerikaanse systeem staat me niet zo aan en nú al maken jonge automobilisten veel meer ongelukken/schade.

deadlock 16-03-2011 15:08

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31446082)
Daar zijn de wegen grotendeels een stuk minder druk. En desondanks heeft de VS een aanmerkelijk hoger relatief aantal verkeersdoden.

Ja, maar het verschil wordt alweer kleiner als je kijkt naar het aantal verkeersdoden per gereden kilometer geloof ik. Lucky Luciano had hier een half jaar geleden nog cijfers over gepost, of misschien was het iemand anders. Ik zal ze eens opzoeken.

Desalniettemin denk ik dat we het prima enkele jaren kunnen proberen en als er een significant probleem blijkt te zijn dan kan het altijd nog teruggedraaid worden... Vergeet niet dat die jongeren ook echt al een rijbewijs moeten hebben voordat ze onder begeleiding mogen rijden.

Duckdoggy 16-03-2011 15:13

Dit was bij het artikel op de voorpagina mijn reactie:bloos:

Ik betwijfel het effect van deze regel....
mensen van 16,5 hebben vaak nog lang niet voldoende geld gespaard om rijlessen te kunnen betalen(en nee, niet iedereen krijgt het van zn ouders :nono: )
Daarbij komt dat ik denk dat er lang niet voldoende jongeren iemand hebben om naast een ervaren bestuurder te zitten als ze rijden...
zelfs niet als daar die straffen op staan...

Het enigste voordeel wat ik hier dan van zie is dat er dan ws veel jongeren zijn die geen scooter of brommer aanschaffen, en dat maakt het fietspad ws wat veiliger...

MiBe 16-03-2011 16:45

Citaat:

In de VS mogen ze ook alleen de weg op onder de 18 waardoor het geen representatieve vergelijking is. In Duitsland en Zweden is dat wel het geval.

Ik denk dat juist daar het grote verschil in zit. Zodra je een 16-jarige alleen de weg op laat krijg je hetzelfde gedonder als je nu met al die brommertjes hebt, ze willen stoer doen en zo hard mogelijk rijden. Zet er een ouder naast die ze in bedwang houdt en je bereikt een stuk meer.

Joostje 16-03-2011 17:29

heeft iemand cijfers voor Zweden, dat klinkt wel als goed vergelijkingsmateriaal.

MiBe 16-03-2011 17:48

Zweden is 11x zo groot als Nederland en heeft maar 9 miljoen inwoners, de wegen zijn dus veel minder druk dan hier waardoor het ook lastig wordt ze op dat punt met elkaar te vergelijken.

Joostje 16-03-2011 17:49

Da's ook zo, maar de meeste Zweden wonen toch in een klein stukje?

deadlock 16-03-2011 18:22

Citaat:

MiBe schreef: (Bericht 31446654)
Zweden is 11x zo groot als Nederland en heeft maar 9 miljoen inwoners, de wegen zijn dus veel minder druk dan hier waardoor het ook lastig wordt ze op dat punt met elkaar te vergelijken.

En de weersomstandigheden zijn ook een beetje anders.

Schrödinger 16-03-2011 19:16

Citaat:

In welk opzicht "werkt" het?

Schrödinger 16-03-2011 19:17

Citaat:

Dat komt grotendeels doordat Amerikanen meer rijden. Per gereden kilometer is het ongeveer hetzelfde.

LauraJansen 16-03-2011 19:45

Ik denk dat deze maatregel meer nadelen met zich mee neemt dan voordelen. Ik zit zie het al helemaal voor me: op school garages in plaats van fietserek(hok):p.

Duckdoggy 16-03-2011 20:28

Haha ja idd:P
Mijn gemeente zal er vast wel blij mee zijn dat de parkeerautomaten meer geld opleveren
En de politie komt vast sneller aan zn verplicht aantal bonnen

Zo zie je maar weer,den haag doet alles het liefst zo dat het voordelen voor ze heeft

MiBe 16-03-2011 23:12

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 31446785)
En de weersomstandigheden zijn ook een beetje anders.

Jep, al denk ik niet dat daardoor het aantal ongelukken stijgt. In Nederland zijn we het niet gewend en gaat het gloeiend fout als er een keer wat ijzel ligt. In Zweden zijn ze er wel aan gewend, weten ze beter hoe ze ermee om moeten gaan en zijn de auto's beter voorbereid (minimaal winterbanden verplicht, al gebruiken veel mensen zelfs spijkerbanden die in Nederland illegaal zijn).

Citaat:

LauraJansen schreef: (Bericht 31447142)
Ik zit zie het al helemaal voor me: op school garages in plaats van fietserek(hok):p.

Net of een 16-jarige scholier een auto kan betalen, laat staan dat de ouders iedere dag mee naar school gaan (begeleiding is tot 18 immers verplicht).

Daboman 19-03-2011 18:44

Ik vraag me af waar een 17-jarige een auto voor nodig heeft? Ik heb er an sich niet zoveel op tegen, dat ene jaar zal ook weinig uitmaken. Maar de meerwaarde zie ik niet.

ganralph 19-03-2011 18:51

Citaat:

Daboman schreef: (Bericht 31454122)
Ik vraag me af waar een 17-jarige een auto voor nodig heeft? Ik heb er an sich niet zoveel op tegen, dat ene jaar zal ook weinig uitmaken. Maar de meerwaarde zie ik niet.

Volgens mij gaat het er in dit voorstel vooral om dat jongeren zo meer rij-uren/ervaring opdoen voordat ze zelfstandig de weg op mogen. Het is dus niet zo dat een 17-jarige alleen met de auto naar school kan o.i.d.

hookee 19-03-2011 20:36

Betekent nu dat er een veel grotere tijd zit tussen examen en mogen rijden. Als papa z'n auto niet wil laten besturen door zijn zoon (want er zit nog steeds geen rempedalen aan de kant van de bijrijder) wordt het er eigenlijk alleen maar gevaarlijker op.
De verantwoordelijkheid wordt nu dus bij de ouders gelegd om de rijvaardigheid na de lessen op peil te houden.
Ik zie voordelen voor één geval, maar nadelen voor de ander.
Lijkt me handig vóór de lessen eerst met pa of moe te praten.

sunny-boy 21-03-2011 06:15

En dan moeten ze rijden met een ervaren driver er naast. Jjaaaaaaa geloof je het zelf?je kan verwachten dat er veel zijn die dat niet doen.. Of zie ik dat verkeerd?

Schrödinger 21-03-2011 11:24

Citaat:

sunny-boy schreef: (Bericht 31458371)
En dan moeten ze rijden met een ervaren driver er naast. Jjaaaaaaa geloof je het zelf?je kan verwachten dat er veel zijn die dat niet doen.. Of zie ik dat verkeerd?

Dat is dan natuurlijk een overtreding, net zoals rijden zonder rijbewijs.

Rationeel 21-03-2011 11:46

ik weet nog niet goed wat ik er van moet vinden, maar één ding spreekt me heel erg aan. waarschijnlijk zal dat jonge grut de scooter skippen en liever gaan sparen voor het rijbewijs. scootergrut (n) :o

Onait Sirch 28-03-2011 14:31

Pfft, ik weet het niet. Klinkt niet al te slecht, het idee. Maar ja, als je geen rijervaring opdoet in die tijd, heeft het weinig nut.
Citaat:

MiBe schreef: (Bericht 31448018)
Net of een 16-jarige scholier een auto kan betalen, laat staan dat de ouders iedere dag mee naar school gaan (begeleiding is tot 18 immers verplicht).

En dan zelf lopend naar huis/werk. :')

Willem1000 28-03-2011 16:56

Kinderen al rijlessen geven terwijl ze niet eens verantwoordelijkheid hebben? het kan steeds erger in dit land der beterweters.

Duckdoggy 29-03-2011 07:24

T Kabinet moet toch bezuinigen??
Maar geld voor dit soort projecten waarvan ze vantevoren al weten dat het een grote flop wordt hebben ze blijkbaar wel....
Alle opleidingen enzo worden duurder, maar dat geld gaat blijkbaar naar zoiets stoms...

MiBe 29-03-2011 10:28

En waarom zou dit de overheid zoveel meer kosten?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.