![]() |
Boekhouden Nieuwe vraag
Hoi! Kan iemand mij ff helpen?:bloos:
Je krijgt een bankafschrift. Er staat het volgende: Vorig saldo -/DEBET €5000,- Nieuw Saldo -/DEBET €6000,- Boekdatum= 1-1-2011 Omschrijving= Belastingdienst loonheffing Bedrag af (debet)= €1000,- Hoe zet ik dit in een journaalpost? Bank aan loonheffing belastingdienst ? En wat betekent eigenlijk ' -/DEBET' en +/CREDIT Alvast tnkx! |
Debet en credit geeft aan als het om een schuld of een bezit gaat, denk maar aan debiteuren en crediteuren.. echter bij een bank werkt het net andersom op de afschriften, dus een credit saldo op de bank geeft aan dat jij een positief saldo op je rekening hebt en bij een debet saldo heb jij een negatief saldo... logica hierachter is dat als jij een positief saldo op je bank hebt, heeft de bank geld van jouw geleend en dat is dus een credit saldo voor de bank.
In de opgave moet de belasting betaald worden, dus de journaalpost wordt als volgt: te betalen loonheffing aan bank Beide mutaties zijn bij deze boeking aan de credit zijde van de balans aangezien de bank al een debet saldo heeft, jij hebt een schuld aan de bank en deze wordt €1000 groter want je hebt je belastingen betaald. |
Dankje! Heb er zeker wat aan gehad!
Je zult mij wel vaker tegenkomen hier betreft dit onderwerp |
Citaat:
Overboeking van rekening 200 kruisposten Omzet excl. btw: 100.000 Btw : 19.000 Totaal : 119.000 Je doet dan toch: 200 kruisposten aan opbrengsten aan verschuldigde omzetbelasting |
Nee, je hebt hier 2 verschillende gebeurtenissen... enerzijds een overboeking van kas naar bank (of andersom) en een verkoop boeking... de post kruisposten gebruik je alleen als je geld van de bank naar kas boekt of andersom van kas naar de bank.. gewoon uit je hoofd leren dat je nooit direct een boeking kas aan bank mag boeken maar het via de kruisposten moet laten lopen... in journaalposten krijg je dan (bij kas naar bank):
kruisposten aan kas bank aan kruisposten Voor de verkoopboeking doe je 2 boekingen, eentje voor de verkoop en eentje om de voorraad te laten afnemen Debiteuren aan te betalen BTW aan opbrengst verkopen Inkoopwaarde verkopen aan voorraad |
Dankje maar heb het zelf nagekeken en op het boek stond dit als antwoord:s:
kruisposten aan opbrengst verkopen aan te betalen btw |
Echt onzin, kruisposten is een tussenrekening en daar ga je dus geen vorderingen/inkomsten op boeken zoals die ontstaan die een verkoop
|
Tja ik weet het ook niet...Eind van het jaar doe ik examen boekhouden dus wat moet ik nou als 'goed' aannemen? Jouw antwoord of wat er in het antwoordenboek stond?
Wat jij zegt klinkt wel erg logisch... |
ik zou zeggen vraag het ook even aan je docent
|
Waar boek inkomstenbelasting? Prive toch?
|
dat boek je niet, inkomstenbelasting heeft niks met een onderneming te maken, loonbelasting daarentegen weer wel :P
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:55. |