Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Garantie en vervanging bij reparatie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1830116)

Martiņo 25-03-2011 13:00

Garantie en vervanging bij reparatie
 
In november 2010 heb ik oortjes voor mijn telefoon/mp3-speler gekocht bij een elektronicawinkel. Na 2 maanden heb ik ze teruggebracht omdat het geluid opeens heel slecht werd. Dat viel uiteraard onder de garantie, dus ze zijn teruggestuurd naar de fabrikant, en na twee weken werd ik gebeld dat ik een nieuw exemplaar kreeg. Tijdens die twee weken kreeg ik van de winkel een vervangend setje mee.

Helaas vertoont het nieuwe exemplaar nu dezelfde problemen. Direct terug naar de winkel, en helaas weer twee weken wachten. Deze keer kreeg ik geen vervangend setje tijdens het wachten. Toen ik vroeg hoe het met de garantie zat, zei de verkoper dat de garantie blijft uitgaan van de oorspronkelijke aanschafdatum. Mijn vragen zijn nu:
- Is de winkel niet verplicht om een vervangend exemplaar te verschaffen tijdens reparatie? Nu zit ik twee weken zonder oortjes.
- Hoe zit het nu met de garantie? Blijft de oorspronkelijke aanschafdatum gelden? Het betreft wel een nieuw setje dat het niet doet, dat ik pas na twee maanden had.
- Als de oortjes na twee maanden weer kapot gaan, kan ik dan mijn geld terug vragen?

T_ID 25-03-2011 18:14

Er is een beding dat je van een product een redelijke levensduur mag verwachten. Dat is niet afhankelijk van de aanschafdatum.

Als de verkoper (met de producent heb jij helemaal niets te maken) meermalen niet in staat is gebreken te verhelpen of een degelijk product te leveren, dan kan je op basis daarvan de koop ontbinden.
Als deze oortjes (de 3e set) wederom stuk gaan heb je een goede grond om de koop te ontbinden omdat de winkel niet in staat bleek een degelijk product te leveren. Je hebt dan recht op volledige teruggave van het aankoopbedrag, in cash, en je hoeft geen tegoedbon in plaats daarvan te accepteren.

Martiņo 26-03-2011 14:15

En een leensetje? Is dat verplicht of alleen extra service?

Lucky Luciano 26-03-2011 15:49

Citaat:

Martiņo schreef: (Bericht 31471684)

- Is de winkel niet verplicht om een vervangend exemplaar te verschaffen tijdens reparatie? Nu zit ik twee weken zonder oortjes.

Nee dat is niet verplicht. Een reparatie mag geen ernstige overlast geven, maar 2 weken is heel schappelijk. Stel dat het nu 2 maanden was, dan was een vervangend setje op z'n plaatst geweest.
Citaat:

- Hoe zit het nu met de garantie? Blijft de oorspronkelijke aanschafdatum gelden? Het betreft wel een nieuw setje dat het niet doet, dat ik pas na twee maanden had.
Ja het blijft de oorspronkelijke garantie. Immers op dat moment is de overeenkomst gesloten. Je hebt recht op een deugdelijk product vanaf die datum. Het is niet zo dat je bij een nieuw product ook weer de volle garantie krijgt. Dat zou onredelijk zijn.
Citaat:

- Als de oortjes na twee maanden weer kapot gaan, kan ik dan mijn geld terug vragen?
Ja dat lijkt mij wel. Je hebt dan 3 maal nieuwe oordopjes gekregen maar kennelijk functioneren deze erg slecht. Je kan dan de koop ontbinden omdat je de verkoper meerdere malen de kans hebt geboden een deugdelijk product af te leveren, maar hij hier niet aan heeft voldaan.

Martiņo 26-03-2011 16:53

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 31472496)
Er is een beding dat je van een product een redelijke levensduur mag verwachten. Dat is niet afhankelijk van de aanschafdatum.

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 31474275)
Ja het blijft de oorspronkelijke garantie. Immers op dat moment is de overeenkomst gesloten. Je hebt recht op een deugdelijk product vanaf die datum. Het is niet zo dat je bij een nieuw product ook weer de volle garantie krijgt. Dat zou onredelijk zijn.

Ach, jullie spreken elkaar tegen! Wie heeft er nu gelijk?

Lucky Luciano 26-03-2011 17:03

Citaat:

Martiņo schreef: (Bericht 31474661)
Ach, jullie spreken elkaar tegen! Wie heeft er nu gelijk?

Ik.
Het gaat om de overeenkomst. Jij koopt iets en daar krijg je iets voor terug. Het is onredelijk dat de garantie steeds opnieuw zou ingaan als je een vervangend product koopt. Immers je zou dan na een jaar weer opnieuw een heel nieuw product kunnen krijgen, terwijl je daar niet voor betaald hebt.
Je mag inderdaad een redelijk levensduur verwachten, maar dat gaat puur om het gebruik voor het product. Dus je kan bijvoorbeeld 3 jaar een laptop gebruiken. Mocht je laptop na een jaar stuk gaan en je krijgt een nieuwe, dan is het onredelijk als je dan weer opnieuw 3 jaar je laptop mag gebruiken. Dat zou er op neerkomen dat je een jaar de laptop gratis hebt kunnen gebruiken.

Mar_TFD 26-03-2011 17:14

Ik ben het eens met LL.

T_ID 27-03-2011 11:42

Citaat:

Martiņo schreef: (Bericht 31474661)
Ach, jullie spreken elkaar tegen! Wie heeft er nu gelijk?

LL heeft een punt, maar vergeet wel dat er hier sprake is van een product met een gebrek, hoe je de levensduur ook meet. Volgens mij kunnen onze conclusies.

Een leensetje lijkt me tricky. Enerzijds is de winkel niet verplicht jou iets te lenen, anderzijds heb jij recht op een functionerend product, en is het moeten missen voor reparatie al een gift van jouw kant.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.