![]() |
Stempelautomaten in de tram
Hallo iedereen! Ik heb even een vraagje, namelijk is het waar dat stempelautomaten tijdelijk worden geblokkeerd net voordat de deuren van de tram opengaan?
Laatst op school zei iemand namelijk hoe makkelijk het wel niet is om zwart te rijden in de tram nu er nog een stempelkaart is: je moet volgens haar gewoon dicht bij het automaat blijven, en op elk perron kijken of er controleurs staan en zo ja, dan gauw stempelen voordat ze binnen komen. Als ze er de hele rit niet stonden, heb je dus gewoon kunnen reizen zonder te stempelen. Dus ik legde het thuis voor aan mijn ouders, maar die zeiden allebei dat de conducteur de automaten elke keer blokkeert net voordat de tram stopt, om het op deze manier omzeilen van controleurs juist te voorkomen. Ik vind het nogal sterk en omslachtig klinken, dus ik wou even weten of het waar was. Ik heb trouwens geen slechte bedoelingen hoor, ik durf niet zwart te rijden vanwege een boete en een strafblad :D |
Hoe het met die stempelautomaten zit weet ik niet maar met de in/uitcheckapparaten in de tram is het wel waar wat je zegt. Als er dan een controleploeg staat bij de halte worden de apparaten tijdelijk uitgeschakeld zodat je niet alsnog kan inchecken als je dat nog niet gedaan had.
|
Dat is met de stempelautomaten niet het geval!
|
Ah okee, bedankt beiden!
|
Citaat:
|
In Rotterdam, lang geleden toen ze nog stempelautomaten hadden, werd dat wel gedaan (in ieder geval bij controle). Dan kon je niet meer stempelen als er controleurs instapten. Hoe dat zit/zat met andere steden weet ik niet.
|
Maar dan kunnen ze toch gewoon zien dat je daar pas hebt gestempeld? Zeker als je net een zonegrens over bent geweest kunnen ze meteen zien dat het onmogelijk is dat je dat nummer in je stempel hebt, dan had je namelijk samen met de controleurs op het perron moeten staan. Of werkt het stempelen in elke stad anders? Hier staat er de tijd, weeknummer, dag, stempelnummer en zonenummer op.
|
Tijdstip is per kwartier, dus dat zegt weinig. En de controleurs hoeven niet op een zonegrens te controleren. :P
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15. |