![]() |
PWS "Buizenpost" (inspiratie?)
Heey,
Na lang werken is ons profielwerkstuk af. We hebben een buizenpostsysteem (op schaal) gebouwd, waardoor bijv. medicijnen door een ziekenhuis heen geschoten kunnen worden. (ja we weten dat het al bestaat, maar we hadden gewoon zin om het te bouwen) En ik dacht, misschien vinden jullie het leuk om het filmpje van een demonstratie ervan te bekijken, voor degene die volgend jaar een profielwerkstuk moeten bouwen (ter inspiratie). Het is overigens HAVO-niveau. De wissels werken op luchtdruk, en alles wordt via de computer (d.m.v. Velleman K8055 bordje + door mij geschreven programma) aangestuurd. Wat vinden jullie ervan? :) |
Woah dat is geweldig :D
Ik vind het heel knap dat je zoiets hebt kunnen maken |
Citaat:
Ik heb het overigens gelukkig niet alleen hoeven maken :p Mijn PWS-partner heeft zich wat meer met het bouwen bezig gehouden, ik wat meer met het programmeren... |
Was het programmeren moeilijk?
Of kan je zoiets wel met de standaard middelbareschool kennis alles wel maken? |
Citaat:
Maar toch, ervoor zorgen dat dat ook op het juiste moment gebeurd blijft misschien voor de gemiddelde middelbare scholier wat lastig. Ik denk dan ook dat de standaard scholier de basis van een dergelijk systeem zou kunnen leggen, maar het niet zo uitgebreid als dat van ons zou kunnen maken (met bijv. sensoren die hem automatisch uitzetten, route berekening, etc.) |
Kan je het script hier posten, het lijkt me wel interessant om daar even naar te kunnen kijken.
|
Citaat:
Het is wel een beetje een rommeltje geworden, ik had geen tijd meer om het op te schonen :p Bovendien is dit niet helemaal de laatste versie ;) Code:
Private Sub MainControl_Tick_1(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MainControl.Tick |
He bedankt, maakt niet uit dat het een stukje is. Ik wil er gewoon even naar kijken. Misschien is het wel wat voor mij om volgend jaar te doen (Y).
Maar dan ga ik je natuurlijk helemaal overtreffen ;) |
Citaat:
Het werken met een luchtdruksysteem is echter lastiger dan wij van te voren ingeschat hadden. Dat kan ik je dan ook iets minder aanraden. Misschien kun je beter een soort modelspoorbaan o.i.d. bouwen. Tenzij je natuurlijk een grote uitdaging zoekt, maar zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb haha ;) Je kunt me altijd een PM sturen als je ergens niet uitkomt ;) p.s. ik ben nu al aan het nadenken wat ik in 6 VWO ga bouwen.... |
Het programmeer werk ziet er best logisch uit.
En ik zal je het zeker vragen als ik er niet uit kom :p Misschien is het wat om een magneettrein te maken (je weet wel, zo'n trein die zweeft boven het spoort) Als je die kan maken en ervoor kan zorgen dat hij kan bewegen, verzeker ik je dan heb je een 10+++ |
Citaat:
|
Nee, maar wel creatief nadenken :p
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:05. |