Citaat:
gamebro schreef:
(Bericht 31493854)
ik vond mijn vga(6950) met 2 fans nogal heet worden (87 celcius onder volle load) en mijn cpu(phenom II x4 965 BE) ook (52 celcius onder load) dus vandaar dat ik nog wat fans erbij wil gooien, en als ik toch bezig ben dacht ik dat ik net zo goed alle gaten vult, fans zijn toch niet zo duur
|
Het is inderdaad best warm, maar op zich zijn temperaturen in de 80 graden onder load voor een high end videokaart niet heel vreemd, die kunnen dat best hebben. Zolang die warmte maar weer uit je kast wordt gevoerd, anders wordt de rest van je systeem natuurlijk ook warmer. Je CPU temperatuur is ook niet abnormaal hoog.
Citaat:
MiBe schreef:
Ben ik deels met je eens, anderzijds niet. Ik gebruik dezelfde videokaart als de TS (een HD6950) en met de referentie koeler van ATI blijft die allesbehalve koel. In mijn mATX kastje heb ik helaas geen mogelijkheid tot het plaatsen van een fan aan de onderkant maar wanneer dit kan zoals bij de kast van de TS blaast deze direct de fan van je videokaart in. Bij mij wordt deze lucht onder meer opgewarmd door een aantal HDD's voordat het de GPU bereikt.
|
De reference coolers zijn over het algemeen ook prut :p Tenminste, als je ze vergelijkt met aftermarket coolers. Het voldoet (want AMD zal natuurlijk geen koelers op de kaart zetten die de kaart niet voldoende koelen) maar meer ook niet, en vaak met een hoop lawaai. Ik loop qua videokaarten alweer een paar generaties achter, maar ik heb op mijn Radeon 4850 een Accelero S1 Rev. 2 zitten met een 120mm fan en dat is écht een wereld van verschil vergeleken met dat sneue hoopje plastic dat ze de stock cooler noemen. Idle 35 graden en je hoort 'm gewoon niet.
Citaat:
MiBe schreef:
Wat betreft de bovenste 2 ligt het eraan. Je kunt beter 3 fans op 800 rpm hebben draaien dan 1 op 2400. Meer fans op lager een toerental zorgen voor minder lawaai dan 1 op een hoog toerental. Aan de andere kant zijn 3 outtake fans wellicht wel wat veel van het goede, goede (en stille) fans zijn immers niet heel goedkoop.
|
Mwah, goede fans hoeven op zich niet heel duur te zijn. Een van de beste 120mm-fans die je qua geluidsproductie kunt kopen is al jaren de Nexus D12SL, en die kost misschien een euro of vijf. De Scythe S-Flex SFF fans zijn ook heel goed en die kosten een tientje ofzo. En ze gaan natuurlijk jaren mee.
|