![]() |
Wapenbezit
ik moet een debat houden over wapenbezit.
ik moet (verplicht) voor zijn... weet iemand goede argumenten waarom Nederland wapens legaal zouden moeten stellen? alvast bedank, Daan & Nando |
Wat denk je zelf dat een goede reden zou kunnen zijn?
|
je zult niet alleen argument voor moeten hebben, maar ook tegenargumenten voor wat je 'tegenstander' als punten gaat aandragen.
Denk aan, - te weinig politie op straat -steeds meer overvallen -het recht om jezelf te verdedigen - Het trekken van een vuurwapen kan ervoor zorgen dat iemand al heeft "screw this, I'm going home." -Aangezien overvallers steeds vaker vuurwapens gebruiken moet de burger zich daar ook tegen wapenen. Geeft mensen een gevoel van veiligheid Argumenten die tegen je gebruikt gaan worden; -geweldsmonopolie ligt bij de overheid en dus de politie/leger (wat je zult moeten weerleggen dat iedereen geweld mag gebruiken om zichzelf te verdedigen) -Bewapening van burgers zorgt alleen voor escalatie in de wijze van overvallen waardoor er nog meer geweld wordt gebruikt (mogelijk tegenargument is dat die escalatie allang heeft plaatsgevonden. Bij iedere overval wordt wel een mes of vuurwapen gebruikt, dus de burger moet zich wel bewapenen) -Gebeuren teveel ongelukken met vuurwapens(vuurwapens zijn nog nooit zo veilig geweest als nu, en zorg dragen voor goede opslag) -etc etc. Zorg voor cijfers, die jouw argumenten en tegenargumenten ondersteunen. Waarschijnlijk zal de tegenkant met vergelijking komen uit de VS. Dan kun je weerleggen door cijfers uit bijvoorbeeld Canada en Finland die veel minder vuurwapenincidenten hebben. Verder hoort dit niet hier thuis maar op onderwijs/school.. Overigens zelf tegen wapenbezit, maar gebruik ook de grote vriend google eens. Zoek in het Engels! |
Dit subforum is niet echt bedoeld voor huiswerkvragen maar als er een redelijke discussie uit kan volgen laat ik het open.
|
Ik denk dat het een slecht ding is als iedereen maar wapens kan hebben. Dat gaat escaleren als een gek. Denk maar aan de familie Tokkie. En zo is er meer van dat soort volk, bij wie je liever geen wapens in huis ziet, anders dan een zeer bot vleesmes om de varkenslappen te snijden.
|
Zwitserland is tot de tanden toe bewapend, daar heb je toch ook geen constante "massive shoot-outs."
|
Citaat:
http://www.elsevier.nl/web/Artikel/1...de-pan-uit.htm |
Citaat:
|
Police statistics for the year 2006[13] records 34 killings or attempted killings involving firearms, compared to 69 cases involving bladed weapons and 16 cases of unarmed assault. Cases of assault resulting in bodily harm numbered 89 (firearms) and 526 (bladed weapons). As of 2007, Switzerland had a population of about 7,600,000. This would put the rate of killings or attempted killings with firearms at about one for every quarter million residents yearly. This represents a decline of aggravated assaults involving firearms since the early 1990s. The majority of gun crimes involving domestic violence are perpetrated with army ordnance weapons, while the majority of gun crime outside the domestic sphere involves illegally held firearms.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gun_pol...d#cite_note-13 bron niet te checken aangezien het een boek is. |
Citaat:
Citaat:
Met een vuurwapen is dat kinderspel. Je kunt zelfs sterke mannen en politieagenten doden met vuurwapens. Probeer dat maar eens met je blote handen. |
Ik overdrijf, maar iemand die echt wilt, doet het toch wel.
http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwr...m#00002255.htm Maar ik ga dit standpunt verder niet verdedigen, want ik ben zo iemand zijn huiswerk aan het maken. En ik ben sowieso zoals ik al eerder aan gaf tegen :P Verder google eens familiedrama |
guns dont kill people, people do,
voor een scala aan pro wapenbezit argumenten verwijs ik je door naar de NRA. |
Citaat:
Gevaar bij niet-vrij wapenbezit is wel dat uiteindelijk de misdadigers de enige zijn die de wapens hebben omdat die er illegaal wel aan komen, terwijl de 'gewone' mensen dat niet doen/kunnen. |
Citaat:
Maar de wetgeving in nederland anno nu bijvoorbeeld maakt het onmogelijk om wapens in bv een zegelkast op koopvaardijschepen te houden, dat vind ik soms jammer. Uiteindelijk ben ik tegen vrij wapenbezit omdat het de beschikbaarheid wel heel erg vergroot, maar kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die niet willen leven in een maatschappij waarbij alleen criminelen, de politie en het leger wapens heeft, en dusdoende een liberaler beleid willen. plus, kan het gebied veel uitmaken, alaska tja... nederland minder goed idee. |
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat de goeie kant op met Nederland. |
Ik weet er alles van :facepalm:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat wapens veiligheid brengen is een mythe. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
de huidige manier van werken door de NAVO is prima, ik vind alleen dat de eigenaar en bemanning de keuze moet hebben om in hun citadel ook een verzegeld wapen te hebben naast andere recentere veiligheidmaatregelen (zoals elec hekken e.d.) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Zonder wapens geen reden om die dingen te gebruiken. Maar breekt er een vuurgevecht uit, waarom dan niet eerst even een paar RPGs dwars door de brug schieten? |
Waarom je leven riskeren als er een paar kilometer verderop een schip rondvaart zonder gasten aan boord die terugschieten.
Het gaat feestelijk worden zodra ze met RPG's op LNG tankers gaan schieten though :') |
Citaat:
Somami's op hun kleine bootjes zijn geen enkele partij tegen een dozijn mariniers. |
Door een wapen te hebben breng je jezelf meer in gevaar dan dat je jezelf beveiligt, want je lokt agressie uit en je kunt je in de meeste gevallen toch niet effectief verdedigen tegen iemand die voorbereid op een gevecht je huis binnendringt of je op straat overvalt.
|
Citaat:
Succes. |
De TS kan beter gaan nadenken lijkt me. Als de tegenpartij het nieuws leest, krijgt hij dit als prachtig voorbeeld van wat wapenbezit doet:
Zeven doden bij schietpartij Alphen aan den Rijn http://nos.nl/artikel/231756-zeven-d...-den-rijn.html We hebben een volledige 'random shooting' gehad zoals het nu lijkt. Zeven doden, zestien gewonden, waaronder kinderen. De dader gebruikte een automatisch vuurwapen. Zieke shit. |
Citaat:
AMERICA! -denkwijze. |
Citaat:
|
Omdat hij door het hebben van een vergunning bekend is bij? ;)
|
Citaat:
Dat kan ik niet staven met een wapenvergunning en bezit. |
Citaat:
Plus dat het niet kan bestaan dat iemand strafrechtelijk in de fout gaat en dan nog een wapenvergunning kan behouden. Als dat nu nog kan moet dat systeem echt op de helling. |
Citaat:
|
Citaat:
de enige reden waarom ik denk dat wapens in de citadel van het schip nut kunnen hebben is omdat de bemanning zich dan in een 'grote' ruimte bevind terwijl de piraten op de gang staan en dus een nadelige positie hebben. en heb je enig idee hoeveel nederlandse koopvaardijschepen piratengebieden aandoen? En dan somali's tot daar aan toe, maar nigerianen, groepen van het indonesische leger, Maleisiërs... Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Bij amerikanen en Russische schepen kan het. en een verzegeling waar 2 personen (bv kap en stuur) voor nodig zijn om de wapens te pakken maakt het risico op zomaar een schietpartij aan boord vrij klein. nu zullen de meeste eigenaren en bemanningen zich liever overgeven aangezien de boel toch verzekerd is, maar na een keer of wat wordt je het zat, het is vooral pijnlijk dat piraten er bijna altijd mee wegkomen, koopvaardij schepen gebruiken voor illegale transporten enz, bovendien zijn sommige ladingen risicovol; sure nucleaire transporten worden militair beveiligd, en sommige reders hebben particulieren in dienst (die meer zuipen dan schieten) maar stel je voor; kunstmest -> home made bombs. of een LNGtanker die de haven van oman in wordt gevaren tegen de plaatselijke olietank. bovendien onderschat je het probleem, somali's voor geld prima allemaal, maar verschillende terroristische cellen huren ook mensen in om schepen te kapen (vooral om illegale wapentransporten te kunnen faciliteren) de zee is groot en je bent op jezelf, het is irreeel te denken dat er in de meeste gevallen hulp in de buurt is of dat nu medisch is bij een gebroken been, militair bij een kaping of hulp bij brand. Daarnaast zijn er in veel landen (hierbij heb ik het over indonesie en maleisie) waarbij er restricties zijn, de indo's mogen niet aan maleisische kant komen en de maleisiers niet aan indonesische kant, handig voor piraten. Corridors, citadels, passieve verdedigingsmiddelen en militair/civiele konvooien zijn leuk maar duur en bovendien maar erg matig efficient. Citaat:
|
Citaat:
dus nee in een druk winkelcentrum zou het niet werken. op een schip is de situatie anders, je kan in zo'n geval de mensen wel trainen, voorbereiden, bovendien is het niet druk en zijn zeevarenden in het kader van hun werk gewoon om in teamverband te werken en elkaar te vertrouwen, dit maakt zeevarenden m.i. vele malen geschikter voor een wapenvergunning in bovenstaand voorstel. hierbij komt dat de zeevarenden hun schip goed kennen, de vluchtroutes de beste plekken om te verschansen, voordeel van de hoge plek en de boeiing (staalplaten) |
Citaat:
maar de TS moest voor zijn, dus wilde ik een andere kant van het debat belichten, want uiteraard ben ik het wel met de meeste mensen hier eens maar ik kan me dus best voorstellen dat iemand pro-vrij-wapenbezit is om: - ik wil niet in een natie leven waar alleen de militairen en politie gewapend zijn of - ik woon afgelegen en hier in texas/alaska/timboektoe/oeral/afghanistan/afrika is weinig autoritaire controle en is jezelf kunnen verdedigen van levensbelang of - ik werk op een schip en weet dat er niet snel hulp komt en wil getraind worden om indien noodzakelijk de piraten zelf (weloverwogen) te kunnen beschieten en op een afstand houden totdat hulp is gearriveerd. thats all. |
Citaat:
Alleen dat over afgelegen gebieden kan mogelijk hout snijden, maar daarop krijg je wellicht terug dat daar toch geen criminaliteit is, en je dus ook geen moorden hoeft te plegen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Veiligheid door vuurwapens is gewoon een mythe. De crimineel neemt altijd het voortouw in escalatie, dus het enige dat wapens toevoegen is meer letsel. Al helemaal bij woningovervallen. Meestal gaat dat goed. Extreem geweld zie je alleen als het gaat om wiet of andere drugs, of als ze weten dat er iets te halen is (mensen die zo stom zijn om cash geld in huis te hebben). |
Maar dat wapenbezit juist ónveiligheid veroorzaakt is ook niet helemaal waar:
Code:
Gun deaths per 100,000 population (for the year indicated): |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23. |