![]() |
gestopt met roken, dosering medicijnen aanpassen?
Sinds maandag ben ik gestopt met roken. Nou hebben al twee mensen tegen mij gezegd dat dat invloed heeft op de afbraak van medicijnen in de lever. Ik heb wel eens in een bijsluiter van een bepaald medicijn gelezen dat de dosis afhangt van of je rookt of niet, maar geldt dit voor alle/meerdere medicijnen? En als dat zo is, moet ik dan meteen de dosis aanpassen, of pas over een paar weken oid?
|
Ik heb in 5 jaar studie eerlijk gezegd nog nooit gehoord van medicijnen waarvan je de dosering moest aanpassen als je rookt (afgezien van astma-medicatie) waar voor pillen zijn het?
Ik denk eerlijk gezegd dat het effect wel mee zal vallen. |
Citaat:
toevoeging: ik heb net de bijsluiter van clozapine gelezen en niets over roken gevonden... Ik weet wel zeker dat een kennis van me pasgeleden de dosis van clozapine moest aanpassen vanwege het stoppen met roken. Ach ja, ik merk het vanzelf wel. |
overigens slik ik zelf prednison, citalopram, thyrax, alendroninezuur en wat voedingssuplementen
|
Er zijn inderdaad een aantal medicijnen waarvan de dosis aangepast moet worden. Antipsychotica weet ik zeker in ieder geval, en een beetje Google-en suggereert ook beta-blokkers en nog een paar dingetjes. Ik geloof niet dat het voor jouw medicatie geldt, maar je kunt het voor de zekerheid even navragen bij je dokter.
|
Is het niet zo dat de meeste medicatie eerst bij de organen/weefsels terecht komt waar het moet werken voordat het naar de lever gaat? En dat de lever het dus pas afbreekt nadat het zijn werking gedaan heeft? In dat geval is de invloed van wel/niet roken op je lever veel minder van invloed op de dosering van je medicijnen.
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik heb je medicatie even opgezocht in het farmacotherapeutisch kompas, en geen van deze medicijnen zegt iets over een interactie met roken. Geen probleem dus.
|
Overigens wordt de clozapinespiegel alleen verhoogd in je bloed bij abrupt stoppen met roken. /weetje
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:34. |