![]() |
Redekundig ontleden
Kan iemand me helpen ik moet 10 zinnen redekundig ontleden en krijg daarvoor een cijfer ik ben super slecht hierin.
Ik moet ond, wwg, nwg, lv, mv, voorzetselvoorwerp, bijwoordelijke bepaling en bijvoeglijke bepaling weten. hier volgen de zinnen: 1. Voor de bioscoop in Amsterdam/ keken/ de toeschouwers/ belangstellend/uit/ naar de sterren van de nieuwste film. wwg: keken uit nwg: --- ond: de toeschouwers lv: naar de sterren van de nieuwste film mv: ---- vzv: --- bwb: voor de bioscoop in Amsterdam, belangstellend. bvb:?????snap ik niet????? 2. De regisseur van het toneelstuk/ rekent/ tijdens de voorbereiding/ op de inzet van de medewerkers. wwg: rekent nwg:--- ond: de regisseur van het toneelstuk lv: op de inzet van de medewerkers mv: --- vzv: --- bwb: tijdens de voorbereiding bvb:?????snap ik niet????? 3. Mijn grootouders/ zijn/ na vijfentwintig jaar/ nog steeds/ erg gelukkig/ met elkaar. wwg: ---- nwg: zijn erg gelukkig ond: mijn grootouders lv:--- mv: --- vzv: --- bwb: ???????????? bvb:?????snap ik niet????? 4. De weg tussen Breda en Rotterdam/ was/ afgelopen maandag/ vanwege wegwerkzaamheden/ tijdelijk/ afgezet. wwg:---- nwg: was vanwege wegwerkzaamheden afgezet. ond: de weg tussen Breda en Rotterdam lv:--- mv:--- vzv: --- bwb: afgelopen maandag bvb:?????snap ik niet????? 5. De leraar/vertrouwt/ tijdens de lessen/ in het computerlokaal/ op de zelfwerkzaamheid van zijn leerlingen/ wwg: vertrouwt nwg:--- ond: de leraar lv: op de zelfwerkzaamheid van zijn leerlingen mv:--- vzv:???????????????? bwb: tijdens de lessen, in het computerlokaal bvb:?????snap ik niet????? 6. Deze foto/ schijnt/ in de dierentuin in Emmen/ te zijn/ gemaakt. wwg:--- nwg: schijnt te zijn gemaakt ond: deze foto lv: ---- mv: ----- vzv:--- bwb: in de dierentuin in Emmen bvb:?????snap ik niet????? 7. De hoge boom achter ons huis/werd/ zonder voorafgaand bericht/ door de hovenier/ omgezaagd wwg: ---- nwg: werd door de hovenier omgezaagd ond: de hoge boom achter ons huis lv: --- mv: --- vzv:--- bwb: ??? bvb:?????snap ik niet????? 8. Marit/ probeerde/ haar beste vriendin/ aan haar broer/ te koppelen. wwg: probeerde te koppelen nwg:--- ond: marit lv: haar beste vriendin mv: aan haar broer vzv: --- bwb: --- bvb:?????snap ik niet????? 9. /Heeft/ de stagiaire/ vanmiddag tijdens mijn pauze/ de honden in de buitenkennel/ de etensbakken met brokken en vitamines/ gegeven? wwg: heeft gegeven nwg:--- ond: de stagiaire lv: de etensbakken met brokken en vitamines mv: de honden in de buitenkennel vzv:--- bwb: vanmiddag tijdens mijn pauze bvb:?????snap ik niet????? 10. /Zijn/ de deelnemers/ aan het spel/ op de hoogte van de nieuwste spelregels? wwg: nwg: zijn op de hoogte van de nieuwste spelregels ond: de deelnemers lv: --- mv: aan het spel vzv: --- bwb: --- bvb:?????snap ik niet????? Kan iemand me a.u.b. helpen ik met het maandag af hebben s.v.p. |
Ik zou even kijken op deze site: http://sites.google.com/site/liebregtsknip/Home Hier kun je alle vormen nazoeken en de vragen vinden die je moet stellen om de vormen te ontleden. Als je ze in een schema zet, kun je het gewoon invullen.
|
bedankt, maar ik wil graag dat iemand het nakijkt en mijn fouten corrigeert.
|
Citaat:
|
dat schema op die website heb ik al geprobeerd en dit is nou het resultaat.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:43. |