![]() |
notaris
misschien niet helemaal het juiste forum, maar volgens mij genoeg mensen met kennis van zaken hier:
heb onlangs een appartementje gekocht. Over een week of 4 passeert het bij de notaris, maar lees veel rampverhalen over geld dat te laat wordt overgemaakt waardoor dat in de knoop komt. Weten jullie hoe de notaris dit precies regelt? |
Je bedoelt de bankgarantie?
Hou voortdurend contact met de bank en de notaris om te zien of het allemaal volgens schema verloopt. Als er vertraging dreigt te ontstaan, neem dan ook contact op met notaris en verkopende partij. In overleg kun je vaak de afgesproken termijnen wel aanpassen; ze worden immers meestal ook erg strak gesteld. De verkoper zal van zijn huis af willen, dus als je duidelijk maakt dat de bank wat sloom is, dan zal dat vaak geen probleem zijn. Sommige notarissen accepteren volgens mij zelfs een bevestiging van de bank dat het geld "onderweg" is. Zorg dus dat je altijd op de hoogte bent en de bank goed achter de veren zit, zodat je eventuele vertraging meteen met de notaris en de verkoper kunt bespreken. Als je niet op tijd bent met de bankgarantie, dan kan de verkoper je namelijk officieel in gebreke stellen en dat kan je geld gaan kosten. De rol van de notaris is in dit alles volgens mij vooral adviserend. |
Volgens mij is het zo dat de notaris vaststelt of het geld op de afgesproken datum op zijn rekening staat (of de bankgarantie als dat van toepassing is). Pas als alle afgesproken transacties zijn voltooid, zal er gepasseerd worden.
En inderdaad, zoals ganralph al zegt: als jij als koper te laat het geld bij de notaris brengt, kun je een boete krijgen (daar heb je voor getekend in het koopcontract). Het is altijd jouw eigen taak om er voor te zorgen dat andere instanties hun werk voor jou op tijd doen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:09. |