![]() |
Determineren
4 Bijlage(n)
Hallo,
Voor school moet ik plantjes determineren. Echter heb ik géén idee hoe dit moet. Het enige wat ik weet is dat je de bloem aan de hand van een soort vragenlijst moet identificeren. Ik gebruik het boek Heukels: Flora van Wolters-Noordhoff. Ik moet de sleutels opschrijven van de bloem. In de bijlage zie je welke bloemen het zijn. Ik weet alleen dat er een Boterbloem bijzit. Ik had gehoord dat je als je de naam wist terug kon zoeken. Dit zou makkelijker zijn (?) De bloemen zijn trouwens al gedroogd. Weet niet of je het zo goed kunt zien (?) Wie o wie weet het? Caviamax |
De eerste is boterbloem, Ranunculus, lijkt op R. arvensis - http://nl.wikipedia.org/wiki/Boterbloem
Pix twee zijn 8 soorten, waaronder vlnr en vbnb : vergeetmenietje (Myosotis w.s. arvensis), boterbloem (R.), smeerwortel (Symphytum officinale - wit, paarsblauw), onduidelijk (geel bloemetje), hondsdraf (Glechoma hederacea - http://nl.wikipedia.org/wiki/Hondsdraf ), klaver (lijkt t meest op Trofolium pratense- http://nl.wikipedia.org/wiki/Rode_klaver ), gewone margriet ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_margriet ) ; laatste gele weet k ff niet Pix 3 zelfde Pix 4 = een rolklaver soort (zoek maar), tweede onduidelijk, derde is een kruiskruid (Cruciferae), kan niet zien welke precies Meer algemeen : begin voorin, determinatie tabel van bloemplanten (dicotyledoneae), dus niet gymnospermae. Dan bekijk je stengels, blad, bloem, hoogte, en ga zo verder. Heukels is een goeie flora, alleen je moet de termen kennen, zoek evt op google voor de termen. Welke druk Heueksl heb je ? |
Citaat:
|
Oh, die, met DNA als 'taxonomische' basis. die basis is een grote vergissing t.o.v. veld biologie. Controversieel, zelfs anti-ecologisch. Maar voor deze soorten hierboven heb je daar geen last van.
Voor welke opleiding doe je dat eig. ? Ik dacht dat er nergens meer determineren zat in biologie ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Determineren is in principe niet opgenomen in het curriculum... maar het is wel erg nuttig om een keer kennis mee te maken. Het is echter wel heel belangrijk dat de leerlingen een leraar in de buurt hebben die kan werken met de Flora om je te helpen. |
Citaat:
|
Voor Heukels is het nodig dat je de termen (onderdelen van planten) goed begrijpt en op de goeie manier interpreteert. Probeer anders die andere flora, als je die ergens vinden kunt : Heinsius, Thijsse.
DNA is een belangrijk onderdeel in deze druk (van Heukels), en niet alleen de uiterlijke kenmerken. Veld biologie (verse planten), met uiterlijke kenmerken, is veel leuker ! Maar nu je van 6 van de 8 soorten de naam hebt, kun je ook terug-gaand determineren : vanaf de soort (en familie) terug door de sleutels - a.h.w. terug bladeren. Je kan bovendien (ten tweede) ook vooraan beginnen bij Dicotyledonae (tweezaad-lobbigen) ; dan kom je ergens midden wel uit, samen met de andere benadering. Pas wel op met de soort, het kan altijd zijn dat de naam (die ik hierboven noemde) net bij een andere soort of ondersoort hoort (niet goed te zien op de foto, bijv.), maar dat zie je dan wel binnen de familie-tabel. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:37. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.