![]() |
Vragen over biologie...?
Hebben de nakomelingen bij gewone celdeling (meiose) dezelfde genotypen als de ouders? en bij reductiedeling (mitose) ?
En hoeveel ringen is 1 jaar bij een boom? Volgens mij waren 2 ringen 1 jaar, maar ik weet het niet zeker vandaar, En mijn laatste vraag : Wat betekend assimilatie? In mijn boek staat het niet zo goed beschreven, volgens mij is het omzetten van organische stoffen ofzoiets? |
Wat bedoel je precies met gewone celdeling? Als je de deling van lichaamscellen bedoelt, dan heet dit mitose en geen meiose. Bij mitose hebben de dochtercellen hetzelfde DNA (en dus ook genotype) als de moedercel.
Bij meiose wordt uit één lichaamscel vier geslachtscellen gevormd. Deze geslachtscellen hebben maar de helft van het DNA van de moedercel. Een jaarring van een boom bestaat uit twee ringen. Eén ring van het voorjaarshout en één ring van het zomerhout. Het voorjaarshout herken je aan de open structuur, terwijl het zomerhout heel dicht is. Assimilatie is het opbouwen van organische stoffen. De fotosynthesereactie is een voorbeeld van een assimilatiereactie. Assimilatie is het tegenovergestelde van dissimilatie. Bij dissimilatie wordt een organische stof juist afgebroken. Ik hoop dat ik je hiermee een beetje heb kunnen helpen. |
Zin in een date heeft ook met biologie te maken .
|
Citaat:
De rest begrijp ik nu alvast bedankt,;) |
Bij planten blijft het eigenlijk hetzelfde verhaal. Mitose is de 'gewone' celdeling. Bij deze celdeling wordt er vanuit één cel met chromosomen in paren (2n), twee cellen met chromosomen in paren (2n) gemaakt.
Bij de reductiedeling (let op: dit is meiose!) wordt uit één cel met chromosomen in paren (2n), vier cellen met enkele chromosomen ( n) gemaakt. In het kort: Mitose: 2n --> 2n + 2n Meiose: 2n --> n + n + n + n Bij mitose blijft het genotype hetzelfde, bij meiose (reductiedeling) is dit niet het geval. Mag ik vragen voor welk leerjaar dit is? Misschien hoef je het hele verhaal met n en 2n helemaal niet te kennen. |
ik denk vmbo tl en wat je net verteld is irrelevant voor de examenkandidaat
|
Citaat:
ik heb over 2 weken centraal examen en dit gedeelte hoor bij de stof die je moet kennen. Het is van Biologie voor jou deel 1 Hoofdstuk 2 : Planten. @ over die gewone celdeling & reductiedeling meiose en mitose, ja het is mijn fout ik had het verkeerd overgenomen:bloos: |
Dan weet ik niet precies of je het 2n en n verhaal moet kennen. Staat het ergens in je boek? Als het er niet instaat, mag je het vergeten.
Begrijp je het nu wel? Als je nog andere vragen hebt, dan hoor ik het wel. |
Citaat:
|
Succes met je eindexamen!
|
Bedankt het gaat wel lukken om 8 hoofdstukken in mijn hoofd te proppen denk ik :P
|
Dit heb ik pas geleden ook gehad. Maar ik doe nu 4havo
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:22. |