Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Goede/ leuke wijken in De Haag? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1833089)

juliettebinoche 05-05-2011 16:04

Goede/ leuke wijken in De Haag?

Ik hoop dat er hier een paar inwoners van Den Haag tussenzitten. Ik ben namelijk aan het kijken voor een huis in Den Haag, maar heb zelf altijd in Utrecht gewoond. Dus ik ken de fijne buurtkneepjes niet zo.

Welke wijken moet ik beter mijden (voor het aanschaffen van een huis), welke juist niet? Waar vind ik bijvoorbeeld levendige multicultisfeer (à la het Lombok in Utrecht) zonder dat het asociaal/ lelijk of geluidsoverlastig wordt?

Laakkwartier-Oost, bijvoorbeeld, is dat goed of slecht? En ik heb ook ergens gelezen dat in de buurt van het Zuiderpark 'het niet veilig is'. Nu ben ik sowieso niet zo'n aanhanger van het concept dat men 'bang' zou moeten zijn op bepaalde plekken, maar zit hier een kern van waarheid in, of not at all?

Ik ben dankbaar voor elke vorm van wijkcategorisering! :)

VandaarVictoria 05-05-2011 22:34

Niet in de schilderswijk gaan wonen, alleen maar buitenlandse pestkoppen en onaardige mensen (niet rasistisch bedoelt)

De vruchtenbuurt is 1 van de beste plekken :)

T_ID 06-05-2011 20:13

Via de buurtmonitor kan je per wijk een indicator krijgen over armoede, criminaliteit, aandeel allochtonen, enz. Dat zegt al een en ander op afstand over een wijk.

http://denhaag.buurtmonitor.nl/default.aspx?quickstep

ladyburd_ 06-05-2011 20:29

enoordenhout, Vogelwijk, Archipelbuurt, Scheveningen zijn goeie wijken.
Schilderswijk is idd niet zo een goeie wijk, net als Transvaal en wijken rondom het zuiderpark.

Pippeloen 08-05-2011 11:37

Citaat:

juliettebinoche schreef: (Bericht 31577455)
Waar vind ik bijvoorbeeld levendige multicultisfeer

Dan denk ik meteen aan het Zeeheldenkwartier. Erg gezellige wijk vind ik zelf, ik ben daar opgegroeid. Erg levendig, multiculti maar niet pauper. Hoewel de huizenprijzen daar wel enorm zijn gestegen de laatste jaren, 't zijn bijna allemaal superoude herenhuizen.
Stukje verder, bij de Weimarstraat (en nog iets verder wordt het Regentessekwartier) is ook een gezellig buurtje en ook wat meer betaalbaar denk ik.

Laakkwartier zou ik mijden.

VandaarVictoria 08-05-2011 21:48

Sorry voor domme vraag maar waarom eigenlijk den haag ? ik wil er zelf neit in wonen, vlaardingen bijv. is een leukere stad... en meer nederlanders...

Vogelvrij 09-05-2011 09:02

Want hoe meer Nederlanders, hoe meer vreugd...? Ik heb verder geen verstand van Den Haag hoor, maar het handige aan het wonen in een stad is natuurlijk wel dat er meer voorzieningen dichtbij zijn, als je in een dorp woont, ben je veel afhankelijker van het openbaar vervoer, tenzij je een auto hebt misschien.

Daboman 09-05-2011 10:12

Laakkwartier zou ik mijden. Ik zou ook uit de buurt van station Den Haag Hollands Spoor blijven. In de buurt van Den Haag CS hangt een veel minder gespannen sfeer, dus dit advies gaat echt alleen op voor HS.

Rondom Zuiderpark is het ook veel minder erg dan omgeving HS imo. Persoonlijk zou ik dat niet mijden denk ik, hier geldt misschien ook wel een beetje hoe verder weg van HS, hoe veiliger ik me voel. Ik ga nog wel eens op bezoek bij iemand die woont tussen HS en het zuiderpark en daar heeft men gewoon een grote bek tegen elkaar. En het laakkwartier is ooit eens belegerd, in 2004 als ik me niet vergis, om een vermeende terrorist te kunnen arresteren. Zie hier. Geen verhalen, maar feiten, ik heb het zelf nog gezien omdat ik toen dagelijks door de wijk reisde. Ik heb ook een kennis die woont aan de andere kant van het zuiderpark, daar is het een stuk minder erg.

Gevoel van veiligheid is voor mij een van de zwaarst wegende argumenten bij een dergelijke keuze. Kort maar krachtig geldt denk ik hoe verder van HS, hoe beter.

Daantje_0705 09-05-2011 17:28

Dat laatste hoeft niet hoor, vanuit Mariahoeve, Marlot, Benoordenhout, etc ben je ook zo op Hollands Spoor en dat zijn echt geen slechte buurten.

Daboman 09-05-2011 23:22

Citaat:

Daantje_0705 schreef: (Bericht 31586680)
Dat laatste hoeft niet hoor, vanuit Mariahoeve, Marlot, Benoordenhout, etc ben je ook zo op Hollands Spoor en dat zijn echt geen slechte buurten.

Mariahoeve is randje Den Haag en daar ligt het gebied van laan van NOI sowieso nog tussen. Het gaat meer om de wijken die direct naast HS liggen. Persoonlijk zou ik daar niet willen wonen. Zowel de schilderswijk als het laakkwartier liggen er direct naast en ook het gebied vanaf daar richting zuiderpark is hier afgeraden.

Ik ben verder met je eens dat mariahoeve een veel betere buurt is. De andere 2 wijken zeggen me eigenlijk niet zoveel:p

Pippeloen 10-05-2011 17:02

mariohoeve is leuk als je 55+ bent.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.