![]() |
Paar examenvragen
Beste mensen,
Ik ben druk bezig met het wiskunde examens te leren, en zoals jullie waarschijnlijk weten geven de uitwerkingen van de centraal examens niet echt goede uitleg. Nu ben ik een paar vragen tegengekomen mischien kunnen jullie mij hierbij helpen. Hoe differentieer je de formule P= 120/ (12*L^0.667 / betekent delen door * betekent maal Het antwoord is -6.67/ L^1.667 of -6.67*L^-.1667 allebei kan dus _____________________________________________________________ Als er in de vraag staat bereken en ik kom op een punt waar ik bijvoorbeeld 0.899^H=0.5 op moet lossen, moet ik dit exact oplossen of kan ik het ook met de grafische rekenmachine doen? Alvast heel erg bedankt! |
Maak gebruik van het feit dat, als a^b= c dan b= a log c :)
(Die a is dan het grondtal van het logaritme, dus niet a* log c) Wat betreft de eerste vraag, je kunt die functie vereenvoudigen door een factor 12 weg te delen. Je houdt dan nog over: 10*(1/L^0,667). Dit is dan weer hetzelfde als 10*L^-0,667. Dan gebruik je de rekenregels voor het differentiëren van een machtsfunctie, en dan kom je op het antwoord uit (de twee antwoorden zijn hetzelfde). |
Berekenen laat je vrij, dan mag het dus ook met de GR.
|
Citaat:
Bedankt:) |
Klopt maar:
|
Citaat:
Allemaal zeer bedankt! |
Hoe zet je dit in je rekenmachine? Ik kan niet uitvogelen hoe je op de juiste manier haakjes gebruikt..
http://imageshack.us/photo/my-images/848/unledrtx.jpg/ |
y1 = (264t - 476657) / (x - 1767)
y2 = 218 (1 - 0.9799^(x - 1798)) Gewoon even bedenken wat je GR samen moet nemen en als eerste moet berekenen. ;) |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28. |