![]() |
3d berekeningen
Stel je hebt een cirekel met een straal van 20 cm. Je knipt uit die cirkel een cirkelsector van 90 graden. Wat je over hebt vouw je samen tot een kegel, hoe hoog word die kegel ?
|
Als je nou een doorsnede maakt van die kegel en 'm dan in twee gelijke stukken 'knipt', krijg je een driehoek met schuine zijde 20 cm (de straal), een basis en een hoogte (die wil je weten). Nu weet ik niet hoe een cirkelsector werkt, maar ik neem aan dat je een kwart van de cirkel uitknipt? Aan de hand van die hoek kun je weer de hoek in het topje van de kegel berekenen, neem ik aan, en de hoek in je driehoek is daar dan de helft van.
Vervolgens kun je soscastoa gebruiken om de hoogte te berekenen. |
Oke ja dat is duidelijk. de straal word de hoogte van de ''schuine'' zijde van de kegel.
als ik die 90 graden er uit knip hou ik nog (360 - 90 =) 270 graden over, dat is dat topje dan ? Dat snap ik namelijk nog niet echt hoeveel graden dat is waar ik mee moet berekenen |
Je kunt ook de straal van het grondvlak berekenen. De schuine zijde is bekend, dat is 20 cm.
De straal van het grondvlak kan je brekenen door dat je weet dat een kwart van de omtrek van de originele cirkel de omtrek is van het grondvlak van je kegel. Dat is 10pi. 10pi = r2pi. Dus delen door 2pi, krijg je r = 5. 20² = 5² + x² 375 = x² Hiermee kan je x berekenen en dat is je hoogte. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:57. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.