![]() |
Bereken het figuur
1 Bijlage(n)
Hoe kan ik dit figuur uit rekenen, ik weet alleen dat het figuur 10 cm bij 10 cm is.
Het figuur is niet op schaal en de graden zijn ook onbekend. |
Oké. Nou, je weet dat één vierkantje een lengte&breedte heeft van 5cm. Linksboven heb je een klein driehoekje met één zijde 5cm en één zijde 2,5cm (want die is de helft van een hele zijde van het vierkantje). Pythagoras levert je de schuine zijde. Die zijde is weer gelijk aan de schuine zijde van je driehoekje rechtsonder, het gearceerde driehoekje linksonder en het lege driehoekje buiten je figuur, ook linksonder.
Dan hoef je nog maar één stukje. ;) |
Hee ja, top! nu moet ik alleen nog die rechts boven weten ?
|
Citaat:
|
Nee hij is ruimer, lijkt op die afbeelding die ik getekend heb wel zo maar die is niet helemaal zuiver.
|
Het is iniedergeval een cirkel boog neem ik aan. De straal van deze cirkel bereken je met de stelling van pythagoras, let op het is 10cm breed en 5 cm hoog zoals je op de figuur kunt zien(Of andersom als je de andere schuine zijde neemt). Nu kun je met de stelling van pythagoras de straal berekenen. Met de straal kun je dan weer de omtrek en het oppervlak van de hele cirkel berekenen. Om de hoeken te bepalen gebruik je de sinus en de cosinus, denk aan de eenheidscirkel. straal * sin (x) = 10 en straal * sin ( y) = 5. Bereken de hoeken x en y en reken het verschil uit tussen deze hoeken. Je weet nu de straal, het oppervlak van de gehele cirkel en de hoek van deze cirkel boog. Met die gegevens kun je vervolgens het oppervlak van de cirkel boog berekenen!
Veel suc6 iir. Edit: Even een fout verbeterd. |
Citaat:
|
Oke
Straal is dan 11, de graden van die driehoek onder in is 26.6 dus 26.6 x 2 = 53 graden 90 - 53 = 37 graden straal x straal x pie = 11 x 11 x pie = 380 cm3 oppervlakte gehele cirkel 380 / 360 = oppervlakte per graden ? = 1,05556 1,05556 x 37 = 39,06 cm3 ?? goed of niet goed ? :facepalm: |
Doe mij maar een zandloper figuur, dat begrijp ik een stuk beter!
|
je moet alle zijden bij elkaar optellen! :D
|
Het antwoord is 40,21 cm^2 als je het op 2 decimalen afrond. Ik heb net een fout van mezelf verbeterd, gebruik die en je zult er komen. De straal is niet gelijk aan 11 overigens, en het is een oppervlak en geen inhoud he ;)
Niet goed dus. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:27. |