![]() |
Rijkste land v/d wereld
Wisten jullie dat Luxemburg het rijkste land van de wereld is?
Ik vind het best wel komisch, je ziet het land nauwelijks op de wereldkaart. |
Het ligt er aan welke maatstaf voor rijkdom je gebruikt. Als je kijkt naar BNP per hoofd van de bevolking staat Luxemburg inderdaad bovenaan, tenminste in de lijst van het IMF (2010). In de lijst van de Wereldbank (2009) staat Monaco bovenaan, en in die van de CIA (2010) Qatar. Voor al deze landen geldt echter dat veel van het inkomen naar een paar mensen gaat, en de landen zelf weinig inwoners hebben, waardoor het BNP per hoofd een vertekend beeld geeft. Als je gaat kijken naar landen met een beetje een fatsoenlijk aantal inwoners staat Noorwegen bovenaan.
Ook kun je je afvragen of BNP per hoofd van de bevolking een goede maatstaf is voor "rijkdom". |
Met het BNP per hoofd als welvaartsindictator zit je altijd met hoe de distributie over de bevolking is. Als een paar mensen alles hebben merkt een groot deel er weinig van, en als het gelijk verdeeld is kun je niet spreken van grote rijkdom.
En het inkomen op zich geeft geen uitzicht op welvaart op zich, daar heb je toegang tot voorzieningen en andere lokale omstandigheden voor nodig. Je kunt rijk zijn in Qatar, maar dan woon je nog steeds in een achterlijke shariastaat. Nederland heeft een lager inkomen per hoofd, maar hier hebben we tenminste wel iets dat op een rechtstaat lijkt, en goede voorzieningen. Ik zou zeggen dat wij rijker zijn. |
Citaat:
Wat heb je aan rijkdom als alles om je heen 10x zo duur is? |
neej ik denk kongo rijkste land vd wereld
aahahahah nee grapj ben eg nie dom ofzo ik denk nl ohnee ik denk luxemburg. is da goed??????????? |
OMG WAT FRAPPANT ik fiel eg so PAF van me stoel van verbasing hoor thnx voor dit nieuws wa we nog nie wiste GR.
|
Schrödinger, TI_D en Hokee: Bedankt voor nuttige posts.
Verder is dit een nutteloos topic dus het gaat dicht. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:08. |