![]() |
Bio vraag!
Ik heb geen idee hoe ik deze vraag moet uitrekenen!! Iemand hier wel?
In de tabel is de doorstroomsnelheid gegeven van het bloed in enkele delen van de bloedsomloop van een foetus. Doorstroomsnelheid in mL min-1 kg-1 lichaamsgewicht. Bovenste holle ader: 78 Onderste holle ader: 182 Rechterkamer: 169 Longaders (samen): 13 Hoeveel mililiter bloed stroomt per minuut vanuit de linkerkamer direct in de bij een ongeboren baby met een gewicht van 3 kilogram? A) 91 B) 104 C) 156 D) 273 E) 312 |
Het antwoord is zowiezo E. Kijk maar op http://www.10voorbiologie.nl/index.php?cat=3&id=971
Hoe ze eraan komen weet ik niet! |
Ja dat had ik ook gezien, maar het lijkt me belangrijker om te weten hoe ze dat hebben berekend.
|
Citaat:
Maar ik heb werkelijk geen idee. Alle andere antwoorden kun je verkrijgen door simpel optellen en aftrekken. :S
Spoiler
|
Het bloed dat vanuit de linkerkamer direct de aorta ingaat is het bloed dat uit de longaders komt en het bloed dat via de foramen ovale de linkerkamer in gaat (binas). Dit is dus 13 + bloed foramen ovale.
Het bloed dat de rechterkamer in komt is het bloed uit de bovenste en uit de onderste holle ader. Dit is 78 + 182 = 260 mL min-1 kg-1 lichaamsgewicht. Omdat de doorstroomsnelheid in de rechterkamer maar 169 mL min-1 kg-1 lichaamsgewicht gaat er dus 260 - 169 = 91 mL min-1 kg-1 lichaamsgewicht via de foramen ovale de linkerkamer in. In totaal is dit 13 + 91 = 104 mL min-1 kg-1 lichaamsgewicht. Dit gaat via de linkerkamer direct naar de aorta. Omdat het ongeboren kind 3 kilo weegt moet dit nog even maal 3 -> 312 mL min-1. Geen idee of er iets van klopt (en of iemand me überhaupt kan volgen :p), maar dit is wat ik denk.. Maar t zal vast wel niet kloppen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:26. |